Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-04-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Jo, det kan det faktiskt. Det här är ett sådant fall.

Din liknelse med en våldtäkt var nog bland det mest patetiska jag sett

Jag önskar inte att du skadas eller så, men du skulle må bra av en liten krock i en cpl när du kör så idiotiskt och TRAFIKFARLIGT som du gör. Jag tror inte du kommer undan ansvar från försäkringsbolagen i en sådan situation, just eftersom det är ett olämpligt sätt att köra på.
Inte nog med att det är farligt, du stör hela trafikrytmen också, när alla som ligger i vänsterfilen och ska rakt fram måste stanna upp så fort de har en bil i höger körfält eftersom man inte vet om det är en vettig förare som ska rakt fram, eller en trafikfara som leker låtsaspolis genom att hålla på sin rätt att fortsätta köra i högerfilen trots att det är olämpligt.

När du blir gammal kommer du att bli en gubbe i keps som slickar mittlinjen EXAKT 90km/h för "ingen jävel ska köra om mig här är faktiskt bara 90!!!"

Man kanske även kan göra en annan jämförelse.

Låt säga att man ska göra en vänstersväng från den vältrafikerade riksvägen in på en mindre väg. Det är inte förbjudet att göra vänstersväng på platsen. Så, om det då sker en krock mellan den som svänger vänster och en annan trafikant som kommer bakifrån eller framifrån i laglig hastighet. Vem är det då som är farligast? Den som valde att göra en väsntersväng där i den situationen eller de som bara körde på vägen som vanligt?

Jag vet vad försäkringsbolagen tycker....

Dr Tinnitus
2009-04-21, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanatarium
Jag har inte besökt tråden nu på ett tag men det verkar vara så att fler och fler berättar för Turbo75 hur bilförare med sunt förnuft som vill underlätta för andra gör.

I små rondeller (enfiliga) där man ser mötande trafik så blinkar man vänster på väg in i rondellen för att göra klart för mötande trafik att man har för avsikt att "korsa deras vägbana" (som det i princip blir i dessa små rondeller). På det viset kan mötande trafik i god tid förbereda sig på att stanna så att man kan fullfölja sin vänstersväng i den moderna variant av korsning som många av dagens rondeller är. Inte så svårt, eller hur?

Och hur gör du då om du ser en bil som inte blinkar över huvudtaget från samma ställe?
2009-04-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du missa totalt min fulla förståelse för att den jämnförelsen var lite väl genom att jag flika in ett "(nåja)"?

Varför ligger man i vänsterfilen om man ska rakt fram? Måste ju underlätta en aningens att ligga i högerfilen och sen bara välja rätt fil när man lämnat c-platsen.

Du har alltså fortfarande inte fattat att det kryllar av rondeller i landet där det är två filer in, två filer igenom, och två filer ut från rondellerna, därför att det behövs för att kunna svälja trafikflödet under vissa tider på dygnet. Det är alltså meningen att man i dessa rondeller ska kunna köra i innerfil hela vägen igenom rondellen om man ska rakt på, ja även till andra utfarter ibland. Det skulle bli ett helvetes bök om alla som skulle rakt på över rondeller och som före rondeller ligger i vänsterfil ska byta till högerfil innan de kör in i rondellen, för att sen byta tillbaka till vänsterfil när de kört ut ur rondellen.

På många ställen är det ju en fördel, och önskvärt, att man redani god tid väljer rätt fil för den vidare färden, vilket kan betyda att vänsterfil in i en rondell, innerfil igenom den, och ut på avfartens vänsterfil för strax efter så kommer det en korsning där man ska svänga vänster.

Dr Tinnitus
2009-04-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, var har du fått det ifrån? Jag har inga andra förhållningregler än alla andra på FB.

Läste nått långt tidigare i tråden att det var nått med din immunitet. Kanske läste fel eller blandar ihop användare. Ja ja...
2009-04-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har alltså fortfarande inte fattat att det kryllar av rondeller i landet där det är två filer in, två filer igenom, och två filer ut från rondellerna, därför att det behövs för att kunna svälja trafikflödet under vissa tider på dygnet. Det är alltså meningen att man i dessa rondeller ska kunna köra i innerfil hela vägen igenom rondellen om man ska rakt på, ja även till andra utfarter ibland. Det skulle bli ett helvetes bök om alla som skulle rakt på över rondeller och som före rondeller ligger i vänsterfil ska byta till högerfil innan de kör in i rondellen, för att sen byta tillbaka till vänsterfil när de kört ut ur rondellen.

På många ställen är det ju en fördel, och önskvärt, att man redani god tid väljer rätt fil för den vidare färden, vilket kan betyda att vänsterfil in i en rondell, innerfil igenom den, och ut på avfartens vänsterfil för strax efter så kommer det en korsning där man ska svänga vänster.

