2008-07-02, 15:19
Medlem
Gateways avatar
Tycker tvärtom att svenskarna generellt sett har jävligt bra kunskaper i det engelska språket. Däremot har vi en väldigt ful brytning, det är väl den som folk stör sig på och tolkar som språklig invaliditet.
Citera
2008-07-02, 15:21
Medlem
Svenskars engelskauttal är helt ok om man jämför med hur många i Tyskland och Frankrike talar.
Citera
2008-07-02, 15:36
Medlem
pindelskins avatar
Jag kommer fortsätta försvara svenskars engelska tills döden tar mig.

Du jämnagör med andra länders politikers uttal. Jag talar om medelsvensson!
Det är ingen hemlighet att svenska politiker knappt klarade gymnasiet(ringholm tex), medan andra länders politiker förmodligen har någon slags akademisk utbildning.
Medelsvensson ÄR bättre än ungefär 90% av världens befolkning på engelska.
Vi som svenskar hör alltid när en svensk pratar engelska eftersom vi är vana vid det svenska utttalet. En spansk har förmodligen lättare än vi att höra när en spansk talar engelska eftersom HAN känner igen uttalet.

Återigen, ingen engelsktalande klagar på det svenska uttalet, endast en svensk gör det.
Senast redigerad av pindelskin 2008-07-02 kl. 15:38.
Citera
2008-07-02, 16:31
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Japaner vet jag ingenting om. Men jämför när svenskar pratar engelska, svenska politiker, svennis, Blix (även folk som Blix som utbildats i USA och UK) med politiker från andra EU-länder, så tycker jag svenskarna ofta har sorgligare uttal än andra EU-politiker man ser.
Du kan ju inte jämföra Svennis och Hans Blix. Det är milsvid skillnad både i ordförråd och uttal (till Blix fördel). Om du tycker att Blix talar sämre engelska än andra diplomater och politiker som inte har engelska som modersmål måste det bero på att du som svensk är känsligare för hans accent än andras. Den ännu tidigare vapeninspektören Rolf Ekéus, däremot, hade ett väldigt svensk uttal, men på något sätt fick man intrycket att det var delvis självvalt, att han helt enkelt gav fullständigt fan i att anstränga sig.
Citera
2008-07-02, 16:52
Medlem
Pseud0nyms avatar
Vad jag har förstått är snacket om svenskars goda engelska mest en myt. Vi är nog lite självgodare än vad vissa vill påstå.
Citera
2008-07-02, 17:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pindelskin
Jag kommer fortsätta försvara svenskars engelska tills döden tar mig.

Du jämnagör med andra länders politikers uttal. Jag talar om medelsvensson!
Det är ingen hemlighet att svenska politiker knappt klarade gymnasiet(ringholm tex), medan andra länders politiker förmodligen har någon slags akademisk utbildning.
Medelsvensson ÄR bättre än ungefär 90% av världens befolkning på engelska.Vi som svenskar hör alltid när en svensk pratar engelska eftersom vi är vana vid det svenska utttalet. En spansk har förmodligen lättare än vi att höra när en spansk talar engelska eftersom HAN känner igen uttalet.

Återigen, ingen engelsktalande klagar på det svenska uttalet, endast en svensk gör det.

Det är närmare 330 miljoner som har engelska som förstaspråk, hur många det är som bor i länder där det är officiellt andraspråk samt hur många som har andra språk som förstaspråk men som bor i engelskspråkiga regioner har jag ingen aning om. Men att påstå att medelsvensken är bättre än 90 % av världens befolkning på engelska är fruktansvärt trångsynt.
Citera
2008-07-02, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gateway
Tycker tvärtom att svenskarna generellt sett har jävligt bra kunskaper i det engelska språket. Däremot har vi en väldigt ful brytning, det är väl den som folk stör sig på och tolkar som språklig invaliditet.
Fråga någon vad en kastrull heter på engelska
Det finns många vanliga ord som de flesta går bet på.
Citera
2008-07-02, 17:18
Medlem
pindelskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det är närmare 330 miljoner som har engelska som förstaspråk, hur många det är som bor i länder där det är officiellt andraspråk samt hur många som har andra språk som förstaspråk men som bor i engelskspråkiga regioner har jag ingen aning om. Men att påstå att medelsvensken är bättre än 90 % av världens befolkning på engelska är fruktansvärt trångsynt.

Förlåt, jag menade förstås de länder som inte har engelska som förstaspråk eller officiellt andraspråk.

Förlåt mig för att jag inte var tydlig nog.
Citera
2008-07-02, 17:26
Medlem
pindelskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Fråga någon vad en kastrull heter på engelska
Det finns många vanliga ord som de flesta går bet på.

Jo men tror du ryssar, kineser eller japaner har större koll?

Förlåt att jag spammar denna tråden, men det är bara svenskar som måste nervärdera alla andra svenskar. Tror ni verkligen att resten av världen har bättre koll på engelska?
Citera
2008-07-02, 17:50
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Du kan ju inte jämföra Svennis och Hans Blix. Det är milsvid skillnad både i ordförråd och uttal (till Blix fördel). Om du tycker att Blix talar sämre engelska än andra diplomater och politiker som inte har engelska som modersmål måste det bero på att du som svensk är känsligare för hans accent än andras. Den ännu tidigare vapeninspektören Rolf Ekéus, däremot, hade ett väldigt svensk uttal, men på något sätt fick man intrycket att det var delvis självvalt, att han helt enkelt gav fullständigt fan i att anstränga sig.
Jag jämför inte Svennis med Blix. Jag jämför svenskar (med betydande positioner som dagligen arbetar med engelskan), med andra européer.
Citera
2008-07-02, 18:01
Medlem
Lite löjligt att gnälla på svenskars engelska. För att vara ett utländskt språk - och dessutom ett som inte används inom landet för att kommunicera mellan olika folkgrupper (är väl så i bla Indien och Nigeria?) - är svenskarna bra på det. Skulle tro att man ligger på en delad andraplats i Europa tillsammans med de andra skandinaverna men efter holländarna.

Sen är det ju lite pinsamt att en del tror att svenskarna är stjärnor på engelska. Även om du är riktigt bra på ett utländskt språk ligger du för det mesta inte bättre till än en genomsnittlig högstadieelev. Jag hade gärna sett svenska politiker och andra beslutsfattare använda sig av tolkar istället för att tappa alla de där små nyanserna du missar om du inte talar språket helt perfekt. Fast det hade ju förmodligen setts som extremt pinsamt av gemene man i Sverige...
Citera
2008-07-02, 18:04
Medlem
Vad gäller uttal är det ibland en fördel att markera att man faktiskt är utlänning. Hur skulle du reagera om någon på felfri svensk började fråga om idioterna som hoppar runt en lövklädd påle och sjunger om grodor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in