2008-03-23, 23:15
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Hierro? En legend, men han värvades nog för alldeles för många år sedan för att ens vara påtänkt för kentas teori.
Specifierar man inte en tidsperiod får man skylla sig själv. Och Hierro var ju ändå aktiv i RM under 2000-talet.

Men man kanske ska låta denna tråd gå tillbaka on topic nu.

Edit: blev tydligen knas i ett tidigare inlägg och det går inte att redigera. Samuel fick en nytändning i Inter, och ingen annanstans.
Senast redigerad av P.G 2008-03-23 kl. 23:22.
Citera
2008-03-24, 02:46
Bannlyst
Fixa nu detta Roma.
Citera
2008-03-24, 16:32
Bannlyst
Nu när divan är skadad och smågrinig och är ur form och mållös

Tror jag inte Inter grejar detta... vilka konsekvenser det blir sedan återstår att se
Citera
2008-03-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Nu när divan är skadad och smågrinig och är ur form och mållös

Tror jag inte Inter grejar detta... vilka konsekvenser det blir sedan återstår att se

Visst har du en poäng i att Zlatan är en fantastisk spelare och är en stor del i Inters framgång, men det kommer kanske som en chock för dig att det finns andra bra spelare i Inter.

Du verkar lite väl besatt av Zlatan, du skulle nog må bra av att lyfta blicken och komma in i matchen.
Citera
2008-03-24, 23:44
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ibra har på sistone varit Inters viktigaste spelare tsmns med Cambiasso och Julio Cesar, som jag ser det. Även om jag tycker att han är en smula överskattad (man kan inte bygga ett lag kring honom, som man kan med Kaka eller Totti), så har Ibra knappast varit bland Inters sämre spelare under lagets svacka -- tvärtom har han gjort hyggliga matcher, ibland riktigt bra matcher. Andra delar av laget har sviktat mer. Men han är beroende av ett Inter som dominerar matcherna, har stort bollinnehav, och ger honom många chanser att göra sina trolleritricks. Annars blir han mer en spelare bland de andra. En belastning tycker jag inte han varit på länge.

EM blir mycket intressant av många skäl, och ett är att kolla hur det ligger till med Ibra, eller Zlatan som han heter när han spelar i landslagsdress.
Citera
2008-03-25, 00:35
Medlem
91:an Karlssons avatar
Besvikelsen efter juvematchen är inte så stor av nån anledning. På något sätt så ror Inter det här i hamn ändå tror jag. Men då krävs det att man slutar spela med en grinig och skadad Zlatan på smärtstillande och det krävs att spelare som Cambiasso och Figo kommer tillbaka illa kvickt. Att laget redan tappat det ordinarie och italiens absolut bästa mittbacksspar (Cordoba och Samuel) är en katastrof. Burdisso har haft sina kvällar men på senaste har han varit usel, samtidigt är Materazzi inte ens en skugga av fjolårets form. Nelson Rivas och Chivu finns ändå som alternativ och jag hoppas att dessa två får spela så många matcher som möjligt nu i slutet, samma med Balotelli som helt ärligt för tillfället ser ut som den formstarkaste anfallaren av alla.

Nu skulle man haft en riktigt jävla förbannad Adriano att stoppa in i laget...
Citera
2008-03-25, 14:51
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
(man kan inte bygga ett lag kring honom, som man kan med Kaka eller Totti)
Den fotbollstiden är nog på utgång då man bygger lag kring en eller två spelare som tillåts alibi-jogga tills de får bollen på rätt planhalva. I varje fall om man vill uppnå resultat i CL.
Sedan förstår jag inte vad storheten med Totti 2008 är... Nån snygg skarv här och där, visst. Men... Känns som han e lite för rädd om sitt hår för att göra arbetet som behövs i 90 minuter.
Tycker inte att det som Roma tappar i försvar/hårt arbete vägs upp av Tottis anfallskunskaper. Så bra e han inte. Ej heller Kaka eller Zlatan iochförsig men hellre dessa två, om jag måste välja. Men som sagt. Så bra är ingen nuförtiden. Tycker jag, kanske jag ska tillägga.
Senast redigerad av someuse 2008-03-25 kl. 14:55.
Citera
2008-03-25, 19:34
Medlem
zachs avatar
Jävligt skönt man varit bortrest senaste veckan, så man sluppit diskussionerna efter derbyt. Känns nästan som om derbyt inte spelats på så vis... Och naturligtvis ska jag inte nämna skiten något mer heller. Föreslagvis låtsas vi alla att vi varit bortrest och glömmer tillställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Den fotbollstiden är nog på utgång då man bygger lag kring en eller två spelare som tillåts alibi-jogga tills de får bollen på rätt planhalva. I varje fall om man vill uppnå resultat i CL.
Sedan förstår jag inte vad storheten med Totti 2008 är... Nån snygg skarv här och där, visst. Men... Känns som han e lite för rädd om sitt hår för att göra arbetet som behövs i 90 minuter.
Tycker inte att det som Roma tappar i försvar/hårt arbete vägs upp av Tottis anfallskunskaper. Så bra e han inte. Ej heller Kaka eller Zlatan iochförsig men hellre dessa två, om jag måste välja. Men som sagt. Så bra är ingen nuförtiden. Tycker jag, kanske jag ska tillägga.

