2007-10-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Über_mensch

Priceless. Den sämsta filmningen jag sett sedan Gilardinos dyk mot... just det, Celtic!
Din reaktion är dock minst lika rolig!!

Herregud, sysslar ni bara med ordklyveri dagarna i ända?
Citera
2007-10-05, 20:33
Medlem
En trist europavecka för de italienska lagen. En seger på åtta matcher är fantastiskt dåligt. Vad som är oroande är att samtliga lag, utom såklart Empoli, verkligen ville och försökte att vinna.

Jag kan inte förstå drivkraften bakom mindre lag som t ex Empoli. De kämpar en hel säsong för att placera sig på en plats bland lagen som får spela i Europa, men när det väl är dags så skickar de ett lag bestående av primavera och reserv-spelare. Vad kämpar de för i Serie A? Scudetton? Empoli kommer aldrig någonsin att vinna scudetton. Om det bara är överlevnad, så hur kan man förklara att de lyckades knipa en UEFA-cupplats?

Jag släpper Empoli som en svettig strumpa och går vidare till mer intressanta lag. Både Sampdoria och Palermo försökte men mäktade inte med att gå vidare. Jag har ingen riktigt bra förklaring till att de åker ut mot vad sämre lag. Kanske den hårda matchningen i Serie A, eller kanske underskattning av motståndet.

Visst Sampdoria vilade Montella och Delvecchio inledningsvis (båda blev inbytta), men Cassano och Caraccioli borde kunna göra mål på danska AaB.

Samma sak med Palermo där visserligen Miccoli skadade sig innan matchen och Diana vilade sig. De ville och försökte vinna, men klarade inte av det.

Det enda italienska laget som är kvar i UEFA-cupen är därmed Fiorentina. Det var på håret, men via straffar lyckades de krångla sig vidare. Det enda laget som är bättre än Fiorentina i UEFA-cupen är Bayern München. Jag hoppas att Fiorentina gör en bella figura och visar att de menar allvar med sitt förhandssnack om att de vill vinna hela skiten.

Angående europacuperna är de franska lagen nu på allvar på väg att gå förbi Italien i rankingen. Det kan betyda att färre italienska lag får spela i CL i framtiden.

Ett sista ryck i Serie A nu till helgen innan det blir ett speluppehåll. Den stora matchen är Fiorentina mot Juventus.

Frågan är om de mest slitna lagen orkar ladda om. Roma har äntligen ett enkelt motstånd (Parma på bortaplan), men har kanske börjat glömma hur det känns att vinna, efter fyra segerlösa matcher i rad.

För Cagliari är en bortamatch mot Genoa ännu ett ypperligt tillfälle för att utöka poängskörden.

Jag använder tillfället igen att ifrågasätta Serie A:s spelprogram. Startar ligan sist av alla, har ett ganska långt uppehåll runt nyår, och slutar tidigt. Man har överlägset kortast spelperiod. Det intensiva matchandet gynnar inte europaspel. Visst man får möjlighet till försäsongsträning och rehab, men jag anser att det negativa överväger.
Citera
2007-10-05, 21:33
Medlem
zachs avatar
Nu är jag absolut ingen supporter av Dida och visst fan ska han skämmas ihjäl, men det är tragiskt att intrånget i sig tenderas att glömmas bort bara för att brassen gjorde bort sig. Att det sprang in en tomte är ju precis lika allvarligt oavsett om han ramlade eller inte efteråt. Finns ju en miljard spelare som filmar - och nej, det är inte rätt på nåt vis - men som sagt, finns större bekymmer att ta tag i. Och Celtic verkar dock se det rätt så nyktert på det här. Fördömma Dida, stänga av supportern på livstid. Samma substans i fördömmandena borde råda här... Men icke.

Skriver under på nästan varje stavelse Brille. Dock så tycker jag väl att CL-resultaten är hyfsat ok. Lazio pressade i ärlighetens namn Real, Roma kunde mycket väl nåt oavgjort, Inter vann och Milan - Italiens största hopp? - kammade noll.
Det bedrövliga resultaten finner man i uefa-cupen. Och som du säger, varför kämpar lagen i ligan om de inte bryr sig om belöningen? Inga av nämnda lagen kommer vinna ligan de kommande 300 åren så...

