Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Bollen hade redan ändrat riktning av nicken och var på väg ut över kortlinjen. Handsen såg dessutom ofrivillig ut, även om världens samlade 10-åringar ropar i kör att det inte finns något som heter "ofrivillig hands".
Poängen är att domare friar flera hands-lägen i varje match, antingen eftersom det inte inverkar på spelet, eller eftersom bollen sökte handen snarare än tvärtom. Det är en mycket bred grå-skala så som regeln tillämpas, en ren fall-till-fall fråga.
- F.G
Handssituationer är definitivt en gråskala och likt Thax21 så anser jag att situationen i stort ska vägas in till viss del men detta anser jag vara en relativt klar straff. Jag har full förståelse för att domaren dömer straff åtminstone.
Armen är utsträckt ca 90 grader från kroppen och ni måste för fasen betänka att domaren knappast har en möjlighet att avgöra om bollen hade gått till hörna eller vidare mot målet om bollen inte hade tagit på armen. Dessutom var det svårt att fastställa att den överhuvudtaget nickades till att börja med.
Man har självklart råkat ut för en del "sura" straffar genom åren och ansett att vissa har varit förbannat tveksamma, men å andra sidan har man själv kunnat konstatera att utifrån hur det såg ut så hade man nog velat fått den straffen med sig. Straffar kan ofta diskuteras men det är svårt att beskylla domaren för att ha begått ett direkt fel.