Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-30, 17:01
  #457
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Min erfarenhet efter 30 år i trafiken är att en överlägsen majoritet av de som bemödar sig med att blinka vänster, även bemödar sig att blinka höger när de ska ut. Ja, bara för att få det bekräftat så räknade jag lite på det igår när jag va till grannstaden. Och det visade sig att i storleksordningen 8-9 av 10 som blinkade vänster, även blinkade höger. Bara några få gjorde det inte, och det kan vara så att någon av de helt enkelt glömde, eller missade det för spaken hoppade tillbaka. Och kanske någon sket i det med.

Frågan har jag antagligen missat.

I en liten rondell och den situation du ger exempel på, så är jag ju mer eller mindre tvungen att avvakta tills jag säkert vet vad han ska göra, så vi inte smäller ihop eller jag bryter min väjningsplikt gentemot honom. Jag väntar alltså med att köra in i rondellen, för han kan ju antingen köra vidare runt framför min front, eller köra ut rakt på från sitt håll sett vilket blir till vänster om mig på vägen jag kommer på.

När jag så stannat och väntat, och han verkligen svänger vänster framför mig, så är det ju bra, att jag stannade. Men drar han på sin högerblinkers det sista han gör och åker rakt ut, så har ju jag stannat och krånglat helt i onödan. Hade han i det läget klart och tydligt markerat med vänsterblinken att han skulle svänga så hade jag veta det i ett tidigt skede. Likaså om han hade blinkat höger så tidigt som möjligt, utan att riskera att lura andra att han skulle höger.

Och det är ju här de nya reglerna har sin stora brist, då de inte kräver vänsterblink vid vänstersväng.

Med de gamla regelrna så skulle man blinka vänster om man skulle till vänster. Då hade jag i samma situation haft mer chans att se vart han skulle, för blinkar han inte vänster så ska han inte vänster. Och då har jag haft mer möjlighet att bedömma läget och kanske köra ut i rondellen utan att behöva stanna och fundera.

Jag har kört massor i Norge, och där blinkar de nästan aldrig vänster i rondeller, och det kryllar av små jäkla rondeller som knappt rymmer en blomkruka i mitten.

Det är som natt o dag att köra rondell där och här hemma i Sverige. Där tvingas man stanna och fundera nästan jämt, för att sen upptäcka att den andra bilen skulle rakt på och inte hindrade mig. Eler att de utan minsta tecken bara toksvänger i relativt hög fart (som kan tolkas som att de nog ska rakt på) vänster framför näsan på en.

På det sättet försvinner mycket av det flyt som rondellen från början var tänkt att ge, för att alla mer eller mindre måste stanna och fundera vad andra ska göra. Med de gamla reglerna var det mer flyt då det var lättare att förutse om folk skulle rakt på höger eller vänster, precis som i en vanlig korsning.

Blinkar man bara ut, så ser man ju inte vart han ska förrens när han börjat blinka, vilket blir tidigast när bilen har passerat den sista utfarten före den han ska ut på. Använder man vänsterblink så kan man börja blinka vänster redan innan man kör in i rondellen, på väg fram mot den. Då kan annan trafik se det på långt hål och bedömma om den bilen kan komma att bli ett problem eller om den kan flyttas ner i prioritet och man kan hålla mer koll på andra mer kritiska bilar i närheten.

Detta är så basic i trafiken att det inte ska behöva förklaras för folk som har körkort. Alla bara måste ha upplevt dessa olika situationer och insett skillnaden. Jag upplever det i vart fall varje dag i trafiken.


Dr Tinnitus
Tack för du tog dig tid att svara.
Du stannar när en bil inte blinkar vänster, likaså om den gör det. Både att blinka eller att inte göra det visar på att man fortsätter. Det här med höger blinkandet blir försent har med det du säger avstånd att göra. Stundom blir det så att man kommer olägligt i förhållande till varandra. Jämför med en smal väg med mötesfickor.
Det verkar som du bor i himmelriket gällande högerblinkande. Hos mig är det inte så bra. Här får jag stå och vänta på bilar som blinkar vänster eller inte blinkar alls. Huruvida de som inte blinkar alls är sådana som ska "rakt fram". Vet jag inte då jag inte ser var de kommer i från. Det är folk som inte verkar ha någon uppfattning om vad de gör. De vill jag åt, de som kör på gammal vana.
Citera
2007-07-30, 17:11
  #458
Medlem
camshows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Vänsterblinkers ska inte användas till att visa att du planerar köra rakt fram. Vänsterblinkers används vid vänstersväng. Punkt!

