2008-04-21, 15:44
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodfeIIa
Håller med TS. Engelskan med svensk dialekt låter bara patetiskt. Har själv inga problem med själva uttalet. Däremot så pratar jag lite långsammare när jag pratar engelska, för jag har inte det bästa ordförrådet.

Jag tror faktiskt att det omvända är att föredra. Visst kan det kännas häftigt om engelskspråkiga tror att man själv har engelska som förstaspråk efter tio minuters fyllesnack på någon pub men om du verkligen vill kunna kommunicera väl så är ett rikt ordföråd viktigare. Bodde ett tag i ett engelspråkigt land och kände massa svenskar där. Några av dom sökte samma skitjobb på en fabrik,en av dom fick direkt erbjudande om en högre tjänst eftersom de var så imponerad av hennes engelska. Till saken hör att hon hade den värsta svenska accent jag hört. Men hon var inte rädd för att pladdra på och hon hade rikt ordförråd.
Apropå att tala flytande så är jag helt inne på jumpcuts linje. I princip alla svenskar som påstår sig prata flytande engelska snackar skit. Många svenskar kan uppfattas som flytande engelsktalande men förr eller senare konfronteras de med en jävla massa vardagliga ord som alla engelsmän , eller vilken lokal variant av engelska som nu talas, kan. När detta sker kan det vara en fördel att ha en accent. Då betraktas man nämligen inte som en total idiot när man inte förstår vad en "trolley" eller en "skillet" är.
Citera
2008-04-21, 15:58
Bannlyst
...

Att tro att man ska kunna prata som en infödd engelsktalande är i helt absurt, det kommer inte hända. Det normala är att utlänningar pratar med brytning. Engelsktalande själva tycker snarare detta är charmerande och spännande än dåligt.
Citera
2008-04-21, 16:58
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-Helzing
Jag kommer ihåg när min amerikanska vän var i sveirge o bodde hos mig och han snackade med min polare. Han ställde nån fråga och fick svar som"yeah..like...yeah" och det har han t o m sagt själv, att det var ritkigt svårt att hålla konversation med folk.

Inte så konstigt ändå, jag pratar betydligt bättre engelska när jag är utomlands än när jag är på hemmaplan, befinner man sig i Sverige så är man inställd på att prata Svenska och att alla andra också gör det, då händer det ibland att man blir lite småstum om någon börjar prata engelska med en, tar ett tag att ställa om sig i språket för vissa, speciellt om man inte pratar båda språken dagligen.
Citera
2008-04-21, 17:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Inte så konstigt ändå, jag pratar betydligt bättre engelska när jag är utomlands än när jag är på hemmaplan, befinner man sig i Sverige så är man inställd på att prata Svenska och att alla andra också gör det, då händer det ibland att man blir lite småstum om någon börjar prata engelska med en, tar ett tag att ställa om sig i språket för vissa, speciellt om man inte pratar båda språken dagligen.

Var det inte någon på FB som jobbat som tolk och sa att det tog i alla fall ett halvår att kunna växla mellan språken på ett naturligt sätt?
Citera
2008-04-21, 17:12
Bannlyst
jag kan lägga på en fransk accent om jag vill som är nästan perfekt. till och med fransmän köper de. jag har lurat folk att jag är spanjor (jag har mörkt hår) under en halv dag för att sen börja prata svenska . De var en flickväns märkliga vänner som jag drev med en gång .

amerikanska eller klasisk brittisk engelska är också enkelt. håller med om att många svenskar låter väldigt konstigt när dom ska prata engelska, jag undrar ofta om dom verkligen inte kan bättre, dom ser så bortkomna ut också. spanjorer eller fransmän är i alla fall stolta över sin engelska.
Citera
2008-04-21, 17:15
Medlem
Whipsticks avatar
Citat:
Jag har inte studerat engelska mer än någon annan (tror ja) men har ändå lärt mig att prata flytande amerikansk-engelska.
folk tror inte att jag är utanför landet, vilket jag är jäkligt nöjd över.

