2011-11-28, 10:28
Medlem
EdwardScissorhandss avatar
I nästan all musik vi hör på sjunger de ju på engelska, och det låter coolt/vackert. Ända till man översätter texten till svenska, då kan det låta urfånigt. Kanske för man inte alltid tänker på betydelsen utan mer hur orden låter när de sjungs.
Undrar om amerikanarna tycker att deras sånger låter fåniga, tror inte det.
Citera
2011-11-28, 12:12
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardScissorhands

Visst gör de det - lika mycket eller litet som många svenskar tycker att texterna till t.ex. Vikingarnas dansbandslåtar eller godtyckligt valda svensktoppslåtar låter urfåniga.
Citera
2011-11-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardScissorhands
I nästan all musik vi hör på sjunger de ju på engelska, och det låter coolt/vackert. Ända till man översätter texten till svenska, då kan det låta urfånigt. Kanske för man inte alltid tänker på betydelsen utan mer hur orden låter när de sjungs.
Engelskans häftighet är inte skapad av naturen.
Citera
2012-05-25, 14:29
Medlem
Kim.84s avatar
jag har levt med min kille i 4 år,han pratade bara franska och engelska från början.Jag pratar bara engelska så det blev att vi har pratat engelska hela tiden.Han studerar svenska så jag borde prata svenska,men det är så svårt att ställa om!!Tycker att min röst låter konstigare när jag pratar svenska ....Jag önskar jag bodde i england,tycker inte alls om sverige...vi har praktiskt taget ingen tradition alls..den är bara till för att supa typ,så trist.
Citera
2012-05-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kim.84
jag har levt med min kille i 4 år,han pratade bara franska och engelska från början.Jag pratar bara engelska så det blev att vi har pratat engelska hela tiden.Han studerar svenska så jag borde prata svenska,men det är så svårt att ställa om!!Tycker att min röst låter konstigare när jag pratar svenska ....Jag önskar jag bodde i england,tycker inte alls om sverige...vi har praktiskt taget ingen tradition alls..den är bara till för att supa typ,så trist.

England inte supa tradition?
Citera
2012-05-25, 16:21
Medlem
Kim.84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForseteII
England inte supa tradition?
dom flesta länder har väl en sån tradition,tycker bara det är trist.jag vill helst flytta till japan,där verkar dom bry sig om sin tradition,festivaler etc.
Citera
2012-05-25, 21:41
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim.84

Att klä och resa midsommarstången är en fin tradition. Visserligen kallade Mona Sahlin den traditionerna för töntig men hon kan aldrig ha rest en stång.

Vi har massor med fina traditioner och de bästa är de lokala.
Citera
2012-05-25, 21:46
Medlem
I england får du ofta kommentarer på att det låter "vackert" att prata svenska. Dock är jag ju stockholmare, så det är ju ett rimligt påstående
Citera
2012-05-25, 22:25
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Att klä och resa midsommarstången är en fin tradition. Visserligen kallade Mona Sahlin den traditionerna för töntig men hon kan aldrig ha rest en stång.

Vi har massor med fina traditioner och de bästa är de lokala.

Jag delade TS åsikter förut, innan jag började studera andra språk och lära mig mer om lingvistik i allmänhet. Nu tycker jag att svenska är ett fint och trevligt språk, speciellt sjunget även om jag inte lyssnar på det i vanliga fall. Annars kan man anse att det finns lite väl många anglicismer, men, det är ju så språk utvecklas. Sen kan jag störa mig lite på og -> och, och kk -> ck och dylika dumheter. å är en fin bokstav.

Engelska har för mig tappat sin charm och känns inte så särdeles spännande.

Sen beror häftigheten hos så gott som alla språk till största del på talaren. Undantaget norska.
Citera
2012-05-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keynes
Sen kan jag störa mig lite på og -> och, och kk -> ck och dylika dumheter.
Vad är det du stör dig på?
Citera
2012-05-26, 16:11
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Vad är det du stör dig på?

Föredrar ursprungsformerna, i min åsikt passar inte det hårda k-ljudet in så värst bra. kk istället för ck är ju endast estetiskt, så det tykker jag var onödigt att ändra på i första början!
Citera
2012-05-26, 23:45
Medlem
Cornholio.s avatar
Själv tycker jag att Brittisk Engelska låter ur fånigt! Står seriöst inte ut med det en ända sekund. Man får hålla sig från att brista ut i skratt. Sen så förstår jag knappt den Brittiska Engelskan. Visst förstår jag till en viss grad, Men blir oftast förvirrad och förstår inte vad dom snackar om. Däremot Amerikans Engelska förstår jag till hundra. Aldrig något problem med att förstå vad dom säger och jag tycker det låter mycket fränare. Jag själv pratar Engelska med en väldigt tjock Svensk brytning Men utöver det så pratar jag flyttade. Bara min brytning jag måste jobba lite på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in