Om jag inte minns fel hette Svarten egentligen Raymond. Han hängde mycket riktigt på Spooky, Pop-in och andra ställen och rykten spreds snabbt om honom som en grym fighter. Det jag såg gjorde mig inte så jävla imponerad och i mina ögon föll ryktet snabbt ner på marken eftersom de få gånger jag såg honom gå igång var helt oprovocerade och bara så jävla fega! Han var bra på att välja ut sina offer och det handlade ofta om att ge de som var betydligt svagare och oförberedda tjyvsmällar så att de blev skraja och inte hade vett på att försvara sig. I de lägena är det ju knappast problem att spöa någon och ganska enkelt att framstå som gatans kung!
Jag är ingen psykolog men för mig framstår såna snubbar snarare som en sorglig produkt av sina morsor, farsor eller styvföräldrar som bankat på dem rejält! Och som nån slags känsla av upprättelse bankar sönerna på andra som är svagare för att känna sig lite större!
Även om jag var en tunn klen långhårig hippie på den tiden hade jag aldrig några problem med honom själv. Men Svartens kompis Freddie från Kungälv var betydligt svårare att haja, en skum kille med samma töntfrilla som Robert Wells fast blond och något längre och mer bredaxlad än Svarten! Men att jag inte fattade honom kanske berodde på att jag som pårökt 13-åring flummade för mycket!
I efterhand har man ju undrat vad som hände med de där snubbarna! För ca 15 år sen stötte jag ihop med Svarten på ett MC Party! Skitkul faktiskt men fan vad gammal och sliten han såg ut! Han avslöjar en del sjuka grejer om gamla kärringar som tydligen tände honom men också att verkligheten hunnit ikapp honom. Han var ju helt kolugn och jag skulle ha mycket svårt att tänka mig att han skulle höja nävarna för skitsaker eller för att bråka nuförtiden. Det var faktiskt lite kul att dra några bärs och snacka lite skit om tonåren!
I vilket fall som helst berättade han att han alltid var tvungen att se sig om över axeln nuförtiden eftersom jävligt många av de han brukade spöa vuxit ikapp honom med hästlängder! Så kommer då tillfället när tar en supresa med Stena Line till Fredrikshamn! På samma båt sitter ett gäng killar från nån byggfirma och där några av dem plötsligt känner igen sin plågoande från förr!
Shit vad pisk han fick! (Lite tragiskt faktiskt!)
Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Har frågat tidigare om "Svarten från Kortedala" i tråden. Hoppades "snorig" som är vår expert i ämnet, skulle kunna ge ett svar, men tyvärr.
"Svarten" var inte särskilt lång, mer kort, men ryktet var stort kring denna person. Tror han kan vara född ca 1952-55. Alltid när man var på Liseberg, utanför Spooky, Pop-in och Polketten gick ryktet igång: -Svarten från Kortedala är här med sitt gäng......!
Någon måste minnas honom och vad han heter och hur gick det sen ?
Detta var på 70-talet så alla förstår att det var lite enklare gäng på den tiden, men mycket roligare oxå.