Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
det FINNS stollar som blinkar vänster tills de svänger i nästa korsning!!
Hmm, det brukar jag göra. Om jag ska till vänster i nästa korsning.
2009-07-25, 13:23
Medlem
rensteks avatar
Vilket dilemma, ska man lämna diskussionen med massor av missförstånd efter sig, eller ska man göra det smarta och bara lämna???

Få se om det räcker med det här:

Citat:
Ööö!! Du blinkar ju vist vänster när du far in i rondellen!?
Ja, i samband med att jag gör filbytet (eftersom jag tar vänster körfält -> innerfilen). I beskrivningen ingår filbyte i samband med inträde - då måste jag ju blinka, eller hur?
Vare sig man är för eller emot VB så fattar väl folk att man måste blinka filbyte!?

Citat:
INTE när du byter fil åt höger och åker ut..
Nä, men det sa jag inte heller. När jag ska ut åt höger blinkar jag höger.

Citat:
Vad trodde du? Att man skulle blinka vänster tills man kom till McDonalds?
Nej, det sa jag väl inte? Man blinkar väl så länge det behövs för att genomföra filbytet/ändringen i färdriktning. När jag kommit till innerfilen finns det ingen anledning att fortsätta blinka filbyte genom resten av rodellen - för det vore ju korkat.

Hade jag varit en VBare så hade jag fortsatt blinka av andra skäl är filbytet. Men nu är det ju inte så.

Citat:
(om du gör/samtycker med punkt,för punkt beskrivningen.)
Jag samtycker med den beskrivningen för den avsedda situationen, ja.
2009-07-25, 13:30
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hmm, det brukar jag göra. Om jag ska till vänster i nästa korsning.
OK,så du åker in i en rondell och blinkar vänster tills du kommit till nästa korsning?

"suck"
2009-07-25, 13:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Vilket dilemma, ska man lämna diskussionen med massor av missförstånd efter sig, eller ska man göra det smarta och bara lämna???

Få se om det räcker med det här:

Ja, i samband med att jag gör filbytet (eftersom jag tar vänster körfält -> innerfilen). I beskrivningen ingår filbyte i samband med inträde - då måste jag ju blinka, eller hur?
Vare sig man är för eller emot VB så fattar väl folk att man måste blinka filbyte!?

Nä, men det sa jag inte heller. När jag ska ut åt höger blinkar jag höger.

Nej, det sa jag väl inte? Man blinkar väl så länge det behövs för att genomföra filbytet/ändringen i färdriktning. När jag kommit till innerfilen finns det ingen anledning att fortsätta blinka filbyte genom resten av rodellen - för det vore ju korkat.

Hade jag varit en VBare så hade jag fortsatt blinka av andra skäl är filbytet. Men nu är det ju inte så.

Jag samtycker med den beskrivningen för den avsedda situationen, ja.
"Genom resten av rondellen"?

Ponera att du far in vid "kl 6" och ska ut vid "kl 9",så bör man väl byta fil vid "kl 12" ca..Så "att fortsätta blinka vänster" handlar väl i så fall om typ 3-4 meter(Precis när du kommit in i innerfilen),där du anser att man blinkar vänster genom hela rondellen..

Att blinka vänster tills man åker ur rondellen,är ju lika "smart" som att blinka höger hela vägen runt till fjärde utfarten,eller använda varningsblinkers hela vägen!

Det är inte DET som avses med "att blinka vänster" i en rondell!
2009-07-25, 13:47
Medlem
Citat:

Du har som vanligt missförstått.

När du är på väg in i cirkulationsplatsen behöver du inte blinka vänster för att markera att du tänker ta innersta körfältet, man gör INTE ett körfältsbyte. Det är egentligen det som tråden handlar om. De som VB gör det naturligtvis INNAN de kör in i cpl, och håller sen bara kvar VB tills det är dags att köra ut då de (åtminstone de som gör rätt) slår om till HB.