Vadå.. svänger man inte vänster i en rondell då?? Lr du kanske kör rakt fram du
Citera
2007-07-30, 17:38
  #459
Medlem
OrgaZms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja, men är det då inte en jäkligt bra vana att använda vänsterblinkers om man nu skulle få för sig att köra runt runt i yttervarv??

Det är det väl definitivt inte?! Då tror ju bakomvarande att du ska byta till innerfilen...nej, om man ska vänsterblinka får man nog lov att hålla sig i vänstra filen åtminstone!
Citera
2007-07-30, 17:38
  #460
Medlem
Hazardos avatar
Stör mig på sådan personer som trådskaparen, dvs de som skiter i att visa vart man ska.. Du bör nog gå om körskolan för att begripa det.
Citera
2007-07-30, 17:52
  #461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazardo
Stör mig på sådan personer som trådskaparen, dvs de som skiter i att visa vart man ska.. Du bör nog gå om körskolan för att begripa det.

Men hur visar man att man ska rakt fram? För det är ju rakt fram man numera kör i en rondell när man åker runt runt.

Vänsterblink betyder att du ämnar att byta till en fil till vänster om den du kör i.
Högerblink betyder att du ämnar att byta till en fil till höger om den du kör i.
Ingen blink betyder att du ämnar fortsätta i den filen du just nu kör i.
Citera
2007-07-30, 18:03
  #462
Medlem
Speedshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men hur visar man att man ska rakt fram? För det är ju rakt fram man numera kör i en rondell när man åker runt runt.

Vänsterblink betyder att du ämnar att byta till en fil till vänster om den du kör i.
Högerblink betyder att du ämnar att byta till en fil till höger om den du kör i.
Ingen blink betyder att du ämnar fortsätta i den filen du just nu kör i.

Ja du, vad säger man,du verkar vara ett hopplöst fall i den här diskutionen.
Synd att du inte begriper hur du ska bete dig för att minimera risker i trafiken.
Håll du hårt på dina regler så försöker vi andra undvika dig...
Citera
2007-07-30, 18:09
  #463
Medlem
Hazardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men hur visar man att man ska rakt fram? För det är ju rakt fram man numera kör i en rondell när man åker runt runt.

Vänsterblink betyder att du ämnar att byta till en fil till vänster om den du kör i.
Högerblink betyder att du ämnar att byta till en fil till höger om den du kör i.
Ingen blink betyder att du ämnar fortsätta i den filen du just nu kör i.

Ska du rakt fram i en rodell, så ska du hålla det högra körfältet och blinkar när du kör ut. (Billisterna vet då att du ska köra rakt fram)

Ska du höger i rondellen så blinkar du åt höger och kör ut.

Om du till vänster i rondellen så blinkar du vänster och håller i det vänstra körfältet. När du närmar dig, blinka vid refugen ungefär där du ska in. Så att bilarna bakom förstår att du ska korsa deras körfält för att köra ut.

Om man kör så här, utnyttjas alla filerna i rodellen och därmed flyter trafiken på bättre.
Citera
2007-07-30, 18:32
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det jag tjoar om är att man måste lämna företräde till den som kommer i högerfilen. Det behövde man inte förut eftersom man inte fick köra vidare i rondellen i högerfilen. Fanns liksom inget att lämna företräde till på den tiden.

Så jo, dom har skyldighet att anamma den ändringen.


Och nej, ligger man precis bredvid eller snett FRAMFÖR ser man inte (eller väldigt svårt att se) bla sidoblinkersen. Blinkers är till för folk som ligger bakom eller snett bakom att man ämnar byta fil, inte för att visa framförvarande bilar om att dom inte kan byta fil och orsaka en sammanstötning.

