Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-20, 23:12
Medlem
Point Blanks avatar
Har nyligen köpt ett par http://www.nilsonshoes.com/Man/Varumarken/Clarks?art=257999&c=SEK

Har ni några rekomendationer på hur man ska vårda skorna och vad man ska göra innan man börjar använda dem? Har läst lite på fb och vissa verkar inte rekomendera att man använder minkolja utan att man bara kör skokräm. Är lite kluven i frågan. Förslag?
Citera
2010-11-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Point Blank
Har nyligen köpt ett par http://www.nilsonshoes.com/Man/Varumarken/Clarks?art=257999&c=SEK

Har ni några rekomendationer på hur man ska vårda skorna och vad man ska göra innan man börjar använda dem? Har läst lite på fb och vissa verkar inte rekomendera att man använder minkolja utan att man bara kör skokräm. Är lite kluven i frågan. Förslag?

Jag körde bara skokräm på mina senaste bruna skor, det håller alldeles utmärkt.
Citera
2010-11-22, 12:58
Medlem
impregnera glansiga dr martens

har köpt ett par 1460 8-håls vita glasniga dr martens, men vet inte riktigt vad jag ska använda för impregering. finns det risk för att de kommer bli missfärgade/gulna även om jag använder klar impregnering? ska jag använda spray eller kräm?
Citera
2010-11-22, 16:13
Medlem
tzjs avatar
Jag putsade mina svarta "finskor" idag men det blev inte som jag tänkt mig.

Så är gjorde jag:

1 Applicerade svart skokräm på skorna (Boston).

2 Lät verka i ca 10 min.

3 Tog en ny skoborste och borstade över hela skon ordentligt.

4 Lade på ett lager läderfett för skor.

5 Lät verka 20 min.

6 Polerade med bomullstrasa.

Skorna blev inte så blanka som jag vill ha dem. Vad kan jag göra?
Citera
2010-11-22, 16:28
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Så är gjorde jag:

2 Lät verka i ca 10 min.

5 Lät verka 20 min.

Läderfett skapar en fet hinna och används i första hand för att impregnera grova kängor. Med andra ord inget du vill ha på den typen av skor. Byt ut läderfettet mot vaxpolish och du kommer få blanka skor.
Citera
2010-11-22, 16:29
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Så är gjorde jag:

2 Lät verka i ca 10 min.

5 Lät verka 20 min.

De tva snabbaste forandringarna torde vara att skaffa ordentlig skokram (Kiwi saljs pa de flesta stallen och ar ett helt OK val) och ge tusan i laderfettet efterat. Borsta ordentligt i cirklar och efterpolera med en gammal damstrumpa av nylon. Det bor ge dig en godkand normalputs.

For overkursen militar knullputs, jobba med bomullstussar alternativt putstrasa, vatten och lite mer Kiwi. Det finns en hel del youtubeklipp pa temat om du vill veta hur man gor.

For den hogre skolan, las Heinkels utforliga inlagg pa temat i detta forum.
Citera
2010-11-22, 16:29
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinkel
Läderfett skapar en fet hinna och används i första hand för att impregnera grova kängor. Med andra ord inget du vill ha på den typen av skor. Byt ut läderfettet mot vaxpolish och du kommer få blanka skor.

Tack för tipset och det snabba svaret!
Citera
2010-11-22, 16:31
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
De tva snabbaste forandringarna torde vara att skaffa ordentlig skokram (Kiwi saljs pa de flesta stallen och ar ett helt OK val) och ge tusan i laderfettet efterat. Borsta ordentligt i cirklar och efterpolera med en gammal damstrumpa av nylon. Det bor ge dig en godkand normalputs.

For overkursen militar knullputs, jobba med bomullstussar alternativt putstrasa, vatten och lite mer Kiwi. Det finns en hel del youtubeklipp pa temat om du vill veta hur man gor.

For den hogre skolan, las Heinkels inlagg.

Oj ett till svar! Tack.

En nylonstrumpa vet jag att farsan använde när jag var liten. Får kuta till en dambutik då och skaffa.

Om vi säger så här, skulle BÅDE vaxpolish och en nylonstrumpa bli dubbelbra?
Citera
2010-11-30, 14:03
Medlem
klantons avatar
Hur ofta bör man impregnera mockaskor?
Citera
2010-12-03, 16:25
Medlem
The_Aces avatar
Köpte mig ett par RM Williams chelseaboots idag undrar om jag bör gör något speciellt med dom innan jag tar dom på en sväng utomhus för första gången?
Citera
2010-12-03, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
Köpte mig ett par RM Williams chelseaboots idag undrar om jag bör gör något speciellt med dom innan jag tar dom på en sväng utomhus för första gången?

Skokräm? Är det snö bör den väl dessutom vara lite vattenresistent.
Citera
2010-12-03, 21:32
Medlem
nollie3flips avatar
Har nyligen köpt mig ett par Timberland läderkängor, hur ska man vårda dessa? Måste man göra något speciellt med dem innan man börjar använda dem?
Ge mig gärna tips på hur jag ska vårda dem så att de håller sig snygga och funktionella så länge som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in