2014-02-05, 19:43
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Du är ju skvatt galen! Vi kan aldrig gå djupare än några kilometer i jordskorpan och det inte överallt.

Du har förresten inte en aning om vad tillgänglig betyder, det betyder att man måste ha en viss koncentration av ämnet för att kalla det en fyndighet. Praktiskt taget hela jordskorpan är grundligt undersökt. Vi kommer inte att hitta nya fyndigheter.

Det löser han genom att "fluffa upp planetens yta". Nu kanske du tror att jag skojar, men tyvärr är det inte så. Fri är fullständigt galen så till den grad att han inte förstår att han är galen. Det kvittar vad du säger eller hur många som säger det. Han kommer inte överväga möjligheten att han har fel eller inte förstår. En live-version av Dunning-Kruger helt enkelt.
Citera
2014-02-06, 18:49
Medlem
Fris avatar
[quote=DetVarTypisktJu|47372758]Du är ju skvatt galen! Vi kan aldrig gå djupare än några kilometer i jordskorpan och det inte överallt./QUOTE]
Jahas.
Så du VET att det ALDRIG komemr at hända. Du vet det. Du sitter väl på nån FBI-hemlig UFO-data som bevisar det som du inte får publicera. Men vi får väl lita på ditt "bevis" att var omöjligt att övergå från flinta till brons, därför att enligtt peak-religionen så försämrades mänsnklighetens välstånd av att flintan tog slut ju...

Jag bara nämner det som har hänt. Det som alltid har hänt. I oavbruten trend sedan tusentals år. Det som alltid kategoriskt motbevisar själva definitionen av vad peak-domedagarna predikar. Min enda förklaring till era lögner är att ni hoppas lura andra och tjäna pengar på att lura dem. Eller också är ni själva lurade och papegojar helt obetänkt det som ni har blivit lurade av.

Oljeproduktionen kommer att stiga undedr kommande 30 åren, är det någon peak-fanatiker som vågar betta emot det? I så fall möts vi som vanligt på terminsmarkanden!
Citera
2014-02-06, 19:01
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psylophone
Jag antar att det är mars direct du pratar om?
Nä, snarare NASA:s NASA Design Reference Mission 3.0

Citat:
Ifall du läst dem planerna så går de ut på att framställa metan från CO2 och medtaget väte.
Jo, och vätet man behöver ta med sig motsvarar ca 5% av vikten av bränslet som därmed kan framställas. Och tack vare nyliga fynd av vatten i Mars yta kanske man kan utvinna även vätet på plats.

Citat:
Dock kan du inte bara förvandla CO2 och väte till metan av sig själv utan det kräver energi som i fallet med mars direct ska komma från en PU-238 radioisotope thermoelectric generator, d.v.s. kärnkraft.
Nä, de de förutsätter nog kärnkraft i större skala än små "plutoniumbatterier". Nåt såsom den sedan 1980-talet etablerade och i rymden redan välbeprövade ryska Topaz-reaktorn.

Citat:
Du får INGEN GRATIS ENERGI utav att framställa metan ur mars atmosfär eller att tillverka kolväten av kol och väte utan den energin måste komma någon annanstans ifrån.

All energi är gratis. Elelr "tror" du att Gud tar betalt för den???
Vi kan på många olika sätt omvandla energi såsom det behagar oss och såsom det ökar vårt välstånd. Det är det som all fossilbränsleproduktuion sysslar med. På Mars skulle vi omvandla tungmetallers sönderfall till metangas och syre för förbränningsmotorer. Däröfr att vi skapar mest resurser=värde om vi gör så. Vi kan inte ha soldrivna golfbilar på Mars, vi måste ha rejäla motormonster för att kunna köra omkring effektivt där. Därför kommer vi med kärnkraft att producera alla kolväten vi behöver för att göra så där.

EROEI är totalt idiotiskt från början till slut. Detta redan enligt termodynamiken. Ingen energi förbrukas, så per definition är ERORI alltid noll. Men eEnergi förädlad till olika former har totalt olika slags värden. Och konceptet "värde" är något som panik-peak:arna här kategoriskt vägrar att begripa, trots att de konkret vardagligen använder sig av detsamma hela tiden. Så totalt dumma i huvet är de att de vägrar se tummen i sitt eget öga! Förblindade av fundamentalistisk domedagsdoktrin.
Citera
2014-02-06, 19:03
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Peak Oil
Peak Oil är den topp i oljeproduktionen som vi kommer
att se
Vad "HAR vi sett" för motsvarande peak tidigare i mänsklighetens historia?
Angående några andra mineraler eller grunämnen eller "resurser" överhuvudtaget? Eller menar du att vi alla nu leber i en unik speciell tid då herranom Jesus ska återvända till Jordenen?
Citera
2014-02-06, 19:07
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Det löser han genom att "fluffa upp planetens yta".
Det var en fråga jag ställde.
Men du som är religiös domedagist tycker så klart att alla som ställer frågor ska hånas. Du bara vill att alla ska tro samma korkade fel som du själv tror utan att tänka.

