2008-04-29, 13:47
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
be honom rabbla alfabetet på engelska och korrigera honom varje gång han gör fel och se om han ens hör skillnaden. Det är ju som sagt inte roligt att påbörja inlärningen av ett nytt språk med att traggla alfabetet men det är faktiskt grunden.

Och varför i helvete ska man kunna rabbla alfabetet? Modersmålstalande lär sig tala sina språk helt flytande utan att först kunna rabbla en uppsättning skrivtecken. När man sedan ska börja använda ordböcker och liknande är det däremot en fördel att kunna alfabetisk ordning.
Citera
2008-04-29, 14:30
Medlem
StanleyManleys avatar
Konstigt att inte den här kommit upp i tråden: http://www.youtube.com/watch?v=dLl5AcN_G24
Citera
2008-04-29, 15:07
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanleyManley
Konstigt att inte den här kommit upp i tråden: http://www.youtube.com/watch?v=dLl5AcN_G24
Haha den är rolig. Men att den inte dykt upp beror väl på att det handlar om en tysk som pratar dålig engelska, inte en svensk.
Citera
2008-04-29, 17:20
Medlem
Memas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ganska nyligen hade vi kvar det w-ljud som nu anses engelskt och som uttalas
med en dragning åt diftongen oa. Tillåt mig upprepa den hederliga gamla warveln,
den vridbara låsanordningen på utedasset. På vårat land användes ganska nyss
ett uttryck för bråddjup, som innehåller ett w-ljud med kontinuitet mot engelska.
Akta dé’ för gungfly när du plockar hjortron.
Trampar du igenom, så är det wala djypet.
Kanske kommer wala djupet av kalla djupet, som första ledet i valhänt. Någon
som har en har ett annat tips i väntan på SAOB för V/W? Uttalet {djyp} är
besläktat med engelska "deep" och slående nära nederländska "diep". Dialekter
dör ut snabbt med 20-talisterna.

Rikssvenskans »varken ... eller« uttalades {wacken ... eller}. Man kunde
wanka av och an. Jämför det engelska invektivet "wanker".

Slutsats: Barn som växer upp i dialektal miljö kan få en breddad fonotax med
modersmjölken. Nyligen publicerad forskning visar att småbarn knappast
påverkas alls av en platt person på en platt bildruta. Sorry Jarl Alfredius!

I min del av Sverige (norra Västerbotten) så finns det två dialekter på en ort: en ordinarie dialekt som låter mer som "vanlig" svenska och så en gammal dialekt (bondska) som fortfarande talas av många här uppe. Bondskan är en ursprungsdialekt i norra Sverige som påverkats väldigt lite av rikssvenskan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bondska

I bondskan som talas i min hembygd uttalas W som i engelskan. Ett exempel:

Tjwå = två

Och så ett eget självklart och lysande exempel på ett svensk uttal av ett engelskt ord:
I sweatshirt uttalar många ea som ett i - swiiitshöört
Citera
2008-04-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Man får passa sig för att lägga betoningen på fel stavelse, exempelvis "Iron Mâîden" istället för "Îron Maiden", eller "World Trade Cênter" istället för "World Trâde Center".

Vet inte riktigt varför vi har en tendens att uttala det så? Riktiga italienarfasoner...

Det är ju en liten betoning på Maiden i Iron Maiden. Inte så stark som i Bröderna Hårdrocks uttal, visserligen, men den ligger ju inte på Iron. Det störigaste är dock att alla säger ajron.
Citera
2008-04-29, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
språkmelodin är ju fuckad för 99% av svenskarna när dom ska tala engelska, det blir en vidrig kombo som avslöjar svensken direkt.norrmän har samma språkmelodiska problem. danskar talar i regel riktigt bra engelska, men om man lyssnar noga burkar man kunna ta dom på accenten. finnar, hmmm, näe,jag är tyst istället

Haha, danskar? De är ju bedrövliga.
Citera
2008-04-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c-Helzing
Hur kommer detsig att många inte kan uttala engelskan riktigt?
När jag är utomlands med vänner i tex USA är det rent utav sagt PINSAMT när mina svenska vänner inte kan prata normalt! "Häy we are frrom Swiiden!"
Hur kan det vara så svårt? Jag har inte studerat engelska mer än någon annan (tror ja) men har ändå lärt mig att prata flytande amerikansk-engelska.
folk tror inte att jag är utanför landet, vilket jag är jäkligt nöjd över.
Nu vet jag iof inte om det enbart är mina vänner som är så dåliga men förfan lyssna på Göran Persson eller någon annan politiker, PINSAMT

Visst, svenskar är väl bättre än fransmän *f * och spanjorer etc etc men med den engelskan vi lrä ossi skolan som obligatoriskt ämne BORDE folk kunna lära sig att hålla en konversation utan att stamma sig fram!

Är det bara jag som upplever det så här, eller finns det någon annan som finner "svensk"-engelskan oerhört fult och pinsamt? tänk efter hur svenskar rpatar engelska (kanske framför allt vuxna) Så är det "Maj neeejm is Anders, am swedish" WHy, wHY?

nä fyfan..jag har riktigt svårt att förstå vaför det är så svårt för folk att prata ->engelska<- och inte "svengelska"

Med tanke på din dåliga svenska så kanske du skulle skrivit inlägget på "amerikansk-engelska"?
Citera
2008-04-30, 09:32
Medlem
StanleyManleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Haha den är rolig. Men att den inte dykt upp beror väl på att det handlar om en tysk som pratar dålig engelska, inte en svensk.

Det är inte helt ovanligt i amerikanska produktioner att "svenskar" pratar med tysk brytning.
Citera
2008-04-30, 11:59
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanleyManley
Det är inte helt ovanligt i amerikanska produktioner att "svenskar" pratar med tysk brytning.
Hehe, det är väl snarare regel att "svenskar" i amerikanska filmer snackar med tysk brytning...
Citera
2008-04-30, 12:44
Medlem
Moments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joints
Att prata flytande är inte samma sak som att prata perfekt och känna till alla ord som finns. Dina exempel är väl inte alls enkla utan ord som man inte alls använder i vardagliga sammanhang. Jag använder dem iallafall inte. Jag har svårt att förstå syftet med ditt inlägg.

Exakt finns jävligt många som pratar flytande men jävligt få som kan alla ord här
http://www.youtube.com/watch?v=c6Q0dfrbr10
Citera
2008-04-30, 12:52
Medlem
Feluttal av vissa namn är också vanligt. T ex Ashton Cut-cher, Köörsten Dunst och David Bao-i. Cher brukar bli Cheer, iaf hos den äldre generationen.
Citera
2008-04-30, 12:56
Medlem
Och Steve Bush-ee-mi. Busemmi ska det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in