Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag har väldigt lätt för att apa efter min omgivnings accenter, men det är faktiskt inte så kul det heller, för man förlorar ju sin identitet då man gör så... Jag ser väl högsvenska som mitt modersmål men umgås jag för länge med lantisar börjar jag tala deras dialekt, umgås jag för länge med folk från Sverige börjar jag tala som de gör, umgås jag med britter börjar jag tala deras engelska, osv... Iofs är det bra att kunna smälta in, men det hade varit bra om jag själv kunnat välja då jag vill göra det och då jag vill behålla mitt eget språk... =/
Här instämmer jag helt och fullt. Jag är rena kameleonten. Det värsta är tyvärr att jag ibland förolämpar folk som inte pratar så bra engelska eller tyska, för jag apar efter deras mindre bra uttal. Och jag kan inte hjälpa det!
Jag har alltid varit likadan. Så fort min granne öppnar snacklådan (han pratar engelska med walesisk accent) är jag där och såsar med samma uttryck .. Ay-ee, lass
Tyska är jag egentligen bara halvdan på, men så fort jag slänger mig i slang med någon plockar jag upp deras uttryck, ordvändningar och accent, och det är banne mig mest till mitt eget förfång eftersom de naturligtvis tror att jag fattar bättre än vad jag gör - men jag kan inte låta bli.
Så grattis till er som har nåt att välja på ...