Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Ett närliggande fenomen är väl när engelska beteckningar används i platsnamn, t.ex. Ho Chi Minh City istf. Ho Chi Minh-staden, Himeji Castle istf. Himeji-slottet, osv.

Min normala inställning är att engelskan är en viktig del av min identitet (dock inte lika viktig som svenskan) och att jag inte skulle vilja säga allting jag behöver säga på svenska även om jag kunde (och vice versa, givetvis). Men just det här fenomenet blir jag tokig på. Jag minns fortfarande den dag då jag tänkte hyra en video, men la demonstrativt tillbaka kassetten efter att på baksidan ha läst att den handlade om det blodiga slaget i "Huertgen Forest" (och inte Hürtgenwald) 1944. Sen måste man erkänna att det finns vissa såna här namn som är så pass inarbetade att de måste räknas som svenskt standarduttal idag, och dit hör Mexico City och Mount Fuji.
Möjligen kan man se fenomenet som ett sätt att markera att namnet ifråga är ett namn på just den företeelse som det rör sig om, utan att underminera namnets status som egennamn och utan att skapa för stor närhet mellan namnet och beteckningen. I ordet "Himeji-slottet" kan det för det första vara oklart var "Himeji" slutar och "slottet" börjar när man uttalar det som ett ord, och dessutom oklart om Himeji är ett platsnamn/egennamn eller om det är någon annan form av beteckning, såsom t.ex. ett hypotetiskt "Sushipalatset", uppkallat efter rätten med samma namn, men inte såsom "Makalösslottet", som ju bör heta "slottet Makalös". Då kan man ju istället säga "slottet Himeji", men detta kan vi jämföra med "slottet Uppsala": slottet Makalös
heter "Makalös", men Uppsala slott har fått sitt namn av att det
ligger i Uppsala, som ju också är en stad, en kommun och ett län. Och att säga "slottet Himejislottet" är helt otänkbart. Bättre därmed att säga "(slottet) Himeji Castle".
Jag försvarar inte detta, men det skulle kunna vara en djupare anledning till att folk använder sig av det här bruket förutom att man bara vill efterapa engelskan.