Och FIGC är ju som känt en organistation utan någon som helst kompetens. Kan fan inte fatta åt vilka de egentligen jobbar. Landslaget är missnöjt och klubbarna är missnöjda. England har en till cup att ta hänsyn till, ändå klarar FA arbetet bättre. Men visst, det ger ju mer tid till försäsongsträning... Om man skulle vilja. Men till det nyttjas ju inte tiden! Italienska lag börjar ju istället 3-4 veckor senare än andra.
Bara att inse, vissa saker kommer man aldrig kunna att förstå. Och FIGCs schemaläggning är en av dessa.

För övrigt så anser jag att Milan är det italienska lag som egentligen är mest befriad från filmningar... Men nej, det säger inte mer om Serie A än om Milan. För att Gilardino och Dida gjort bort sig några gånger blir inte laget fyllt av vingliga knäveck.
Citera
2007-10-05, 21:56
Medlem
Shuyins avatar
Det är ju härligt att Viola kunde klara det - på straffar. Men det är ju bara omgångar, det är nu i gruppspelet som turneringen verkligen börjar och det vore trevligt med en titel i Florens, absolut .

Jag förstår inte heller hur Sampdoria inte kan besegra Hamréns Ålborg, den absolut största skrällen igår tycker jag. Men skrällar sker och jag älskar dem och Sampdoria har jag inte mycket för så jag kan inte säga att jag lider så mycket...

Intressant match till helgen såklart, Viola-Juve blir ju sjukt stort. Större än vad i alla fall svenska medier anser. Jag tror på oavgjort där Trez och Pazzini gör mål, alltså 1-1.
Citera
2007-10-05, 22:04
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Nu är jag absolut ingen supporter av Dida och visst fan ska han skämmas ihjäl, men det är tragiskt att intrånget i sig tenderas att glömmas bort bara för att brassen gjorde bort sig. Att det sprang in en tomte är ju precis lika allvarligt oavsett om han ramlade eller inte efteråt. Finns ju en miljard spelare som filmar - och nej, det är inte rätt på nåt vis - men som sagt, finns större bekymmer att ta tag i. Och Celtic verkar dock se det rätt så nyktert på det här. Fördömma Dida, stänga av supportern på livstid. Samma substans i fördömmandena borde råda här... Men icke.

Skriver under på nästan varje stavelse Brille. Dock så tycker jag väl att CL-resultaten är hyfsat ok. Lazio pressade i ärlighetens namn Real, Roma kunde mycket väl nåt oavgjort, Inter vann och Milan - Italiens största hopp? - kammade noll.
Det bedrövliga resultaten finner man i uefa-cupen. Och som du säger, varför kämpar lagen i ligan om de inte bryr sig om belöningen? Inga av nämnda lagen kommer vinna ligan de kommande 300 åren så...

Och FIGC är ju som känt en organistation utan någon som helst kompetens. Kan fan inte fatta åt vilka de egentligen jobbar. Landslaget är missnöjt och klubbarna är missnöjda. England har en till cup att ta hänsyn till, ändå klarar FA arbetet bättre. Men visst, det ger ju mer tid till försäsongsträning... Om man skulle vilja. Men till det nyttjas ju inte tiden! Italienska lag börjar ju istället 3-4 veckor senare än andra.
Bara att inse, vissa saker kommer man aldrig kunna att förstå. Och FIGCs schemaläggning är en av dessa.

För övrigt så anser jag att Milan är det italienska lag som egentligen är mest befriad från filmningar... Men nej, det säger inte mer om Serie A än om Milan. För att Gilardino och Dida gjort bort sig några gånger blir inte laget fyllt av vingliga knäveck.

Strachan och de flesta spelare har väl tvärtom valt att vara tyst angående Dida-incidenten. Däremot har SFA höjt rösten angående Didas pajaskonster.

