2008-03-16, 18:00
Medlem
I skymundan så har nu Cagliari äntligen kommit igång. Detta året har man spelat 9 matcher och tagit 14 poäng (som jämförelse kan nämnas att Inter på sina 9 matcher detta året har tagit 18 poäng). Framförallt har man lyckats återerövra Sardinien, fyra segrar och en oavgjord är facit efter fem matcher på Sant’Elia.

Naturligtvis är det för lite och för sent, men jag är van att få glädjas över det lilla. Nästa säsong lär jag få komma med rapporter från Serie B.
Citera
2008-03-16, 20:00
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
...Ändå verkar aldrig ni romanisti aldrig komma ihåg att det är just engelska lag som har varit de stora stötestenarna i Europa. År efter år tror ni på det, för mig är det obegripligt. Om ni känner Romas nutidshistoria borde ni känna skräck för engelskt motstånd.

Varför? Vi förlorade inte helt rättvist sist vi va i Manchester och spelade ut dom senast dom var i Rom och matchen gällde nåt. Senast Roma vann i Milano pre Spalletti-eran så var det Festa som gjorde självmål, anno typ -47. Så tack och lov verkar inte Spalletti och grabbarna bry sig lika mycket om tidigare resultat som du, för nu vinner vi i Milano titt som tätt och... ja, inte fan lär Nigel Martins storspel i Leeds skrällmatcher mot oss påverka kommande resultat iaf. Lika lite lär B-uppställningen som mönstrade LFC i uefa-cupen avgöra kommande matcher (du vet, då domaren ändrade dömd straff, vilket lett till förlängning, till hörna).

Cagliari och Reggina vann... Snälla, snälla, snälla!!
Citera
2008-03-16, 21:40
Medlem
Amors avatar
6 poängs försprång för Inter, men deras avslutning ser knivigare ut än Romas. Många halvkniviga bortamatcher som inte alls är givna. Kan bara Roma klara Lazio på onsdag tror jag att det kan bli riktigt spännande. Det här är en fullt realistisk utgång

2008-03-19 Genoa - Inter 3 (ingen given seger dock, Genoa är bra)
2008-03-22 Inter - Juventus 1 (tror vad som helst kan hända här)
2008-03-29 Lazio - Inter 1 (Inter brukar tappa poäng här)
2008-04-06 Atalanta - Inter 1 (Atalanta är starka hemma)
2008-04-13 Inter - Fiorentina 1 (Fiorentina har allt att spela för)
2008-04-20 Torino - Inter 1 (Torino brukar kunna kryssa)
2008-04-27 Inter - Cagliari 3 (borde bli enkel seger)
2008-05-04 Milan - Inter 0 (Milan desperata efter Champions League)
2008-05-11 Inter - Siena 3 (enkel seger)
2008-05-18 Parma - Inter 3 (lkan dock bli tufft ifall Parma strider om kontrakt

totalt 17p

------
2008-03-19 Lazio - Roma 3 (Roma är inne i positiv fas, med det blir tufft)
2008-03-22 Roma - Empoli 3 (enkel seger)
2008-03-29 Cagliari - Roma 3 (dock alltid tufft att möta motiverat Cagliari bort
2008-04-05 Roma - Genoa 3 (bör vara ganska enkelt)
2008-04-13 Udinese - Roma 1 (stentufft och ovisst)
2008-04-19 Roma - Livorno 3 (enkel seger)
2008-04-27 Roma - Torino 3 (ganska enkel seger)
2008-05-04 Sampdoria - Roma 1 (tufft och ovisst)
2008-05-11 Roma - Atalanta 3 (bör vara enkel seger)
2008-05-18 Catania - Roma 3 (tufft om Catania strider om kontrakt)

totalt 26p

Skulle detta gå hem vinner Roma ligan med 3 poängs marginal. Visst är jag lite snällare mot Roma i bedömningen. Men faktum är att Inters program är väldigt tufft, jag kan bara räkna till två givna matcher för Inter samtidigt som Roma har fem givna matcher. 4 Maj kan allt stå på spel när Inter möter Milan och Roma spelar mot Sampdoria borta. Då skall vi veta att Milan förmodligen strider om en plats i Champions Leage i det läget, Sampdoria kommer vilja säkra Uefa-cupplatsen. En rysare av de matcher jag tagit upp för Roma är Cagliari borta 29 mars helgen innan man spelar mot United, där kan tyvärr ligan avgöras till Inters fördel.
Senast redigerad av Amor 2008-03-16 kl. 21:51.
Citera
2008-03-16, 21:57
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Varför? Vi förlorade inte helt rättvist sist vi va i Manchester och spelade ut dom senast dom var i Rom och matchen gällde nåt. Senast Roma vann i Milano pre Spalletti-eran så var det Festa som gjorde självmål, anno typ -47. Så tack och lov verkar inte Spalletti och grabbarna bry sig lika mycket om tidigare resultat som du, för nu vinner vi i Milano titt som tätt och... ja, inte fan lär Nigel Martins storspel i Leeds skrällmatcher mot oss påverka kommande resultat iaf. Lika lite lär B-uppställningen som mönstrade LFC i uefa-cupen avgöra kommande matcher (du vet, då domaren ändrade dömd straff, vilket lett till förlängning, till hörna).