Nej, varför skulle de tro det? Rimligtvis borde du stå i den omedelbara närheten av den du för konversationen med. Såvida du inte talar i telefon.
Citera
2008-04-21, 17:26
Medlem
grelchs avatar
Tro nog som många andra tidigare i tråden att förmågan att prata med/utan brytning har med språköra att göra, detta i sin tur lär ha kopplingar till musikalitet, jag inbillar mig iaf att folk som är musikaliska har lättare för att uppfatta olika språks melodier. Som exempel på språkmelodier så kan man ta svenska och holländska, dom tycker jag låter lika, om man inte hör orden så kan man ibland tro att det är svenska som pratas fast sedan visar det sig vara holländska.
Citera
2008-04-21, 17:32
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poe09
Oh yes!

salt tray, small saver, nail tightness, whip bar, floor well, star screwdriver, neck lock.

Ibland träffar man rätt med att direktöversätta. Star screwdriver går bra att säga.
Citera
2008-04-21, 21:15
Bannlyst
Oj vad många replies.

Ja som jag tidigare sa, är det så att svenskar är bra på att skriva och förstå texter, men när dte väl kommer till kritan har många mycket svårt för att hålla konversation. Då spelar det ingen roll hur bra man kan skriva, det viktiga är att kunna hålla en konversation. Och om man då inte kommer på ordet, måste man kunna förklara ordet, kan man inte det är det mycket svårt att prata. Och när jag menar att jag pratar flytande menar jag att jag förstår allt som en engelsman/amerikan säger, och om jag ska säga något som jag för tillfället inte minns exakta översättningen på har jag inga som helst problem att förklara ordet. Kan tillägga att mina jänkar-polare inte har 75000 ord i huvet heller, min polare Chris visste inte ens vad "apalling" eller tex "conceivably" betydde.så jag som svensk fick förklara.. f ö kan jag namnge 90 procent av verktygen i mitt hem, kanske inte de svåraste man som sagt de kan jag åtminstone förklara utan att stamma mig fram!

Beklagar att jag inte tog upp från början att jag känner massa amerikanare, förklarar ju faktiskt en del. Men min point är fortfarande att det inte bör vara så svårt att konversera utan att uttala t o m de lättaste ord/namn så fel. tex
"aj am from sviden" istället för correct uttal "am from swidn"
Senast redigerad av c-Helzing 2008-04-21 kl. 21:23.
Citera
2008-04-21, 21:28
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Oj vad många replies.

Ja som jag tidigare sa, är det så att svenskar är bra på att skriva och förstå texter, men när dte väl kommer till kritan har många mycket svårt för att hålla konversation. Då spelar det ingen roll hur bra man kan skriva, det viktiga är att kunna hålla en konversation. Och om man då inte kommer på ordet, måste man kunna förklara ordet, kan man inte det är det mycket svårt att prata. Och när jag menar att jag pratar flytande menar jag att jag förstår allt som en engelsman/amerikan säger, och om jag ska säga något som jag för tillfället inte minns exakta översättningen på har jag inga som helst problem att förklara ordet. Kan tillägga att mina jänkar-polare inte har 75000 ord i huvet heller, min polare Chris visste inte ens vad "apalling" eller tex "conceivably" betydde.så jag som svensk fick förklara.. f ö kan jag namnge 90 procent av verktygen i mitt hem, kanske inte de svåraste man som sagt de kan jag åtminstone förklara utan att stamma mig fram!

Beklagar att jag inte tog upp från början att jag känner massa amerikanare, förklarar ju faktiskt en del. Men min point är fortfarande att det inte bör vara så svårt att konversera utan att uttala t o m de lättaste ord/namn så fel. tex
"aj am from sviden" istället för correct uttal "am from swidn"

Utan övning sitter ju inte uttalet, det måste ju även du förstå?

Så du anser att man talar ett språk flytande om man förstår vad folk säger och medelst beskrivande ord kan förklara vad man menar, och att ett mindre vokabulär är underordnat?
Citera
2008-04-21, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Utan övning sitter ju inte uttalet, det måste ju även du förstå?

Så du anser att man talar ett språk flytande om man förstår vad folk säger och medelst beskrivande ord kan förklara vad man menar, och att ett mindre vokabulär är underordnat?

Ja pretty much
med tanke på att många bebodda amerikanare kör på samma sätt!
ka ndu ALLA svenska ord?
Citera
2008-04-21, 21:35
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ni som gnäller på svenskarnas engelska? Har ni hört en tysk, fransman, ryss, polack osv tala engelska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in