Att det fokuseras mer på Didas patetiska skådespeleri är väl inte heller så konstigt med tanke på att tomtar som äntrar planen är vardagsmat. Tråkigt men sant.
Citera
2007-10-05, 22:05
Medlem
Jag försökte undvika ämnet, men du har såklart rätt. Märkligt att Dida har blivit huvudpersonen. Visst fan ska han hånas och skämmas, men det var inte hans svanhopp som var huvudsaken.

Det var inget snack i matchen mellan Danmark – Sverige. På liknande sätt hamnade Materazzi i siktet i VM-finalen, medan t ex Poulsen gled undan snyggt (även om Totti lyckades träffa det hala svinet) i ”Totti-spotti-incidenten”.

Men det har en tendens att råka bli så att om en domare (Frisk!) blir träffad, så ska det italienska laget straffas (Roma), medan om det är på allvar (Parma borta i Moskva i UEFA-cupens semifinal, riktig skada på målvakten) så händer diddley. Hade det inte varit Inter som kastat in facklor så hade knappast Milan fått någon fördel i CL heller.

På samma sätt som Italien var dåliga förlorare efter VM 2002, medan man blundade för den uppenbara mutskandalen som låg bakom. Jag kan fortsätta men det blir patetiskt och alltför långt.

Så min ranting är över. Och jag lovar att inte återuppta den. Och ja jag vet att jag är enögd, men fa fan det är ju fotboll.

Du har rätt i att tre av fyra matcher i CL faktiskt var ok. Har inte sett någon av dem, men resultaten är som sagt ok. Det var delvis därför som jag bara kommenterade UEFA-cupen.

Jag tror att på söndag får Lazio lida för Milans nederlag i CL. Men det sa jag redan förra omgången, och då hade jag såklart fel. Milan är i stort behov av Ronaldo, inte för vad han egentligen kan göra på planen, utan för att mentalt få en nytändning. Ännu bättre hade det naturligtvis varit om Maldini redan nu hade kunnat springa in på planen.

Fiorentina mot Juventus kan bli riktigt bra. Jag anser att Fiorentina är snäppet bättre än Juventus, men Juventus har en fantastisk mental styrka och dessutom bara Serie A att koncentrera sig på. Vem blir matchvinnare av Trezeguet och Mutu? Rätt svar är enligt mig Vieri. Tydligen är juventini inte välkomna till Florens, vilket är lite trist.
Citera
2007-10-06, 03:10
Medlem
Brille68:

Varför ska Dida hånas?

Visst ska han skämmas och kritiseras, men hånas?
Nu menar du antagligen inte hånas som i ordets sanna bemärkelse, men om du nu menar det, så är det otroligt onödigt. Dida vet om sitt misstag, han skäms sannerligen mer än vad någon kan ana.
Men håna honom? Nej tack, det lämnar vi till neandertalarna.

Och varför kritiseras inte Materazzi för sin filmning? Zidanes skalle tar inte speciellt hårt.
Och Poulsen? Hur ont gjorde egentligen den där spottloskan?
Och argentinaren som Beckham sparkade till i VM '98? Hur illa tog den där sparken egentligen?

Och att Didas agerande överskuggar supportern som springer in på plan säger en hel del om vår syn på fotboll.

Q: Vad har SAF sagt om Dida?
Känns som om Ferguson har väldigt lite med det här att göra.
Citera
2007-10-06, 10:10
Medlem
Mombeki:

Jag klarade av min ranting på ett halvt inlägg, och det får vara bra så. Det är trots allt roligare att diskutera själva fotbollen.

Det ska bli kul att se om Zlatan fortsätter att producera ikväll. Förra säsongen var han tillsammans med Totti den stora stjärnan i Serie A. Skadan och mindre lyckad i CL, gjorde att Totti ensam då fick stå orörd på toppen. Visst Kaka var fantastisk i CL, men mindre lyckad i Serie A, och kunde därför enligt mig inte blanda sig i diskussionen på allvar.

Denna säsong har Zlatan dock inlett magnifikt. Totti är fortfarande lika bra, men Zlatan har höjt sig ett snäpp till.

