2009-05-06, 18:00
Medlem
Det är mycket som kan upplevas fult. Men då engelskan är så pass utbrett att hela världen pratar på sitt sätt, behöver man nog inte skämmas för att just svenskar pratar så mycket fulare.
Citera
2009-05-06, 22:39
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Om det nu vore så att det gjorde det, så har det inget med engelskan i sig att göra, exakt samma sak skulle ske om franskan var världsspråket.
Exakt. Det var precis det jag försökte förmedla. Att min subjektiva känslomässigt och idiosynkratiskt färgade (måhända absurda) åsikt i första hand riktar in sig på engelskan är ju kanske först och främst mitt problem, även om du också verkade vilja göra det till ditt. Att sagda subjektiva uppfattning inte heller gör anspråk på sanningsstatus enligt objektiv värdegrund borde ju vara uppenbart för alla utom möjligen analfabeten med de fyrfingrade labbarna.

Jag står för övrigt fast vid mina subjektiva åsikter , oavsett omvärldens påtryckningar, oavsett graden av absurditet, men jag vill verkligen klargöra att jag inte ser det som min uppgift att övertyga någon annan. Det hoppas jag att du och andra kan förstå.

För övrigt har ju subjektiva åsikter (åsikter är väl förresten alltid subjektiva till sin natur) den goda fördelen att kunna fungera som katalysator i en debatt som den här.
— Mer bokstäver i baljan, boys!

Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Så med en vidare tolkning så antar jag att det du har ett problem med är inte engelska språket eller språk överhuvudtaget utan fenomenet globalisering?
Ja och nej. Rätt och fel. Men om vi kan förstå varandra till 50% är det okej för mig. Gott så. Tack för god match.
Citera
2009-05-06, 22:51
Medlem
etkanoukias avatar
När en analfabet tillika primat rotar runt tillräckligt länge med sina fyrfingrade labbar bland alfapetbrickorna i bokstavslådan, så ska ni se att han till sist lyckas med att, om inte lägga ett citat ur William Shakespeares samlade verk, så i alla fall få fram ett anagram av bokstäverna, a, a, e, i, k, k, n, o, t, u, så att det bildar, ja just det – hör och häpna! – ordet: S-I-C-K-P-U-R-K-O!

Bra jobbat, Koko. Det blir en extra banan till kvällsmat.
Citera
2009-05-06, 23:49
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukvalj2
Ja jag tycker också att svenskt uttal på engelska är fult. Amerikanskt är det "naturligaste för mig och enklaste". Sen så tycker jag om när ryssar eller människor från balkan pratar engelska

Så jävla skönt.

Bör kanske först och främst påpeka att jag såklart inte har en aning om hur DITT uttal är, detta är mer av observation i allmänget.

Till poängen: Har ofta märkt att folk som säger sig ha 'amerikanskt uttal' väldigt ofta låter smärtsamt svenska när de pratar engelska. Samma gäller folk som säger sig 'vara vassa på att prata engelska, men inte så bra på stavning och sådant'.

Lite lustigt, tycker jag iaf.
Citera
2009-05-06, 23:52
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Men vafan, tänk igenom rimligheten i det hela egentligen. En väldigt stor andel ungdomar idag talar mycket bra engelska, och väldigt få går ut utan att ha koll alls. Sen hade ju 40-talisterna uppenbarligen lite sämre skola, eftersom att de har väldigt svenskt uttal. Men min poäng är att om man jämför med nästan vilket annat europeiskt land som helst, som inte är grundläggande engelskspråkigt, så har vi en outstanding minstanivå på engelsktalandet. Alla kan kommunicera iallafall hjälpligt, och väldigt många kan hålla ett vanligt samtal. Inte få talar engelska flytande. Det är inte egentligen något att gnälla över.

Nja, gemene holländare talar långt bättre engelska än gemene svensk.
Citera
2009-05-07, 00:11
Medlem
Nu har jag bara läst topic, men för mig var det innan så att jag pratade lite svengelska. Men det var mest för att jag tyckte det var pinsamt att försöka göra mig till så det låter engelskt.

Men nuförtiden skiter jag i det och pratar mycket bättre. Inte klockrent, men ändå
Citera
2009-05-07, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Nu har jag bara läst topic, men för mig var det innan så att jag pratade lite svengelska. Men det var mest för att jag tyckte det var pinsamt att försöka göra mig till så det låter engelskt.

Men nuförtiden skiter jag i det och pratar mycket bättre. Inte klockrent, men ändå

Det är ju i stort sätt svårare att få till en riktig svensk brytning än den amerikanska, ändå har så många den i bagaget. Jag kan inte ha den dialekten, fråga mig inte varför. Likaså är det mycket svårt att prata brittiska.

Amerikanska är det lättaste, ur min synpunkt.
Citera
2009-05-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Det är ju i stort sätt svårare att få till en riktig svensk brytning än den amerikanska, ändå har så många den i bagaget. Jag kan inte ha den dialekten, fråga mig inte varför. Likaså är det mycket svårt att prata brittiska.

Amerikanska är det lättaste, ur min synpunkt.

Ja nu uttryckte jag mig lite konstigt, menade amerikanska.
Citera
2009-05-07, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Ja nu uttryckte jag mig lite konstigt, menade amerikanska.

Jo, fast kan man ens säga amerikanska som ett språk? Det tordes ju vara så att man har en amerikansk dialekt på engelskan. Alt kan man ju säga amerikansk-engelska. Så du behöver inte ursäkta dig
Citera
2009-05-07, 00:46
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nja, gemene holländare talar långt bättre engelska än gemene svensk.

Inte min erfarenhet. Baserar du det på dina?
Citera
2009-05-07, 07:25
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
När en analfabet tillika primat rotar runt tillräckligt länge med sina fyrfingrade labbar bland alfapetbrickorna i bokstavslådan, så ska ni se att han till sist lyckas med att, om inte lägga ett citat ur William Shakespeares samlade verk, så i alla fall få fram ett anagram av bokstäverna, a, a, e, i, k, k, n, o, t, u, så att det bildar, ja just det – hör och häpna! – ordet: S-I-C-K-P-U-R-K-O!

Bra jobbat, Koko. Det blir en extra banan till kvällsmat.

Vem var det här riktat till?
Citera
2009-05-07, 08:18
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
Inte min erfarenhet. Baserar du det på dina?

Min erfarenhet ar att det ar likvardigt, men bland ungdomar tycker jag att nederlandare generellt har ett battre uttal an svenskar. Dessutom kanns det som att bade nederlandare och folk fran flandern ar battre pa sprak overlag, men det kan ju bero pa ratt naturliga orsaker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in