Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Det är ju uppenbart att när trafikskolorna lär ut sånthär så blir folk förvirrade, vore ju bättre om de lärde ut som det ska vara istället för massa hittepå.
Nej man ska inte blinka vänster i en rondell, det eftersom du inte kan åka till vänster, det enda du ska blinka är till höger när du ska ur, varisig det är första andra eller tredje avfarten.
Det jag har hört och det som står i en lärobok jag har från STR är att man ska signalera åt höger när man ska ut ur rondellen. Men trafiklärarna vill att man ska visa om man ska göra en vänstersväng, det gör man genom att lägga sig i det vänstra körfältet (av någon anledning ska alla rondeller ses som minst två filiga vid uppkörning, även om det inte finns plats för två bilar) och signallera åt vänster. Självklart så ska man signallera höger när det är dags att åka ut också.
Syftet är att folk ska vara tydliga med vad dom ska göra så att folk inte ska behöva stanna i onödan. (Som cyklist har jag tyckt att det är praktiskt när folk signallerar tydligt)
Visste inte att folk ens störde sig på att folk signallera vänster i cirkulationsplatser. Stör mig själv på folk som inte signallerar alls när man ska in i en rondell. Hatar att behöva stanna i onödan.