Dr Tinnitus

Hur vore det om du inte struntade i att ta med hela inlägget jag skrev? Om du läste det sista stycket oxå så ser du ju att även jag kör i vänsterfilen om det är kö i höger pga hög belastning vid utfarten "rakt fram".

Men oavsett köbildning så fråntas inte lämna företräde-ansvaret vid lämnandet av c-platsen.
2009-04-21, 21:29
Medlem
Citat:
Du missa totalt min fulla förståelse för att den jämnförelsen var lite väl genom att jag flika in ett "(nåja)"?

Varför ligger man i vänsterfilen om man ska rakt fram? (1)Måste ju underlätta en aningens att ligga i högerfilen (2) och sen bara välja rätt fil när man lämnat c-platsen.
Och oavsett att du + några till tycker det är olämpligt att ta vänster i högerfilen (3) så får man det och då är det rätt olämpligt att köra "rakt fram" i vänsterfilen (4). Man kan ju undra varför man ens gjort det lagligt med tanke på det hemska i att köra så (5). Varför ens tillåta det?

Och är det så att det är kö i högerfilen så tar även jag vänsterfilen om jag ska vidare runt. Dock lämnar jag företräde när det är dax att byta till högerfilen.
Jag åker i högerfilen när det är hyffsat tomt på trafik. Och då kan även dom som ska åka "rakt fram" gott ta högerfilen. Annars får dom fan köpa att dom kan bli ståendes i vänsterfilen eller ta ett varv till. (6)

(1) Man planerar sin körning och ska kanske svänga till vänster direkt efter cpl t.ex.? Eller, det är rusningstrafik och man använder båda körfälten rakt fram för att fördela trafikflödet.

(2) När man kör rakt fram från högerfilen så kanske det är så mycket bilar i vänsterfilen att man inte kan byta på ett smidigt sätt, se (1).

(3) Nu råkar det ju vara så att det är en överväldigande majoritet, inklusive alla körskolor, inklusive vägverket, dvs alla vi som JOBBAR med det här. Det är knappast "jag+några till". Det är snarast så att du är tämligen ensam om din filosofi, som tur är. Du skulle inte ens klara en uppkörning om det finns trafik i cpl kan jag be att få tala om.

(4) Nej, det är just det det inte är. Det är ett REKOMMENDERAT körsätt (om det underlättar för den fortsatta färden), precis som ditt körsätt är TILLÅTET MEN EJ REKOMMENDERAT.

(5) Det man kan undra är varför man gjort det lagligt att köra som du gör, för det är DET som är det trafikfarliga körsättet. Vad gäller rakt fram från vänster fil, se återigen (1), (2) och (4) om planerad körning.

(6) Just det. Du förstör trafikrytmen och riskerar därmed att skapa en olycka med ditt körsätt. "Jag har rätten på min sida, de andra får anpassa sig" är ingen bra inställning att ha i trafiken.

Man kan välja att tro på de som har detta som yrke och "kör" 5-6000 mil om året och som har fortlöpande kontakt med vägverket, transportstyrelsen och andra väsentliga myndigheter inom området. Eller så kan man välja att ha sin egen åsikt, och hålla på sin rätt hela tiden trots att man därmed blir en trafikfara. Man vet ju bäst, eller hur! De där nötterna på Vägverket och körskolorna fattar ju INGENTING.

Edit: Har inte läst de först 300 sidorna, men ju mer du skriver desto mer börjar jag närma mig slutsatsen att du faktiskt trollar.
Senast redigerad av Skalman71 2009-04-21 kl. 21:34.
2009-04-21, 21:39
Medlem
Citat:
(1) Man planerar sin körning och ska kanske svänga till vänster direkt efter cpl t.ex.? Eller, det är rusningstrafik och man använder båda körfälten rakt fram för att fördela trafikflödet.

(2) När man kör rakt fram från högerfilen så kanske det är så mycket bilar i vänsterfilen att man inte kan byta på ett smidigt sätt, se (1).

(3) Nu råkar det ju vara så att det är en överväldigande majoritet, inklusive alla körskolor, inklusive vägverket, dvs alla vi som JOBBAR med det här. Det är knappast "jag+några till". Det är snarast så att du är tämligen ensam om din filosofi, som tur är. Du skulle inte ens klara en uppkörning om det finns trafik i cpl kan jag be att få tala om.

(4) Nej, det är just det det inte är. Det är ett REKOMMENDERAT körsätt (om det underlättar för den fortsatta färden), precis som ditt körsätt är TILLÅTET MEN EJ REKOMMENDERAT.

(5) Det man kan undra är varför man gjort det lagligt att köra som du gör, för det är DET som är det trafikfarliga körsättet. Vad gäller rakt fram från vänster fil, se återigen (1), (2) och (4) om planerad körning.

(6) Just det. Du förstör trafikrytmen och riskerar därmed att skapa en olycka med ditt körsätt. "Jag har rätten på min sida, de andra får anpassa sig" är ingen bra inställning att ha i trafiken.

