Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-20, 23:44
Medlem
sweepdawgs avatar
Massor av folk jag känner tror att man måste blinka vänster i rondellen... God morgon, vad hjälper det? Blinkar man inte då ska man veta att han fortsätter.
2009-07-20, 23:45
Bannlyst
Det är ju fan som att köra o blinka vänster på en enkelriktad gata när du ska till höger...
2009-07-20, 23:50
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweepdawg
Blinkar man inte då ska man veta att han fortsätter.

Nej, det vet man inte, för det är svinmånga som inte blinkar alls.
2009-07-20, 23:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweepdawg
Massor av folk jag känner tror att man måste blinka vänster i rondellen... God morgon, vad hjälper det? Blinkar man inte då ska man veta att han fortsätter.
Och alla som inte blinkar och åker ur rondellen? Åker du ifatt och talar om det för dem,då?
2009-07-20, 23:51
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Det är ju fan som att köra o blinka vänster på en enkelriktad gata när du ska till höger...
Och på en enkelriktad gata med 2 (eller fler) filer,blinkar inte du när du gör ett filbyte?
2009-07-20, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Och på en enkelriktad gata med 2 (eller fler) filer,blinkar inte du när du gör ett filbyte?

jo men va fan har det med saken att göra?
2009-07-20, 23:53
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Hur kommer du in i den inre/vänstra filen i en Cirkulationsplats utan att göra ett filbyte?? Hoppar?
2009-07-21, 00:03
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

För att en rondell i stort är att se som en ihopsnurrad enkelriktad gata med en eller flera filer?
2009-07-21, 00:40
Medlem
gbajerns avatar
Alla blinkar olika, bara att inse att det inte går att förutspå vart någon ska i en rondell. Sen finns det ju faktiskt länder där det råder mer trafik-kaos än i lilla landet lagom.
2009-07-21, 08:06
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Absurt är det när trångsynta människor inte inser fördelen med vänsterblink. De flesta körskolor rekommenderar vänsterblink, helt i enlighet med vägverkets rekommendationer.

Att vänsterblink inte är NÖDVÄNDIGT är inte liktydigt med att det är dåligt och att man inte SKA använda det. Inser du inte skillnaden? Vänsterblink BEHÖVS inte men det UNDERLÄTTAR för de övriga trafikanterna.

Vilken är fördelen? Jag ser helt ärligt talat ingen alls.

Hur underlättar det?

Kommer jag till en cirkulationsplats är ju bara bilar som blinkar höger intressanta, resten stannar man för, oavsett om de blinkar vänster eller med helljuset eller inte alls. Eller hur?
Även för trafikanten bakom mig är det ju ointressant vart jag ska om cirkulationsplatsen är enfilig. Är den flerfilig blinkar jag ju vänster för filbyte om jag ska välja någon av de senare utfarterna.

Analogin med om man på t.ex. en riksväg skulle blinka vänster för att visa att man INTE ska svänga åt höger är verkligen klockren.
2009-07-21, 08:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Den vinkeln har ju inte bilen förrän han är i Vladivostok för fasen!

Nu överdrev jag en aning kanske, men det är fullt synligt att se blinkerslampan på en bil i en rondell innan du bör köra in i den själv. (Rondellen alltså).

Gör så här: ställ dig vid en rondell och titta på vinkeln på bilar som lämnar rondellen.

Godmorgon TZJ. Back with a vengeance!

På väg hem från jobbet igår så råkade jag faktiskt se en rondell. Så jag knallade dit och tog det här fotot.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BevisA.JPG

Kan du på fullaste allvar säga att du ser på dessa två bilar att de har höger blinkers påslagen från den här positionen??

Precis, därför hade vänster blinkers påslagen på någon av dessa två bilar underlättat enormt för den som ska IN i rondellen.
Senast redigerad av Conception 2009-07-21 kl. 08:10.
2009-07-21, 08:28
Medlem
Savoys avatar
Med tanke på hur trafikplatsen ser ut på bilden så hade jag kört in här oavsett hur bilarna blinkar, förutsatt att jag står ända framme vid företrädeslinjen och att BMW:n inte racerkörs.

Men fair enough, du har hittat en död vinkel
Som förare råkar du dock inte ut för detta problem eftersom bilarna i verkligheten rör på sig. Så några tiondelar av en sekund senare kommer du att se vad BMW:n har för avsikter. Han hade för övrigt lika gärna kunnat ha vänsterblinkat men ha blinken i "av-läget" när du tog kortet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in