Svår fråga det där, och samtidigt som jag håller med dig så är jag även av den motsatt åsikt, hur fan det nu kan gå till. Men får släng av schizofreni till och från.

Först det där alibi-joggandet, ett ord som känns jävligt träffsäkert. Italien har ju en rätt diger tradition av sådana spelare, eller kanske inte rena A-joggare utan snarare "tior" med hemskt fria roller, och ofta är det just dom som förgyller offensiven hos resp lag. Orkar inte gräva i det så drar några namn ur skallen, så som Recoba, Cassano, Pato, Morfeo, alltså secunda punti som typ Bergkamp, eller trequartisti som... dåtidens Totti. Finns ju även mer defensiva exempel, allt ifrån dagens Pirlo och Vannucchi till Giannini (gammal Roma-idol och enligt aftonbladet var VM-90s bästa mittfältare, trots att Lothar tog hem FIFA-priset. Men näää han är inte min hjälte, och jag är inte nåt bitter... ). Nu verkar ju å andra sidan iof alla anfallare i världen vara ense om att de italienska lagens anfallare försvarar mer än andra ligors dito och de A-joggande mittfältarna är ju nu för tiden rätt lätträknade, så vad har du och jag att gnälla över? (fö, blir ärligt talat förbannade varje match jag ser då alla lata jävla anfallare bara står där och snor rubriker men samtidigt jävligt sällan tar fem meter bakåt eller ens behaga styra)

Blir ju till både en styrka och en svaghet det där onekligen. Positivt då allt funkar, men oftast rätt osannolikt att det gör det lika bra i tuffare matcher som i serielunken. Å andra sidan... Titlar är inte allt. Inte för mig iaf. Så hellre tar jag chansen med ovan nämnda spelare, för när dom lyckas motiverar dom en hel entrepeng. Något de andra har ytterst svårt att göra (Tänker spontant på när Totti sprang 60 meter med boll mot Sampdoria för något år sedan innan han chippade in den. Har rätt svårt att se att ex lagkamrat Tommasi, som verkligen inte är ngn A-joggare, skulle gjort samma sak). Nu är det ju dock svårt att påpeka att ex Juve gjorde fel som skickade Baggio. Eller ZZ, trots att jag av romantiska skäl givetvis hade behållit dom. Å andra sidan så tog Juve pokalerna framför ögongodis, något jag tror få juventini sörjer.

Och Totti... Vet inte exakt hur många mål han gjort i år, eller hur många mål han fått i väg en assist till, och jag är för slö för att kolla, men nog lär han ligga bakom 25-30 mål hittills i ligan (obs: hockey-assist inräknade). Nu brukar jag vara den första som dömer ut honom, men tror inte en mer defensiv och arbetsbenägen anfallare sett till att Roma sammantaget mått bättre. Dessutom är han de facto anfallets nyckel nr 1 i Roma, ett anfall som bokstavligt talat kan ge mig erektion och hyllas överallt. Vid sidan av det - guldskon i fjol utan att vara vare sig målskytt eller anfallare till ryktet är svårt att snacka emot. Tro mig, jag har försökt.

Blev långt det här men ni får väl skylla er själv om ni läste det.
Citera
2008-03-25, 19:39
Medlem
sebastian_s avatar
Det är till viss del snack att Totti inte jobbar alls i defensiven-det har du fått från Stuart Baxter i viasatstudion. Det här med att anfallarna inte jobbar i defensiven är inte alltid lyckat men Milan lyckades vinna cl förra året med en mittfältare i form av seedorf som rör sig lika mycket under en match som Totti gör på 10 min.Att du inte ser Tottis storhet tycker jag är märkligt,ser man några matcher förstår man den,ser man på statistik från förra året får man knäböja framför den.26 mål och guldskovinnare+ assistligan-vinnare i Serie A på en säsong.