Man kan välja att tro på de som har detta som yrke och "kör" 5-6000 mil om året och som har fortlöpande kontakt med vägverket, transportstyrelsen och andra väsentliga myndigheter inom området. Eller så kan man välja att ha sin egen åsikt, och hålla på sin rätt hela tiden trots att man därmed blir en trafikfara. Man vet ju bäst, eller hur! De där nötterna på Vägverket och körskolorna fattar ju INGENTING.

Som jag skrev till doktor öronsus så vore det bra om du oxå läste mitt sista stycke där jag som sagt skrev att även jag tar vänsterfilen vid mycket trafik i högerfilen. "jag tar det körfältet som passar min fortsatta körning bäst...". Dock måste trafikreglerna följas.

För att ha fortlöpande kontakt med vv, t-styrelsen och andra väsentliga områden är det ju bra uselt att ni tillsammans under alla dessa 10år inte informerat ordentligt till "äldre förare" eller helt enkelt inte lyckats ändra tillbaka till dom gamla reglerna.

Klart man blir en trafikfara, för andra, när man är hyffsat ensam om att känna till nya regler.
2009-04-21, 21:48
Medlem
Citat:

Edit: Har inte läst de först 300 sidorna, men ju mer du skriver desto mer börjar jag närma mig slutsatsen att du faktiskt trollar.

Och man ska ju tydligen inte mata trollet.....

Jag tycker det bara är bra märkligt att en bilskolelärare inte tycker att det är föraren i vänsterfilen som gör fel när han bryter mot lämna företräde-regeln och samtidigt kallar föraren som inte bryter mot någon trafikregel för en farlig förare.

Men men, trollet är väl mätt nu.
2009-04-21, 21:52
Medlem
Citat:
Som jag skrev till doktor öronsus så vore det bra om du oxå läste mitt sista stycke där jag som sagt skrev att även jag tar vänsterfilen vid mycket trafik i högerfilen. "jag tar det körfältet som passar min fortsatta körning bäst...". Dock måste trafikreglerna följas.

För att ha fortlöpande kontakt med vv, t-styrelsen och andra väsentliga områden är det ju bra uselt att ni tillsammans under alla dessa 10år inte informerat ordentligt till "äldre förare" eller helt enkelt inte lyckats ändra tillbaka till dom gamla reglerna.

Klart man blir en trafikfara, för andra, när man är hyffsat ensam om att känna till nya regler.

Det åligger VV att informera om nya regler, vilket de också gör. När nya regler för cpl infördes så gick det ut information.

Det där med att svänga vänster från höger körfält är för det första inte en särskilt ny regel. För det andra så tror jag att fler än du tror känner till att det är tillåtet att köra så, det är bara det att de har trafikvett nog att inse det idiotiska att köra så. Det är helt ologiskt, och bidrar bara till problem. Allt som är tillåtet är inte bra vetdu.
2009-04-21, 21:54
Medlem
Citat:
Och man ska ju tydligen inte mata trollet.....

Jag tycker det bara är bra märkligt att en bilskolelärare inte tycker att det är föraren i vänsterfilen som gör fel när han bryter mot lämna företräde-regeln och samtidigt kallar föraren som inte bryter mot någon trafikregel för en farlig förare.

Men men, trollet är väl mätt nu.

Det har jag aldrig påstått.

Däremot har jag påstått att det inte är bra att alltid hålla på sin rätt, så som du förespråkar. Som sagt, bara för att det är tillåtet innebär det inte att det inte är trafikfarligt.
Senast redigerad av Skalman71 2009-04-21 kl. 21:56.
2009-04-21, 22:04
Medlem
Citat:
Det åligger VV att informera om nya regler, vilket de också gör. När nya regler för cpl infördes så gick det ut information.

Det där med att svänga vänster från höger körfält är för det första inte en särskilt ny regel. För det andra så tror jag att fler än du tror känner till att det är tillåtet att köra så, det är bara det att de har trafikvett nog att inse det idiotiska att köra så. Det är helt ologiskt, och bidrar bara till problem. Allt som är tillåtet är inte bra vetdu.

Jag vet, 10år gammal.

Och vv har ju inte varit direkt duktiga om att informera om dom få men ack så allvarliga förändringarna som gjordes. Visst, det åligger körkortsinnehavaren att hålla koll på regeländringar.

Jag tror inte det är fler än jag tror. Dom jag berättat detta för, och det är många, har obehagligt många inte haft en susning.
2009-04-21, 22:07
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått.

Däremot har jag påstått att det inte är bra att alltid hålla på sin rätt, så som du förespråkar. Som sagt, bara för att det är tillåtet innebär det inte att det inte är trafikfarligt.

Trafikfarligt hade det varit om det både hade varit tillåtet att ta vänster i högerfilen och okej att lämna c-platsen från vänsterfilen UTAN att lämna företräde.

Nu blir det trafikfarligt för att vänsterfilsföraren inte vet om att denne ska lämna företräde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in