Cagliari och Reggina vann... Snälla, snälla, snälla!!
Du glömmer när Roma åkte ut i gruppspelet i Champions League två raka år efter förluster mot Arsenal och Liverpool. Enskilda exempel går att bortförklarsa, men Roma har åkt ut efter förluster mot engelska lag nästan varje säsong. Någonting måste vara fel, annars är det en extrem slump. Jag tror bara det är en enda säsong på tvåtusentalet när det inte har varit just ett engelskt lag som har slängt ut Roma från Europa, då var det väl Valencia eller Villareal i Uefacupen, minns ej vilket av dem?
Senast redigerad av Amor 2008-03-16 kl. 21:59.
Citera
2008-03-16, 22:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Härligt att se Juve kriga till sig 3 pinnar mot ett snålt och destruktivt Napoli. Jag lär väl aldrig begripa varför inte Iaquinta får starta, men varje gång han kommer in lyfter han hela laget med sin energi och sitt engagemang. Hela Juventus ska dock ha cred för en viljestark insats, där man vägrade ge upp. Så här har det sett ut i många matcher denna säsong, och laget håller på att bygga upp ett förtroendekapital... vilket man kan behöva.

Cagliari sänkte Torino rejält, men det kan Toro bjuda på efter de senaste omgångarnas poängskörd, Brille håller säkert med.

Ibra var riktigt bra igår, men det känns på något vis typiskt att Inter gör sin bästa match på länge när man är utslagna ur CL.

Bäst i Italien just nu: ROMA. Huruvida Shrek & portugisiska strandraggare impas av detta är dock osäkert...

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2008-03-16 kl. 23:33.
Citera
2008-03-16, 23:28
Medlem
Luffsens avatar
Båda inters anfallare verkar vara påväg ner i en rejäl formdipp, vilket man inte minst märker på Ibra's rätt barnsliga betende när han blev utbytt. Kul då att Viera ser ut att vara tillbaka i gammalt gott slag. Att han blev söndersågad efter matchen mot Liverpool förstår jag inte riktigt.. mycket märkligt.
Nåja hade förhoppningar på en pinne för Palermo, då jag misstänker att Roma kan komma att torska poäng mot Lazio på onsdag, tyvärr.
Citera
2008-03-17, 09:44
Medlem
Jag håller med FG att det är imponerande att se att det som Juventus saknar i kvalitet på vissa positioner tar de igen med en fantastisk inställning och moral.

Jag sa redan förra säsongen att Inter numera liknar ”gamla” Juventus på så sätt att de satsar på ligan redan under hösten, för att sedan tappa fart under våren. De måste kämpa sig igenom upploppet. Det är lite märkligt med tanke på att de italienska lagens försäsong är beryktad för sin hårdhet, men det intensiva matchandet och tuffa motståndet gör det förmodligen svårt att hålla en hel säsong.

Samtidigt så kan det ligga något i det som Amor påpekat, dvs att Inter ”offrat” sin högsta nivå för att kunna uppnå jämnhet.

Personligen så tror jag att det är mer mentalt än fysiskt.

Milan har sedan länge valt att toppa sin form till våren, men denna säsong gjorde de ett undantag eftersom de ville skörda internationella titlar i form av Europeiska Supercupen och WCC. Samtidigt valde de även bort ligan under hösten i jakten på dessa titlar.

Roma däremot verkar ha kommit in i andra andningen och det borgar för en intressant upplösning av Serie A.
Citera
2008-03-17, 10:00
Medlem
zachs avatar
Ledsen om tråden blir lite väl röd-gul nu men kan inte hjälpas.

Amor, är mycket lite jag glömmer när det gäller Roma, bara det att du vill förvränga alla möjliga argument till din fördel istället för att ta dem för vad de är.

Backar ett par säsonger och redovisar det för tråden intressant.

98-99, ut i kvarten av uefa-cupen mot A Madrid. Slog bla ut Leeds på vägen.

99-00, ut mot Leeds i åttondel, med B-lag mönstrat. Vill minnas att vi trots det hade 21-2 (eller dyl) i skott mot mål i matchen i Leeds, Nigel Martin stor hjälte således. Slog ut Newcastle innan dess.

