2008-01-21, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Video ute än på målen?

Finns också på
www.interista.blogg.se
Citera
2008-01-21, 02:26
Medlem
Materazzi kunde ha kostat Inter idag, de hade tur att Zlatan fixa allt på slutet.
Hur länge är Samuel borta? Om han missar Liverpool så kommer det va tungt för Inter.
De sa idag att Chivu inte ens va på bänken, är han också skadad eller?
Citera
2008-01-21, 03:40
Bannlyst
Vidriga fuskare är vad ni är ....
Hur många straffar har ni fått i år?
20?
Citera
2008-01-21, 06:59
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
En omedveten hands är det om armen befinner sig i ett "normalt läge". Dvs inte uppe i huvudhöjd.
"Normalt läge" är längs med kroppen eller i skydd för skrevet (tex vid frisparkar).

Hjepp. Eller om bollen slås från "point-zero" - d.v.s. från såpass nära att det inte finns en möjlighet att medvetet ta bollen med handen (ex: en anfallare bränner av ett skott från 1 1/2 meters håll mot en sittande försvarares huvud, armen åker reflexmässigt upp mot ansiktet och blir träffad av bollen).

Korrekt straff och mycket bra domslut. Däremot kan man undra om det skulle varit rött kort iom att bollen tog på huvudet först (och alltså var på väg ut mot hörna som någon skrev).
Citera
2008-01-21, 09:43
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo_amadeus
20?

Så det är inte straff om en spelare stoppar bollen från att gå i mål med handen? Man måste ju se till situationerna som straffarna uppkommer, möjligt att någon eller några straffar är feldömda men över en hel säsong så jämnar det ut sig för alla lag.
Citera
2008-01-21, 11:06
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo_amadeus
20?

Jaja tjyven från Turin.
Hör själv vad Couto har att säga.

Jag träffade den med huvudet, men det var inte frivilligt och bollen träffade min arm, men knappt."

Materazzi kommer att segla till stordåd igen, snarare Burdisso som behöver shapa till sig.
Citera
2008-01-21, 11:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Visst träffar Cuoto bollen med huvudet först, och sedan "rinner" den ned och berör armen/handen. Domare friar såna "hands" hela tiden, och jag anser ändå att det var en feldömd straff.

Håller med om att Ibra var dålig i andra halvlek, men sen blev han matchhjälte i alla fall.

Ska Inter börja tappa mästar-spelet nu så är det ju sämsta möjliga timing.

"Cuoto är ett jävla svin."
- Marcus Allbäck
Citera
2008-01-21, 11:46
Medlem
Thax21s avatar
I min mening ingen straff, men jag antar att det är en bedömningsfråga.

Min tumregel brukar vara att handsen ska ha en inverkan på spelet för att det ska blåsas, i detta fall har det inte det i och med att bollen nickas ut till hörna oavsett om den tar på armen efter eller inte.
Citera
2008-01-21, 11:59
Medlem
Jag förstår inte riktigt, hur ska det inte kunna vara straff om bollen tar på handen när man har handen utsträckt i ansiktshöjd och bollen är på väg mot målet?
Citera
2008-01-21, 12:52
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxisland
Jag förstår inte riktigt, hur ska det inte kunna vara straff om bollen tar på handen när man har handen utsträckt i ansiktshöjd och bollen är på väg mot målet?

Bollen hade redan ändrat riktning av nicken och var på väg ut över kortlinjen. Handsen såg dessutom ofrivillig ut, även om världens samlade 10-åringar ropar i kör att det inte finns något som heter "ofrivillig hands".

Poängen är att domare friar flera hands-lägen i varje match, antingen eftersom det inte inverkar på spelet, eller eftersom bollen sökte handen snarare än tvärtom. Det är en mycket bred grå-skala så som regeln tillämpas, en ren fall-till-fall fråga.

- F.G
Citera
2008-01-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Känns deppigt, hade Parma åtminstone tagit poäng hade vi åtminstone fått lite mer spänning i ligan.

Jag tycker inte heller att Zlatan förtjänar att leda skytteligan då han har slagit sex straffar, jämför med Trezeguet som inte slagit en enda.

Inter har nu fått lite väl många straffar, det är det enda laget som har blivit så här gynnade av domarna. Tyvärr verkar italienska domare alltid hjälpa det lag som är bäst.

Så typiskt att människor försöker tar ner Zlatan så fort det går bra för honom. "Gör han två mål så ska han göra tre mål" "Gör han tre så ska han göra snyggare mål" o blablbla. Alla vet att Trezeguet är en bättre MÅLSKYTT än Zlatan - och det kommer han alltid vara. Och visst, om Trezeguet hade haft förtroendet att slå straffar i Juventus så hade han säkert legat förre Zlatan. Men Zlatan ska ändå vara stolt över att han slåss i toppen av skytteligan, eftersom han gör mkt annat än bara mål. Jämnför Trezeguet och Zlatan i spelet utanför boxen så ser du vilken skillnad.. mama mia.
Senast redigerad av BeWaterMyFriend 2008-01-21 kl. 13:47.
Citera
2008-01-21, 13:13
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Bollen hade redan ändrat riktning av nicken och var på väg ut över kortlinjen. Handsen såg dessutom ofrivillig ut, även om världens samlade 10-åringar ropar i kör att det inte finns något som heter "ofrivillig hands".

Poängen är att domare friar flera hands-lägen i varje match, antingen eftersom det inte inverkar på spelet, eller eftersom bollen sökte handen snarare än tvärtom. Det är en mycket bred grå-skala så som regeln tillämpas, en ren fall-till-fall fråga.

- F.G
Handssituationer är definitivt en gråskala och likt Thax21 så anser jag att situationen i stort ska vägas in till viss del men detta anser jag vara en relativt klar straff. Jag har full förståelse för att domaren dömer straff åtminstone.

Armen är utsträckt ca 90 grader från kroppen och ni måste för fasen betänka att domaren knappast har en möjlighet att avgöra om bollen hade gått till hörna eller vidare mot målet om bollen inte hade tagit på armen. Dessutom var det svårt att fastställa att den överhuvudtaget nickades till att börja med.

Man har självklart råkat ut för en del "sura" straffar genom åren och ansett att vissa har varit förbannat tveksamma, men å andra sidan har man själv kunnat konstatera att utifrån hur det såg ut så hade man nog velat fått den straffen med sig. Straffar kan ofta diskuteras men det är svårt att beskylla domaren för att ha begått ett direkt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in