Trist att se Suazos lite tafatta insatser. Han borde tillsammans med Zlatan kunna uträtta stordåd. Men nu är Crespo tillbaka och då är det inte så säkert att Suazo får så många chanser till i Serie A, eftersom man där också har tillgång till Adriano. Det är väl troligt att Zlatan utgår relativt tidigt i andra om Inter leder betryggande, men då tror jag att Cruz eller Adriano står närmare ett inhopp än Suazo.
Citera
2007-10-06, 11:39
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mombeki
Brille68:

Varför ska Dida hånas?

Visst ska han skämmas och kritiseras, men hånas?
Nu menar du antagligen inte hånas som i ordets sanna bemärkelse, men om du nu menar det, så är det otroligt onödigt. Dida vet om sitt misstag, han skäms sannerligen mer än vad någon kan ana.
Men håna honom? Nej tack, det lämnar vi till neandertalarna.

Och varför kritiseras inte Materazzi för sin filmning? Zidanes skalle tar inte speciellt hårt.
Och Poulsen? Hur ont gjorde egentligen den där spottloskan?
Och argentinaren som Beckham sparkade till i VM '98? Hur illa tog den där sparken egentligen?

Och att Didas agerande överskuggar supportern som springer in på plan säger en hel del om vår syn på fotboll.

Q: Vad har SAF sagt om Dida?
Känns som om Ferguson har väldigt lite med det här att göra.

SFA(inte SAF) står för Scottish Football Association.
Citera
2007-10-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
SFA(inte SAF) står för Scottish Football Association.

Då vart det inte så konstigt.
Citera
2007-10-06, 22:26
Medlem
Jag strötittade på matchen mellan Atalanta och Udinese medan jag lagade mat, och den karakteriserades av två lag som var livrädda för att förlora. Följaktigt slutade den oavgjort. Ju mindre sagt om den matchen desto bättre.

Jag såg bara halva kvällsmatchen eftersom min fru ville vila sina ögon på Al Pacino (det är tacken). Inter och Zlatan fortsätter att imponera. Strunt samma vem av Crespo eller Cruz som spelar bredvid honom så gör de mål. Idag gjorde Cruz två. Får Inter igång Adriano och Suazo också har de fantastiskt många möjligheter i anfallsväg. Beroende på hur matchsituationen ser ut finns det olika kombinationer att föredra. Dock ingår Zlatan i samtliga.
Citera
2007-10-06, 22:26
Medlem
Shuyins avatar
Inter-Napoli 2-1.

Väldigt kul match tycker jag, Inter spelade inspirerat i första halvleken och trädgårdsmästaren (Julio Cruz) var grym och gjorde två strutar. Jag har alltid gillat Cruz för hans inställning och hans målgörande.

21 mål ifjol, det blir svårt att slå för honom i år men ikväll var han väldigt bra. Med tanke på anfallare i Inter, Zlatan Ibrahimovic var väldigt bra som vanligt, klackade och lekte han gjorde en assist också.

Sedan har man alltså på bänken: Adriano Leite, Hernan Crespo och David Suazo. Den sistnämnde kom in och gjorde ett piggt inhopp, även om jag börjar bli tveksam till vad han kan få ut i ett Inter som har så många bra forwards, Suazo passar nog allra bäst i ett kontringsspelande lag, de blir svårare i Inter som för i princip varje match man spelar.

Men jag gillar honom också så jag hoppas att de kommer, eller så drar han på lån under våren tillbaka till Cagliari, kanske?

Sedan en av mina största favoriter i bortalaget, Lavezzi i Napoli då. Han var oerhört bra i San Lorenzo och jag såg ett par matcher och klipp ifrån hans matcher där och man såg ju att de finns oerhörd talang i killen. Magiska fötter som dansar och provar sig på svåra saker, kanske lite väl dribblingskåt och oskolad taktisk, men det kommer med åldern.

Imorgon väntar ännu stormatcher Fiorentina-Juventus och Lazio-Milan står på mitt schema.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in