00-01, Uefacupen med B-lag, utslagen av LFC i åttondelsfinal. Domarfan ändrade som bekant straff till hörna. Vann borta förgäves.

01-02, Ut i CLs andra gruppspel, efter 1 poäng mot LFC över två matcher förvisso, men avancemang förlorades då Roma inte vann något möte mot Galatasaray. Du väljer att beskylla LFC för det, något du är själv om.

02-03, Ut i CLs andra gruppspel, 1 poäng (1-1 borta, trots att Totti åkte ut i mitten av första så hade Roma fler avslut mot mål) mot Arsenal vilka du ger skulden, vi andra minns Carews patetiska långskott som gled in och gav oss en oförtjänt förlust mot Valencia hemma samt smått otroligt poängtapp hemma mot Ajax i sista omgången, där vinst tagit oss vidare.

03-04, Uefa-cupen och en satsning därefter. Ut mot Villareal i åttondel.

04-05, Utslagna i gruppspelet i CL, inget engelsk motstånd.

05-06, Uefacupen och ut i åttondelen mot Middlesborough pga bortamålsregeln. Curci och Kuffour spelade 180 min, Alvarez och Karja nära på detsamma medan Totti inte spelade en minut + Mexes blev utvisad i början av ena matchen.

06-07, United i kvarten av CL allena pga motvind i andra matchen efter en välförtjänt vinst i Rom.

Du väljer att se det så att så fort engelska lag "stoppat" oss så ska någon brittisk demon ges skulden. Men seriöst... Är du obekant med hur italienska lag uppträder tidigt i uefa-cupen? CL är en annan historia, men som sagt så är det bara United som direkt slagit ut oss, annars var det andra matcher som fällde oss. Och förlust hemma mot AFC är inte bra, men 1-1 med bud på mer borta trots en man mindre är desto bättre.

På pluskontot.

Roma är inte idag vad de varit tidigare år, i positiv bemärkelse, smartare skulle nog alla vilja påstå. Mot United så har man i 2 av tre matcher som gällt nåt visat att man kan mäta sig med dem, trots att man bara vunnit en av dessa. Men argument nummer 1, finns nog inte en enda i världen som skulle vilja påstå att Roma har varit så här pass bra "någonsin". Vare sig under (som i ovan exempel) Zeman, Capello, Prandelli, Del Neri, Völler, Conti eller Spalletti. Och det spelar fan så mycket mer roll än om vi åkte ut mot Middlesbrough för hundra år sedan.
Citera
2008-03-17, 12:24
Bannlyst
Gillade Romas hörna mot Milan, jäkla synd att den inte godkändes. Ska nog börja köra samma sak i mitt egna lag

http://www.youtube.com/watch?v=lXgHagj_7ZE&eurl=
Citera
2008-03-17, 12:41
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Gillade Romas hörna mot Milan, jäkla synd att den inte godkändes. Ska nog börja köra samma sak i mitt egna lag

http://www.youtube.com/watch?v=lXgHagj_7ZE&eurl=

Av vilken anledning blev den inte godkänd? Han som slår hörnan har antagligen petat den lite diskret för att inte visa hela Milanförsvaret vad dom sysslar med, uppmärksamheten från linjedomaren verkar vara a och o.

Det lokala division 2-laget har under en säsong kört den flertalet gånger, med blandat resultat
Citera
2008-03-17, 12:43
Medlem
Amors avatar
zach

Tycker du bekräftar min tes med din genomgång. Dessutom vill jag tillägga att man 01-02 förlorade en direkt avgörande match mot Liverpool när allt stod på spel.

Du kan väl inte förneka att det har varit en uppsjö av negativa resultat mot engelskt motstånd. Samtidigt som att man flera gånger har gjort bra insatser mot spanska lag. Tänker på en 3-0-vinst hemma mot Barca, två bortasegrar mot Real Madrid.

Jag är en sann italien-älskare som alltid hoppas på italienska lag mot engelska lag. Problemet med Roma i alla de här förlusterna har alltid varit att man har haft svårt att stå upp emot de höga försvarsspel som engelska lag har. Det blir en chock när man är van en annan spelstil mot sydeuropeiska lag.
Citera
2008-03-17, 12:48
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Av vilken anledning blev den inte godkänd? Han som slår hörnan har antagligen petat den lite diskret för att inte visa hela Milanförsvaret vad dom sysslar med, uppmärksamheten från linjedomaren verkar vara a och o.

Det lokala division 2-laget har under en säsong kört den flertalet gånger, med blandat resultat

Han rör aldrig bollen utan lägger bara upp den, sedan kommer spelare nummer två och drar med sig den. Helt rätt av domaren att blåsa av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in