2012-07-12, 12:16
Medlem
Hej!

jag har en fråga. Jag har några par bruna läderskor med repor, som då är ljusare än omgivande läder. Hur gör jag för att få bort dem på bästa sätt?
Citera
2012-07-12, 15:59
Medlem
hypothyroidisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamoves
Hej!

jag har en fråga. Jag har några par bruna läderskor med repor, som då är ljusare än omgivande läder. Hur gör jag för att få bort dem på bästa sätt?
Repor som i missfärgade streck eller som i sprickor? Det sistnämnda är svårt att göra någonting åt men köp skokräm i varje fall.
Citera
2012-07-12, 20:01
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamoves
Hej!

Pigmenterad skokräm i din skos kulör!
Citera
2012-07-13, 17:16
Medlem
RonaldoUtds avatar
Impregneringsmedel för skor, behövs det?

Om vi pratar lite dyrare skor, +1500kr, borde inte dessa skotillverkare satsa på att själva impregnera skorna så att de håller bästa möjliga kvalité?
Jag har svårt att tro att de impregneringsmedel som erbjuds i skobutiker vid varje köp skulle göra sån stor skillnad.
Citera
2012-07-14, 17:30
Medlem
ShogunAssasins avatar
Inlägg sammanfogat.

/Mod.
Citera
2012-07-14, 23:53
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Om vi pratar lite dyrare skor, +1500kr, borde inte dessa skotillverkare satsa på att själva impregnera skorna så att de håller bästa möjliga kvalité?
Jag har svårt att tro att de impregneringsmedel som erbjuds i skobutiker vid varje köp skulle göra sån stor skillnad.
Du impregnerar förslagsvis endast mocka. Skinn smörjer du bara in med kräm då och då för att de inte ska torka ut, bli tråkiga och tappa färgen.
Citera
2012-07-16, 19:44
Medlem
Tjenare,

Jag är inte så insatt i skovård utan har nöjt mig med att göra rent skor med skokräm och impregnera. Sedan låtit skorna vila minst en dag efter användning.

Jag tänkte undrar om det är väldigt overkill om man köper skoblock och använder till skor som har kostat max runt 1000-1800:- paret? Jag har förstått att det kan vara fördel att köpa skoblock för ett par skor som kostar 4 tusen och uppåt för då håller det längre men nu gäller det ett par Rockport, Ecco skor och mina Asics gym/löparskor. Jag tänker det borde hålla skorna från lukt och svett och förbli fräscha? Kan man förvänta sig tacksamma skor som får något längre livslängd? Skorna från Ecco är oanvända för jag har enligt rekommendation att vårda innan man ska använda dem.

Är jag helt onödig om jag köper skoblock i cederträ till skorna?

Jag hade hittat skoblock till ett ganska bra pris här,

http://www.herrstil.se/

Hur reflekterar ni?
Citera
2012-07-16, 20:07
Medlem
The-Johans avatar
Jag har ett par Sebago Docksides seglarskor och jag är helt oinsatt om skovård, har aldrig vårdat ett par läderskor förut. Och jag undrar då vad jag behöver köpa, hur jag ska gå till väga när jag vårdar dom och om det är något annat jag måste tänka på?
Mvh Johan
Citera
2012-07-16, 21:07
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Tjenare,

Jag är inte så insatt i skovård utan har nöjt mig med att göra rent skor med skokräm och impregnera. Sedan låtit skorna vila minst en dag efter användning.

Jag tänkte undrar om det är väldigt overkill om man köper skoblock och använder till skor som har kostat max runt 1000-1800:- paret? Jag har förstått att det kan vara fördel att köpa skoblock för ett par skor som kostar 4 tusen och uppåt för då håller det längre men nu gäller det ett par Rockport, Ecco skor och mina Asics gym/löparskor. Jag tänker det borde hålla skorna från lukt och svett och förbli fräscha? Kan man förvänta sig tacksamma skor som får något längre livslängd? Skorna från Ecco är oanvända för jag har enligt rekommendation att vårda innan man ska använda dem.

Hur reflekterar ni?
Ja, det låter väldigt onödigt. Möjligtvis ett sånt där som kostar 20 spänn på IKEA.

Citat:
Ursprungligen postat av The-Johan
Jag har ett par Sebago Docksides seglarskor och jag är helt oinsatt om skovård, har aldrig vårdat ett par läderskor förut. Och jag undrar då vad jag behöver köpa, hur jag ska gå till väga när jag vårdar dom och om det är något annat jag måste tänka på?
Mvh Johan
Skokräm någon gång då och då följt av en borstning. Jag har ett par docksides som jag aldrig krämat. De har tjänstgjort på sommrarna i två år nu. Jag tycker att det är lite av charmen med seglarskor att de ser använda ut.
Citera
2012-07-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Ja, det låter väldigt onödigt. Möjligtvis ett sånt där som kostar 20 spänn på IKEA.

Okej, då avvaktar jag med den investeringen tills jag är lite mer stadd i kassan och har köpt ett par kvalitesskor. Men vad jag har hört så ska inte såna där skoblock i spiral inte alla vara så bra. Men vad rekommenderar du att jag gör istället för att hålla skorna underhålla och hålla skorna fräscha? För gymskorna är kanske inte så viktigt att impregnera utan att hålla dem fri från fotsvett.
Citera
2012-07-16, 22:53
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Du impregnerar förslagsvis endast mocka. Skinn smörjer du bara in med kräm då och då för att de inte ska torka ut, bli tråkiga och tappa färgen.
Jag använde någon slags nanonspay på mina mockaskor. Duger det?
Citera
2012-07-17, 08:55
Medlem
The_Aces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Tjenare,

Hur reflekterar ni?

Alla skor mår bra av skoblock. Viktigt är dock att man använder rätt storlek. Pressa absolut inte in för stora block, då tar skon skada och mister sin form. Sedan kanske man bryr sig mer om sina dyrgripar än enklare skodon.

Ett tips är att kolla på second hand typ myrorna. Där kan man ofta fynda enklare skoblock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in