2015-03-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
"For the second year in a row, Swedes have been ranked at the top of the class when it comes to speaking English, with one expert crediting the language's "cool" status among Swedish kids.

It's time to stop teasing the Swedes for their Swenglish, as they've yet again topped English Proficiency Index from language education company Education First (EF), which was founded in Sweden.

"It's the second time in a row, so I guess we're a bit used to it, but of course it's really neat that we are the world leaders when it comes to speaking English," Sine Ejsing, Country Manager of EF Sweden, told The Local.

The language test quizzed 750,000 people from 60 countries around the world, and the Nordic nations scored prominently, with Norway placing second, followed by the Netherlands, Estonia, Denmark, Austria and Finland."

http://www.thelocal.se/20131107/swedes-ranked-again-best-world-english

Att man är bra jämfört med andra betyder inte att man är bra.
Citera
2015-03-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfWayCrook

Vad fan ska man jämföra med då? Engelsmän? Tror du de varit bra på svenska?
Citera
2015-03-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Hoppas TS förstår att dialekten inte har något med språkkunskapen att göra. Sen lyssnar jag hellre på någon pratar engelska med svenskdialekt än en som pratar Yorkshire-dialekt.

Det enda problematiska jag har upplevt när jag stött på svenskar utomlands är att de gärna lägger in svenska ord i meningar när de inte kan språket. Det hjälper inte någon.

Yorkshire-dialekten är ju fenomenal!
Citera
2015-03-15, 16:34
Medlem
Oroa dig inte, i det här landet är det snart Arabiska som gäller, släpp Engelskan!
Citera
2015-03-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfWayCrook

Hur flerspråkiga är ni britter själva? Hur duktiga är ni på att tala andra språk? Inte speciellt va? Och då menar jag riktiga vita britter.

Och varför är ni så dåliga på fotboll trots att ni uppfann skiten?
Citera
2015-03-15, 16:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapple-
Om man bortser från gramatik och uttal så har sverige störst andel engelsktalande efter Malta.

Vad baserar du det på och var befinner sig Nederländerna i denna statistik?
Citera
2015-03-15, 16:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honungsgravling
Hur flerspråkiga är ni britter själva?

Det är väl fullständigt irrelevant. Man blir inte bättre på något för att andra är sämre.
Citera
2015-03-15, 16:39
Medlem
Jag håller med TS om att den generella förmågan att förstå talad/skriven engelska är betydligt bättre än att själva tala eller skriva. Men det är inte så konstigt, vi konsumerar ju mycket mer engelska än vi producerar.

När det gäller dialekten så tror jag såhär;

1. Om den du talar med har en någorlunda sansad engelska som modersmål så kommer han att förstå dig även om du talar med svensk brytning. (Min erfarenhet av amerikaner är att till och med att de uppskattar utländsk brytning, det är lite "fint".)

2. Om den du talar med inte själv har engelska som modersmål, så kommer det i genomsnitt att löna sig om du kan tala amerikansk engelska, eftersom mycket film och TV kommer från USA så är många vana vid det uttalet.

Det är dock antagligen viktigare att tala långsamt och tydligt.
Citera
2015-03-15, 16:40
Medlem
E-tards avatar

Nu har du verkligen satt dig i skiten TS.
En utlänning som vågar kritisera svenskarnas engelskakunskaper. Det är värre än att pissa på flaggan!

PS - Jag håller helt med dig.
Citera
2015-03-15, 16:42
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Varför skulle svensken behöva tala bra engelska?
Citera
2015-03-15, 16:43
Medlem
shit-braineds avatar
Jag är väldigt internationell och pratar engelska utan någon brytning man skulle egentligen kunna kalla mig amerikanare! Ni vikingar har aldrig vart mån om att det skall låta bra när ni öppnar käften.
Citera
2015-03-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl fullständigt irrelevant. Man blir inte bättre på något för att andra är sämre.

Att ha en dialekt eller inte behöver inte ha någon som helst korrelation till hur pass duktig man är på att tala, skriva, läsa och förstå ett språk. Således kan det inte vara bättre eller sämre i den kontexten. En dialekt är bara, håll i dig i stolen nu, en dialekt.

Är du dum i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in