Du är med andra ord en vänsterblinkare utan att veta om det.
2009-07-25, 13:53
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ponera att du far in vid "kl 6" och ska ut vid "kl 9",så bör man väl byta fil vid "kl 12" ca..Så "att fortsätta blinka vänster" handlar väl i så fall om typ 3-4 meter(Precis när du kommit in i innerfilen),där du anser att man blinkar vänster genom hela rondellen..
Så fort jag är inne i rondellen och påbörjar cirkulationen så finns det absolut ingen anledning att fortsätta blinka, eftersom jag redan är i rätt körfält vid det laget. Jag vet inte hur du kör, men jag lyckas i alla fall med god marginal positionera mig på rätt plats i rondellen innan jag passerat första utfarten.

Om du påstår att ett 90 graders segment i en flerfilig rondell är 3-4 meter så rekommenderar jag att du tar en titt på hur det ser ut ute på vägarna idag. För det du säger innebär att man kan packa in totalt 4 bilar i rondellen - sen är det fullt.

Citat:
Att blinka vänster tills man åker ur rondellen,är ju lika "smart" som att blinka höger hela vägen runt till fjärde utfarten,eller använda varningsblinkers hela vägen!
En VBare (sådan man menar i tråden) blinkar till det är dags för utträde och går då övr till HB i samband med utträdet. Men det hade väl ingenting med beskrivningen i tidningsartikeln att göra?
2009-07-25, 13:56
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du har som vanligt missförstått.

När du är på väg in i cirkulationsplatsen behöver du inte blinka vänster för att markera att du tänker ta innersta körfältet, man gör INTE ett körfältsbyte. Det är egentligen det som tråden handlar om. De som VB gör det naturligtvis INNAN de kör in i cpl, och håller sen bara kvar VB tills det är dags att köra ut då de (åtminstone de som gör rätt) slår om till HB.

Du är med andra ord en vänsterblinkare utan att veta om det.

Jag blinkar inte inne i rondellen. Jag blinkar eventuellt (om det blir aktuellt) filbyte innan rondellen för att placera mig i filen som man ska ta om man ska köra i innerfilen (möjligtvis att det blir ett väldigt sent blink om vägen inte delar sig förrän strax innan rondellen, då kanske jag till och med "drar över" en aning). Från den filen så kan jag direkt köra in i rondellens innerfil. Ska jag sedan byta fil inne i rondellen så måste jag givetvis blinka på nytt.

Men det är inte det som VB:are påstår att man ska göra. De menar att man ska ha på VB genom hela cirkulationen - för att sedan slå över till HB vid utträde. Det är det fetmarkerade som är det som debatteras.
Senast redigerad av renstek 2009-07-25 kl. 14:09.
2009-07-25, 14:15
Medlem
orvarens avatar
Ok!
Men OM det kan vara till någon nytta för andra att du blinkar "några meter" (nä,jag tänker inte gå ut i ALLA rondeller,för att ge ett centimeter-noggrant mått till dig) in i rondellen,när du ska till ex.vis tredje utfarten,när du ändå då gör ett filbyte för att komma in i den inre filen(eller gör man inte det?)? Är det "förvirrande,olagligt,idiotiskt" eller bara lite mer informativt än att inte göra det?

Vi som KAN köra/blinka på ett vettigt sätt,kan väl göra det för att FÖRSÖKA underlätta för varandra!

Men det finns ju massvis med nötter,som inte vet vad de gör i trafiken öht!!!

Att blinka vänster tills utfart sker,hela vägen runt tills man "kommit hem",är ju så dumt det bara kan bli,men jag ser sådant varje dag,tillsammans med alla andra olämpligheter,som t.ex. dra rätt ut på huvudled,med skymd sikt. för att nämna något...
2009-07-25, 14:54
Medlem
Citat:
(1) Jag blinkar inte inne i rondellen. Jag blinkar eventuellt (om det blir aktuellt) filbyte innan rondellen för att placera mig i filen som man ska ta om man ska köra i innerfilen (möjligtvis att det blir ett väldigt sent blink om vägen inte delar sig förrän strax innan rondellen, då kanske jag till och med "drar över" en aning). Från den filen så kan jag direkt köra in i rondellens innerfil. Ska jag sedan byta fil inne i rondellen så måste jag givetvis blinka på nytt.

(2) Men det är inte det som VB:are påstår att man ska göra. De menar att man ska ha på VB genom hela cirkulationen - för att sedan slå över till HB vid utträde. Det är det fetmarkerade som är det som debatteras.

