Vilka utensilier och vaxer/impregnering behöver jag för att vårda dem på bästa sätt?
Skulle vilja få dem en aning mörkare. Står på en lapp som följde med i skolådan att det är ett vitt vax på dem för att få en vintagelook. Är det bara att tvätta av detta, och i så fall, hur?
Har köpt ett par dyra kostymskor i läder. Vill såklart behandla de så bra jag kan nu. Köpte med mig både skokräm och skovax. Men är lite konfunderad över hur jag ska använda vaxet? Hon i affären sa att det skulle användas på själva sulan, under skon.
Skokrämen putsade jag precis in och torkade försiktigt av med en trasa.
Det är en innesko. Regnar det eller snöar det, och du nödvändigtvis måste ha på dig dessa skor, använd galoscher i så fall.
Vaxet är en polish och används efter skokrämen på själva skon för att ge det en bättre glans.
I övrigt räcker det med vanlig skokräm för att hålla de i bra skick. Först torkar du av allt smuts på skorna med en fuktig trasa. Låt skorna torka. Sen applicerar du skokräm. Det bästa är om du har något nylon-material att putsa med då detta brukar ge bästa "glans-effekt".
Har du fortfarande ångest så kan du alltid gå till en kompetent skomakare och lägga på en gummisula på skorna. Då kan du gå i regn med dem.
Senast redigerad av You-got-clawed 2011-01-29 kl. 00:11.
Det är en innesko. Regnar det eller snöar det, och du nödvändigtvis måste ha på dig dessa skor, använd galoscher i så fall.
Vaxet är en polish och används efter skokrämen på själva skon för att ge det en bättre glans.
I övrigt räcker det med vanlig skokräm för att hålla de i bra skick. Först torkar du av allt smuts på skorna med en fuktig trasa. Låt skorna torka. Sen applicerar du skokräm. Det bästa är om du har något nylon-material att putsa med då detta brukar ge bästa "glans-effekt".
Har du fortfarande ångest så kan du alltid gå till en kompetent skomakare och lägga på en gummisula på skorna. Då kan du gå i regn med dem.
Ok, men att det är en innesko betyder väl inte att jag inte kan vara ute med dem när det inte snöar/regnar? I så fall är det ju helt värdelöst!