Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast
den trenden har att göra med att svenska journalister randar större delen av sitt material från engelskspråkiga tidningar, och inte har en aning om hur man translittererar ryska namn på svenska. Jag har sett påven John Paul II i svensk nyhetstext också...

Visst, i huvudsak är det så. Men, för att återgå till mitt tidigare exempel, när jag påpekade den felaktiga stavningen av Sjachtar Donetsk på ett sportforum menade många att Shaktar var den ”internationella” stavningen, vilket det naturligtvis inte är. Okunnighet ligger i botten, men samtidigt finns en aningslös tilltro till att det alltid är rätt att använda engelsk translitterationstradition. Jag kollade som hastigast hur andra språkområden stavar detta fotbollslag och det verkar inte vara några problem att skriva Sciactar, Chachtar, Schachtar i Italien, Frankrike respektive Tyskland.
Mitt intryck är att osäkerheten kring den svenska translittereringen av kyrilliska namn har ökat. Man ser inte sällan horrörer som Arshavin i stället för Arsjavin, Fedor i stället för Fjodor, och på Kalmar konstmuseum presenterades nyligen en utställning med den ukrainske videokonstnären Aleksandr Pusjkin, i museets (förvisso dugliga) svenskspråkiga dokumentation kallad Alexander Pushkin.