(1) Nej, det var inte så du sa. Gå tillbaka och läs vad du skrivit. Du sa att du blinkade vänster när du är på väg att köra in i innerfilen i cpl.

(2) Möjligen är det bara det som du hänger upp dig på. Tråden handlar om båda delarna eftersom de hänger tätt ihop.

Det verkar fånigt att göra som du skriver - blinka vänster in i cpl eftersom du ska ha innerfilen, därefter slå av blinkersen, därefter slå på högerblinkers när du ska ut. Kanske menar du inte så, mem det är så du har skrivit tidigare. Som jag sa - de som blinkar vänster gör det redan när de är på väg IN i cpl, och slår inte av den förrän det är dags att köra av (då HB slås på). Du tror väl inte på det finns en enda som INTE blinkar på väg in i cpl, men slår på VB när man kommit in?
2009-07-25, 15:17
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det verkar fånigt att göra som du skriver - blinka vänster in i cpl eftersom du ska ha innerfilen, därefter slå av blinkersen, därefter slå på högerblinkers när du ska ut. Kanske menar du inte så, mem det är så du har skrivit tidigare. Som jag sa - de som blinkar vänster gör det redan när de är på väg IN i cpl, och slår inte av den förrän det är dags att köra av (då HB slås på). Du tror väl inte på det finns en enda som INTE blinkar på väg in i cpl, men slår på VB när man kommit in?

Vad skulle det vara för konstigt med det? Det kan vara tät trafik som gör det bättre att byta körfält inne i cpl, det kan finnas många filer i cpl (vi pratar ju just nu om flerfiliga om jag förstått saken rätt), man kan ändra sig inne i cpl etc. I vilket fall som medför ju filbyte vänsterut vänsterblink, vare sig det görs före eller i cpl.

Detta är ju ett annat vänsterblink än det denna tråd gäller.
2009-07-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
(1) Vad skulle det vara för konstigt med det? Det kan vara tät trafik som gör det bättre att byta körfält inne i cpl, det kan finnas många filer i cpl (vi pratar ju just nu om flerfiliga om jag förstått saken rätt), man kan ändra sig inne i cpl etc. I vilket fall som medför ju filbyte vänsterut vänsterblink, vare sig det görs före eller i cpl.

(2) Detta är ju ett annat vänsterblink än det denna tråd gäller.

(1) Ingen har pratat om filbyte i cpl nyligen, det är inte alls det det handlar om.

(2) Nej, det är det inte. Som jag sa, de hänger samman. De som VB gör det INNAN de kör in i cpl (innersta körfältet för att ta avfarten "kl 9") och håller sen kvar VB tills det är dags att slå på HB för att köra av.
Jag upprepar: Det finns troligen inte en enda förare som först inte blinkar alls in i cpl (innersta körfältet), för att väl inne i cpl slå på VB.
Observera att man alltså INTE gör ett körfältsbyte bara för att man direkt vid infarten till cpl kör in i vänsterfilen.
2009-07-25, 15:33
Medlem
rensteks avatar
Citat:
(1) Nej, det var inte så du sa. Gå tillbaka och läs vad du skrivit. Du sa att du blinkade vänster när du är på väg att köra in i innerfilen i cpl.

Nu är vi nere på en omogen nivå igen var du bara försöker hitta småfel i saker folk skrivit istället för att fokusera på huvudfrågan. Jag antar att du hänger upp dig på följande jag skrev:

"Man blinkar väl så länge det behövs för att genomföra filbytet/ändringen i färdriktning. När jag kommit till innerfilen finns det ingen anledning att fortsätta blinka filbyte genom resten av rodellen"

Det var ett svar på att orvaren påstod att blinket för filbyte skulle hålla i sig till klockan 12 i rondellen ändå, och då var vinsten marginell.

Om du läser det jag citerat ovan så ser du att jag säger att det inte finns absolut någon anledning att fortsätta blinka efter att man kommit in i rondellen (alltså klockan 6 i exemplet). Man har iofs antagligen slutat blinka innan dess, men efter inträdet i innerfilen finns det absolut ingen anledning att fortsätta.

Egentligen är det orvaren, som blinkar filbyte till klockan 12, som du ska berätta detta för - inte för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in