Jävligt skönt man varit bortrest senaste veckan, så man sluppit diskussionerna efter derbyt. Känns nästan som om derbyt inte spelats på så vis... Och naturligtvis ska jag inte nämna skiten något mer heller. Föreslagvis låtsas vi alla att vi varit bortrest och glömmer tillställningen.
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Den fotbollstiden är nog på utgång då man bygger lag kring en eller två spelare som tillåts alibi-jogga tills de får bollen på rätt planhalva. I varje fall om man vill uppnå resultat i CL.
Sedan förstår jag inte vad storheten med Totti 2008 är... Nån snygg skarv här och där, visst. Men... Känns som han e lite för rädd om sitt hår för att göra arbetet som behövs i 90 minuter.
Tycker inte att det som Roma tappar i försvar/hårt arbete vägs upp av Tottis anfallskunskaper. Så bra e han inte. Ej heller Kaka eller Zlatan iochförsig men hellre dessa två, om jag måste välja. Men som sagt. Så bra är ingen nuförtiden. Tycker jag, kanske jag ska tillägga.

Svår fråga det där, och samtidigt som jag håller med dig så är jag även av den motsatt åsikt, hur fan det nu kan gå till. Men får släng av schizofreni till och från.
Först det där alibi-joggandet, ett ord som känns jävligt träffsäkert. Italien har ju en rätt diger tradition av sådana spelare, eller kanske inte rena A-joggare utan snarare "tior" med hemskt fria roller, och ofta är det just dom som förgyller offensiven hos resp lag. Orkar inte gräva i det så drar några namn ur skallen, så som Recoba, Cassano, Pato, Morfeo, alltså secunda punti som typ Bergkamp, eller trequartisti som... dåtidens Totti. Finns ju även mer defensiva exempel, allt ifrån dagens Pirlo och Vannucchi till Giannini (gammal Roma-idol och enligt aftonbladet var VM-90s bästa mittfältare, trots att Lothar tog hem FIFA-priset. Men näää han är inte min hjälte, och jag är inte nåt bitter...

). Nu verkar ju å andra sidan iof alla anfallare i världen vara ense om att de italienska lagens anfallare försvarar mer än andra ligors dito och de A-joggande mittfältarna är ju nu för tiden rätt lätträknade, så vad har du och jag att gnälla över? (fö, blir ärligt talat förbannade varje match jag ser då alla lata jävla anfallare bara står där och snor rubriker men samtidigt jävligt sällan tar fem meter bakåt eller ens behaga styra)
Blir ju till både en styrka och en svaghet det där onekligen. Positivt då allt funkar, men oftast rätt osannolikt att det gör det lika bra i tuffare matcher som i serielunken. Å andra sidan... Titlar är inte allt. Inte för mig iaf. Så hellre tar jag chansen med ovan nämnda spelare, för när dom lyckas motiverar dom en hel entrepeng. Något de andra har ytterst svårt att göra (Tänker spontant på när Totti sprang 60 meter med boll mot Sampdoria för något år sedan innan han chippade in den. Har rätt svårt att se att ex lagkamrat Tommasi, som verkligen inte är ngn A-joggare, skulle gjort samma sak). Nu är det ju dock svårt att påpeka att ex Juve gjorde fel som skickade Baggio. Eller ZZ, trots att jag av romantiska skäl givetvis hade behållit dom. Å andra sidan så tog Juve pokalerna framför ögongodis, något jag tror få juventini sörjer.
Och Totti... Vet inte exakt hur många mål han gjort i år, eller hur många mål han fått i väg en assist till, och jag är för slö för att kolla, men nog lär han ligga bakom 25-30 mål hittills i ligan (obs: hockey-assist inräknade). Nu brukar jag vara den första som dömer ut honom, men tror inte en mer defensiv och arbetsbenägen anfallare sett till att Roma sammantaget mått bättre. Dessutom är han de facto anfallets nyckel nr 1 i Roma, ett anfall som bokstavligt talat kan ge mig erektion och hyllas överallt. Vid sidan av det - guldskon i fjol utan att vara vare sig målskytt eller anfallare till ryktet är svårt att snacka emot. Tro mig, jag har försökt.
Blev långt det här men ni får väl skylla er själv om ni läste det.