Vad har någonsin peak:at? Snälla, kan inte någon här någonsin räkna upp bara några saker från sin 10-i-topp-lista över "resurser" som peak:at så att vi kan korrelera de händelserna med den historiska ekonomiska utvecklingen. Snälla, åtminstone någon! Åtminstone du, gral, har t.ex. aluminium eller kisel peak:at? Ge lite proof of concept här, istället för att evigt spågumma om vad som kommer att hända "om 5 år". Det är det många som gör i alla slags sammanhang utan att någonsin få rätt. Peak-isterna har under det senaste seklet varit bara en liten delgrupp inom spågummeväsendet.
Senast redigerad av Fri 2014-02-06 kl. 19:09.
Citera
2014-02-06, 19:19
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det var en fråga jag ställde.
Men du som är religiös domedagist tycker så klart att alla som ställer frågor ska hånas. Du bara vill att alla ska tro samma korkade fel som du själv tror utan att tänka.

Vad har någonsin peak:at? Snälla, kan inte någon här någonsin räkna upp bara några saker från sin 10-i-topp-lista över "resurser" som peak:at så att vi kan korrelera de händelserna med den historiska ekonomiska utvecklingen. Snälla, åtminstone någon! Åtminstone du, gral, har t.ex. aluminium eller kisel peak:at? Ge lite proof of concept här, istället för att evigt spågumma om vad som kommer att hända "om 5 år". Det är det många som gör i alla slags sammanhang utan att någonsin få rätt. Peak-isterna har under det senaste seklet varit bara en liten delgrupp inom spågummeväsendet.

Läsförståelse är inte heller din starka sida. Jag har nog inte påstått att något peak:at, eller? Citera gärna i så fall. Jag har bara länkat till din teori om hur du vill "puffa upp jordens yta". Du får försöka skilja lite på vad olika personer säger till dig.
Citera
2014-02-06, 19:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Läsförståelse är inte heller din starka sida. Jag har nog inte påstått att något peak:at, eller? Citera gärna i så fall. Jag har bara länkat till din teori om hur du vill "puffa upp jordens yta". Du får försöka skilja lite på vad olika personer säger till dig.
Du postar HÄR i peakoil-tråden om min FRÅGA i ett helt annat ämne. Vem är det som saknar läsförmåga?

Så du förnekar alltså peakoil-religionen? Eller du bara fegar ur som vanligt utan att någonsin ta ställning. Varför skriver du då här överhuvudtaget? Sitt hemma och tro i tysthet istället.
Citera
2014-02-06, 19:36
Medlem
grals avatar
Citat:
Du postar HÄR i peakoil-tråden om min FRÅGA i ett helt annat ämne. Vem är det som saknar läsförmåga?

Så du förnekar alltså peakoil-religionen? Eller du bara fegar ur som vanligt utan att någonsin ta ställning. Varför skriver du då här överhuvudtaget? Sitt hemma och tro i tysthet istället.

Vad jag tror eller inte tror om peak oil har väl inte med saken att göra? Jag har inte tagit ställning i den frågan i den här tråden så vitt jag vet. Jag svarade bara på hur du möjligen tänker dig utvinna resurser ur jordens inre: "genom att fluffa upp ytan". Hur du ska omvandla dessa resurser till olja (eller något annat) har jag ingen aning om.

Det var allt. Nu får du ta några djupa andetag och lugna ner dig.
Citera
2014-02-06, 20:12
Medlem
Fris avatar
Citat:
Vad jag tror eller inte tror om peak oil har väl inte med saken att göra? Jag har inte tagit ställning i den frågan i den här tråden så vitt jag vet. Jag svarade bara på hur du möjligen tänker dig utvinna resurser ur jordens inre: "genom att fluffa upp ytan". Hur du ska omvandla dessa resurser till olja (eller något annat) har jag ingen aning om.

Det var allt. Nu får du ta några djupa andetag och lugna ner dig.
Nä, svaret på den min fråga är väl att man inte kan det. Som om du gick till vårdcentralen och frågade den flinande sjuksköterskan där hur du ska kunna dra ned gylfen efter att den fastnat i förhuden.