Och att kolla i backspegeln den millisekunden man har om bakomvarande blinkar är nog inte det man tittar efter. Man kikar om det finns en bil där. Och dessutom ska man inte kolla backspegeln efter det. Man ska kolla över axeln så att man dessutom ser "döda vinkeln".


Det inlägget från dig var väldigt avslöjande för att ditt mål inte är att förstå utan bara att till varje pris försvara din tro i detta, hur korkade argument du än måste dra till med.

Kom igen ut i verkligheten istället, så ser du hur det fungerar i praktiken.

Jag vet det efter 30 år i rondeller och trafik.

Det du säger, att man inte hiner/kan se om någon blinkar, så att man kan tro att det därmed skulle göra det lovligt att ge fan i att se efter för man kanske ändå inte ser nåt. Är ju höjden av dårskap.

Jag kör i rondeller varje dag, och ser folk bredvid mig börja blinka, framför mig bakom mig. Inte alltid givetvis, men nästan alltid. Man brukar se det om man är kapabel att hålla koll i speglar och över axeln, vilket jag faktiskt skrev men du valde att missa...

Denna diskussion blir rent fånig när man ska försöka diskutera med amatörer i trafiken. Jag har försökt länge nu men det är som sagt lönlöst. Enligt amatörerna är VB värdelöst korkat dumt onödigt. Ändå ser jag det fungera alldeles ypperligt varje gång jag gästar en rondell, och så har det gjort i 30 år för mig. Och det vare sig det är jag som blinkar eller andra trafikanter.


Dr Tinnitus
Citera
2007-07-30, 18:35
  #465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Tack för du tog dig tid att svara.
Du stannar när en bil inte blinkar vänster, likaså om den gör det. Både att blinka eller att inte göra det visar på att man fortsätter. Det här med höger blinkandet blir försent har med det du säger avstånd att göra. Stundom blir det så att man kommer olägligt i förhållande till varandra. Jämför med en smal väg med mötesfickor.
Det verkar som du bor i himmelriket gällande högerblinkande. Hos mig är det inte så bra. Här får jag stå och vänta på bilar som blinkar vänster eller inte blinkar alls. Huruvida de som inte blinkar alls är sådana som ska "rakt fram". Vet jag inte då jag inte ser var de kommer i från. Det är folk som inte verkar ha någon uppfattning om vad de gör. De vill jag åt, de som kör på gammal vana.

Att köra på gammal vana behöver inte vara fel alls, bara det är en bra vana.

Jag försvarar på inga vis de som slarvar med blinkandet, och även jag ser givet vis dessa i trafiken, inte bara i rondeller. Och de stör mig mycket.

Jag stör mig över huvud taget inte på folk som använder VB i rondeller, för det är bra att de gör det, och det blir väldigt sällan helt fel, ja inte mer än att de blinkar vänster och gör nåt helt annat. Då blir det galet. Men det gäller ju allt blinkade.


Dr Tinnitus
Citera
2007-07-30, 18:38
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Det är det väl definitivt inte?! Då tror ju bakomvarande att du ska byta till innerfilen...nej, om man ska vänsterblinka får man nog lov att hålla sig i vänstra filen åtminstone!

Och vad är det för farligt med att en ev. bakomvarande tror att jag ska in i innerfilen??? INGET!! Det är ljusår farligare om folk tror att jag ska svänga ut på en utfart, men inte gör det. Då kan det smälla!!

Att inte folk fattar detta enkla faktum gör att man tror man diskuterar med mopedister.....


Dr Tinnitus
Citera
2007-07-30, 19:50
  #467
Medlem
Hatar också folk som blinkar vänster i rondeller.. idioter..
Citera
2007-07-30, 19:51
  #468
Medlem
Okey, jag har inte orkar att läsa igenom tråden, men i.a.f..

Man ska inte blinka vänster i en rondell! Så länge man inte blinkar höger betyder det att man ska fortsätta i rondellen, delvis att man ska till nästa avfart eller nästa eller nästa eller .. o.s.v.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback