2008-04-21, 21:35
Medlem
Har aldrig fattat varför uttalet måste vara perfekt. Jag är svensk, alltså är det inte konstigt att jag talar engelska med svensk brytning. Sedan är det skillnad på uttal och uttal. Huvudsaken är att man uttalar bokstäverna rätt, att man inte säger "tree" om man menar "three" osv.
Citera
2008-04-21, 21:46
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag har väldigt lätt för att apa efter min omgivnings accenter, men det är faktiskt inte så kul det heller, för man förlorar ju sin identitet då man gör så... Jag ser väl högsvenska som mitt modersmål men umgås jag för länge med lantisar börjar jag tala deras dialekt, umgås jag för länge med folk från Sverige börjar jag tala som de gör, umgås jag med britter börjar jag tala deras engelska, osv... Iofs är det bra att kunna smälta in, men det hade varit bra om jag själv kunnat välja då jag vill göra det och då jag vill behålla mitt eget språk... =/

Här instämmer jag helt och fullt. Jag är rena kameleonten. Det värsta är tyvärr att jag ibland förolämpar folk som inte pratar så bra engelska eller tyska, för jag apar efter deras mindre bra uttal. Och jag kan inte hjälpa det!

Jag har alltid varit likadan. Så fort min granne öppnar snacklådan (han pratar engelska med walesisk accent) är jag där och såsar med samma uttryck .. Ay-ee, lass

Tyska är jag egentligen bara halvdan på, men så fort jag slänger mig i slang med någon plockar jag upp deras uttryck, ordvändningar och accent, och det är banne mig mest till mitt eget förfång eftersom de naturligtvis tror att jag fattar bättre än vad jag gör - men jag kan inte låta bli.

Så grattis till er som har nåt att välja på ...
Citera
2008-04-21, 21:46
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-Helzing
Ja pretty much
med tanke på att många bebodda amerikanare kör på samma sätt!
ka ndu ALLA svenska ord?
Ett drastiskt tecken på att man verkligen behärskar ett främmande språk är ju att det går så långt att man börja glömma svenskan (Dolph, Silvstedt, Anita E. m.fl.). Så det kanske ligger nåt i dina påståenden?
Citera
2008-04-21, 21:58
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ja pretty much
ka ndu ALLA svenska ord?

Det handlar inte om att kunna alla ord, utan att tala flytande. Att behöva beskriva ord efter ord är inte att tala flytande. Men kollar man upp alla ord man behöver beskriva så tar man ett steg närmare ett flytande tal.

Skulle du, du vet när man förklarar hur någonting är? En sådan text. Skulle du kalla den flytande?
Citera
2008-04-21, 21:59
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ja pretty much
kan du ALLA svenska ord?
Du talar väl om resistenta amerikanare? En bebodd amerikanare skulle vara
någon sorts wohnmobil eller motorkaravan.
Citera
2008-04-21, 22:25
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Du talar väl om resistenta amerikanare? En bebodd amerikanare skulle vara
någon sorts wohnmobil eller motorkaravan.

Resistent mot vad? Heter det inte residenta när det handlar om bosatta?
Citera
2008-04-21, 22:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Odell kräver bara en apostrof: O’dell.
Nej. Möjligen O'dEll. (Som i O'hUigin. )
Citera
2008-04-21, 23:48
Medlem
Förstår inte poängen med den här tråden.

Självklart har svenskar en accent. Den kanske är ful, lustig, etc. Jag tror inte att amerikaner eller engelsmän bryr sig så mycket om det. USA är ju byggt på invandring från olika kulturer, England är också ett öppet samhälle. Om ryssar, italienare, iranier, indier etc kan arbeta och leva i dessa länder med sina brytningar kan nog svenskar också göra det.

Svenskar har väl generellt sett en förståelse som är bättre än den som till exempel fransmän har.
Citera
2008-04-22, 00:04
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Här instämmer jag helt och fullt. Jag är rena kameleonten. Det värsta är tyvärr att jag ibland förolämpar folk som inte pratar så bra engelska eller tyska, för jag apar efter deras mindre bra uttal. Och jag kan inte hjälpa det!
...

Har aldrig lyckats förolämpa någon men visst har jag sänkt mig till en sämre nivå. Var utsatt för en spanjor på jobbet som hade flyttat dit för att lära sig bättre engelska. Han var riktigt dålig på engelska och automatiskt började jag prata som honom för att jag ville göra mig förstådd . "We go pub later, yes?"
Sluta reta er på svenskar som bryter när de pratar engelska, det är ju skojigt på samma sätt som alla som pratar grova "fula" dialekter eller bryter här hemma i Sverige.
Citera
2008-04-22, 00:40
Medlem
Lika kul varje gång den här diskussionen och 90% av gångerna är det så att de som påstår sig tala flytande engelska bara lagt sig till med en accent.

Det är tydligt vilka som levt och jobbat utomlands. Jumpcut slår huvudet på spiken när h*n säger att det är vokabulär och _att_ man pratar och inte tvekar.

Nu har inte jag haft nöjet att bo och jobba utomlands men har bekanta som gjort det och alla försökte i början tala med någon tillagd accent tills de insåg att det har ingenting med saken att göra. Britterna hade sin accent, amerikanerna sin, tyskarna sin, fransmän sin, indierna sin, kineserna sin etc. Det handlar om flytet i talet.

Men som sagt alltid lika kul att läsa alla skitnödiga människor som tror sig kunna smälta in i valfritt engelsktalande land bara för att man fyllesnackat lite. Till och med jag med min kassa engelska har fått folk att tro att jag är britt/amerikan på krogen men vad pratar man om där? Inte raketvetenskap direkt (för att dra vidare på spåret med direktöversatt idiom =)).
Citera
2008-04-22, 00:42
Medlem
torrenttobbes avatar
bodde med ett par britter och skottar under ett par månader, dom tänkte på mig som en engelsman med en skum accent, dom brydde sig inte. Var mer impade av att man kunde deras språk
Citera
2008-04-22, 01:07
Medlem
inkvisitivs avatar
Jag bryr mig inte ett dyft om vad annat folk har för brytning på engelska. Jag har bott i några länder och man vänjer sig att lyssna lite extra bara när man träffa någon med lite sämre engelska.
Men ni svenska är väldigt duktiga att driva med Engelsmannen / Amerikanernas brytningar på svenska. Språkrasism uppleva jag ofta och det är inte så roligt kan jag säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in