Kan vi kanske istället fortsätta försöka föra diskussionen om varför ingen resurs någonsin har peak:at?
Citera
2014-02-06, 21:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vad "HAR vi sett" för motsvarande peak tidigare i mänsklighetens historia?
Angående några andra mineraler eller grunämnen eller "resurser" överhuvudtaget? Eller menar du att vi alla nu leber i en unik speciell tid då herranom Jesus ska återvända till Jordenen?

Nu handlar den här tråden om olja, men om det känns bättre för dig
så ska jag försöka att enkelt förklara varför vår situation nu på jorden
är annorlunda i jämförelse med vad som varit tidigare, utan att det
nödvändigtvis har med Jesus att göra.
– Jordens befolkning 1804 var ca 1 000 000 000.
– Jordens befolkning 2014 är ca 7 000 000 000.

– Oljekonsumtionen 2013 var ca 85 mmbbl/dag eller ca 30 000 mmbl/år.
Det blir ca 4 fat per capita/år. Med kända tillgångar och nuvarande
konsumtion räcker oljan ca 50 år.

Att oljeproduktion/konsumtion inte peakat tidigare beror på att
tillgången har varit god och efterfrågan har varit inom produktionskapaciteten.

Kommer oljeproduktionen att peaka för att därefter avta?
Utgående från vad vi vet råder ingen tvekan om detta.
Vi får vi avvakta några år innan vi kan fastställa exakt åt för topproduktionen.

Det existerar över huvud taget ingen fråga OM oljan snart has passerat
topproduktionen. Det finns dock en fråga om exakt vilket år det var eller blir.

Vad som skulle kunna göra den snart uppkomna och för världsekonomien
allvarliga bristsituationen mindre allvarlig vore en snar upptäckt av en
ny energikälla. Fusion, kall fusion eller en teknik för direkt omvandling av massa
till energi för energiproduktion på jorden vore sådana upptäckter. Utgående
från vad vi vet i dag är det fullt möjligt, för att inte säga troligt, att vi inte
kommer att kunna utnyttja någon av dessa energikällor på jorden inom
överskådlig framtid.

Då kvarstår faktum - Olje-toppen är ett stort problem som bara blir mycket
större om det finns oinitierade obegåvade dumskallar som agerar för att
vi ska ignorera de problem som vi står inför.

mvh/Bo S
Senast redigerad av lasternassumma 2014-02-06 kl. 21:25. Anledning: korr.
Citera
2014-02-06, 22:28
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
– Jordens befolkning 1804 var ca 1 000 000 000.
– Jordens befolkning 2014 är ca 7 000 000 000.

– Oljekonsumtionen 2013 var ca 85 mmbbl/dag eller ca 30 000 mmbl/år.
Det blir ca 4 fat per capita/år. Med kända tillgångar och nuvarande
konsumtion räcker oljan ca 50 år.
EXACTLY!
Och år 1804 var oljeproduktionen NOLL!
Vilka slutsatser drar du av att befolkingen har flerdubblats och resurser som olja (och kisel och aluminium och uran m.m. m.m. m.m.) löpande uppfinns ur tomma intet genom mänskligt arbete som gör dem "utvinnings"bara och oändligt tillgängliga?

Citat:
Att oljeproduktion/konsumtion inte peakat tidigare beror på att...
Ingenting har någonsin peakat tidigare, alltså någonsin!
Inga varningssignaler som ringer i din religions kyrkklockor där? Ingen aneldning at tgöra någon form av reality check någonsin kanske?
Citera
2014-02-06, 23:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
EXACTLY!
Och år 1804 var oljeproduktionen NOLL!
Vilka slutsatser drar du av att befolkingen har flerdubblats och resurser som olja (och kisel och aluminium och uran m.m. m.m. m.m.) löpande uppfinns ur tomma intet genom mänskligt arbete som gör dem "utvinnings"bara och oändligt tillgängliga?

Ingenting har någonsin peakat tidigare, alltså någonsin!
Inga varningssignaler som ringer i din religions kyrkklockor där? Ingen aneldning at tgöra någon form av reality check någonsin kanske?

Jag börjar ana hur du räknar.
Om det hypotetiskt, om 30 år finns 14 000 000 000 människor på jorden,
då har mirakulöst innehållet i världens oljekällor fördubblats och produktionen
också fördubblats.
Kan du inte förklara logiken bakom detta?
Är det tyngden av alla människor som trycker på jordskorpan så
att mer olja pressas fram???

Du hör hemma bland alkemister och borde ägna dig åt mytologi.
Där är det legitimt att ägna sig åt sagor.
Här är det vetenskap som gäller!

mvh/Bo S
Senast redigerad av lasternassumma 2014-02-06 kl. 23:22. Anledning: korr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in