EDIT.Efter att läst vad zach skrivet är det bara att instämma i att det är än mer imponerande att han gör så många mål utan att vara utalad målskytt.Man får nästan känslan av att vill han vara världens bästa framspelare från offensiv mittfältsposition är han det och vill han köra på RVN-stuket och peta in bollarna är han bäst på det.
Senast redigerad av sebastian_ 2008-03-25 kl. 20:28.
Citera
2008-03-25, 23:15
Bannlyst
Serie A är fortfarande en populär serie att följa live. Här är de aktuella publiksnittet just nu:

1, Milan (54,995)
2, Inter (49,139)
3, Napoli (42,064)
4, Roma (38,493)
5, Fiorentina (31,253)
6, Palermo (25,263)
7, Genoa (24,802)
8, Lazio (21,763)
9, Sampdoria (21,200)
10, Juventus (20,882)
11, Torino (18,653)
12, Catania (17,506)
13, Udinese (15,423)
14, Parma (14,549)
15, Reggina (12,459)
16, Siena (10,069)
17, Livorno (9,377)
18, Empoli (8,284)

Cagliaris publiksnitt är inte officiellt. Atalantas publiksnitt var inte heller med i sammanställningen.

Värt att notera är att Premier Leagues publiksnitt ligger på 23,392
Citera
2008-03-25, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Casanovan
Serie A är fortfarande en populär serie att följa live. Här är de aktuella publiksnittet just nu:

1, Milan (54,995)
2, Inter (49,139)
3, Napoli (42,064)
4, Roma (38,493)
5, Fiorentina (31,253)
6, Palermo (25,263)
7, Genoa (24,802)
8, Lazio (21,763)
9, Sampdoria (21,200)
10, Juventus (20,882)
11, Torino (18,653)
12, Catania (17,506)
13, Udinese (15,423)
14, Parma (14,549)
15, Reggina (12,459)
16, Siena (10,069)
17, Livorno (9,377)
18, Empoli (8,284)

Cagliaris publiksnitt är inte officiellt. Atalantas publiksnitt var inte heller med i sammanställningen.

Värt att notera är att Premier Leagues publiksnitt ligger på 23,392

Tror jag knappast. Källa?

EDIT: Hittade just, det är endast tre lag som har under 23000 i SNITT i PL. De har betydligt bättre publiksiffror än vad Italien har. Här är snitten för lagen:

1 Man Utd 75638
2 Arsenal 60062
3 Newcastle 51144
4 Liverpool 43529
5 Sunderland 42546
6 Manchester City 42069
7 Chelsea 41499
8 Aston Villa 40255
9 Everton 36718
10 Tottenham 35931
11 West Ham Utd 34616
12 Derby County 32270
13 Middlesbrough 26401
14 Birmingham 26176
15 Fulham 23503
16 Reading 23469
17 Blackburn 23337
18 Bolton 20412
19 Portsmouth 19999
20 Wigan Athletic 18740
Senast redigerad av bLyGE_kEntA 2008-03-25 kl. 23:58.
Citera
2008-03-26, 00:00
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
...
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
...

En fotnot ang assistligan e ju att Zlatan leder den.

Lite trist om mitt inlägg antyder att jag bara rippar Mr Baxter, Sebastian. Han är en kul prick men jag tittar mycket på fotboll själv.

Sedan var jag nog inte tydlig med min egen beundran för den typen av spelare du nämner Zach. De är ju de stora genierna, of course.

Jag menar bara att jag tycker man kan se att det börjat ske en förändring iochmed PL-lagens anstormningar i CL de senaste åren. Jag kan kräka på den anglofilin som ofta visar sig i svenska sportmedier men jag är inte dummare än att jag allt oftare ser tendenser där italienska lag står helt handfallna när PL-lagen drar opp det där tempot. Det är vid de tillfällena geni-alibi-joggarna blir till en börda istället för ett anfallsvapen.
Jag tror man, från ledarhåll, måste tillåta (tvinga?) dessa 10or att bli lite mindre fokuserade på anfall och mer på hårt slit. Annars har det hunnit bli 3-0 innan Totti/Zlatan/Kaka & co hunnit göra sitt första mål.

Sen är det ju frågan om de mäktiga klubbägarna tycker som du att det är viktigare med artisteriet än titlarna. Är dock inte säker på att det ena måste utesluta det andra. Tror de listiga italienarna sitter inne med nyckel till framgång även kommande år.

För övrigt så blev jag lika glad Sebastian när Milan vann förra året som jag blev besviken när de åkte ut i år. Tyckte dock mig se att de inte riktigt kunde hantera unga Arsenals tempo och passningsspel.

Jag instämmer heller inte i att Totti skulle ägna mer kraft åt defensiven än vad Seedorf gör. Vad han sedan uträttar i ligan är ju gött. Fina grejor, visst. Är bara rädd att nåt PL-lag i CL kommer att utnyttja hans svagheter defensivt. Hoppas dock på det motsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in