Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-10, 22:33
Medlem
Behöver viss färg olika impregmering? Har nämligen ett par svarta sneakers och vita kan man ha samma
Citera
2010-12-10, 22:44
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbburgare
Behöver viss färg olika impregmering? Har nämligen ett par svarta sneakers och vita kan man ha samma

Är det spray? Kör på bara. Impregnering är i 999 fall av 1000 transparent.
Citera
2010-12-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Är det spray? Kör på bara. Impregnering är i 999 fall av 1000 transparent.
vad rekommenderar spray eller skokräm? Btw vad kostar det? Edit eller läderbalsam som jag läste på sidan 6?
Senast redigerad av -KlasKalas- 2010-12-11 kl. 00:51.
Citera
2010-12-11, 18:03
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -KlasKalas-
vad rekommenderar spray eller skokräm? Btw vad kostar det? Edit eller läderbalsam som jag läste på sidan 6?

Sneakers i tyg? Spray utan tvekan.
Citera
2010-12-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Sneakers i tyg? Spray utan tvekan.

Är det sneakers i tyg, typ Stan Smith, skulle jag satsa på kräm.
Citera
2010-12-18, 20:54
Medlem
B. Mystics avatar
Förmodligen en skitdum jävla fråga.
Men dessa skor som länkas till under är väl läder och inte nubuck?
http://www.scorett.se/Man-Brands/Legend/2121120

Vilka utensilier och vaxer/impregnering behöver jag för att vårda dem på bästa sätt?
Skulle vilja få dem en aning mörkare. Står på en lapp som följde med i skolådan att det är ett vitt vax på dem för att få en vintagelook. Är det bara att tvätta av detta, och i så fall, hur?
Citera
2011-01-28, 17:27
Medlem
Behandling av nya (dyra) läderskor?

Har köpt ett par dyra kostymskor i läder. Vill såklart behandla de så bra jag kan nu. Köpte med mig både skokräm och skovax. Men är lite konfunderad över hur jag ska använda vaxet? Hon i affären sa att det skulle användas på själva sulan, under skon.

Skokrämen putsade jag precis in och torkade försiktigt av med en trasa.

Tacksam för svar

Minor
Citera
2011-01-28, 17:30
Medlem
Vaxet ska skydda lädret, sulan vet jag inte..
Citera
2011-01-28, 19:01
Medlem
Antar att hon menade att jag skulle vaxa sulan pga av att det är en lädersula...

Var det dumt att köpa ett par skor med lädersula, har förstått att de i princip inte tål regn?
Citera
2011-01-29, 00:06
Medlem
You-got-claweds avatar
Det är en innesko. Regnar det eller snöar det, och du nödvändigtvis måste ha på dig dessa skor, använd galoscher i så fall.

Vaxet är en polish och används efter skokrämen på själva skon för att ge det en bättre glans.

I övrigt räcker det med vanlig skokräm för att hålla de i bra skick. Först torkar du av allt smuts på skorna med en fuktig trasa. Låt skorna torka. Sen applicerar du skokräm. Det bästa är om du har något nylon-material att putsa med då detta brukar ge bästa "glans-effekt".

Har du fortfarande ångest så kan du alltid gå till en kompetent skomakare och lägga på en gummisula på skorna. Då kan du gå i regn med dem.
Senast redigerad av You-got-clawed 2011-01-29 kl. 00:11.
Citera
2011-01-29, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av You-got-clawed
Det är en innesko. Regnar det eller snöar det, och du nödvändigtvis måste ha på dig dessa skor, använd galoscher i så fall.

Vaxet är en polish och används efter skokrämen på själva skon för att ge det en bättre glans.

I övrigt räcker det med vanlig skokräm för att hålla de i bra skick. Först torkar du av allt smuts på skorna med en fuktig trasa. Låt skorna torka. Sen applicerar du skokräm. Det bästa är om du har något nylon-material att putsa med då detta brukar ge bästa "glans-effekt".

Har du fortfarande ångest så kan du alltid gå till en kompetent skomakare och lägga på en gummisula på skorna. Då kan du gå i regn med dem.

Ok, men att det är en innesko betyder väl inte att jag inte kan vara ute med dem när det inte snöar/regnar? I så fall är det ju helt värdelöst!
Citera
2011-01-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Ok, men att det är en innesko betyder väl inte att jag inte kan vara ute med dem när det inte snöar/regnar? I så fall är det ju helt värdelöst!
Du verkade inte läsa inlägget;

Citat:
Ursprungligen postat av You-got-clawed

eller så vet du inte vad galosch är för något. Ett form av överdrag.

http://www.davidsonsskomakeri.com/files/GaloschTingley.jpg

Om du inte gillar galoscher skulle du köpt med gummisula ja.

EDIT;

Vissa går att limma fast gummisulor på men då kan man lika gärna köpa gummisula direkt.
Senast redigerad av DUFATTARINGENTING 2011-01-29 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in