Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Om man fluffar upp jordskorpan över ett visst djup och densiteten minskar så kunde man ju hoppats få lägre tryck under nivån där fluffningen börjar men så blir ju samtidigt höjden högre så vi står kvar på samma jäkla tryck som innan.
Dock så avtar ju g något med ökande avstånd från jordens tyngdpunkt men det är väldigt lite. Även uppe i låg omloppsbana på c:a 400 km höjd så är g bara c:a 10 % lägre än på jordytan.
Det kan alltså inte finnas särskilt stora maränger? De pressar ihop sig själva till nån het diamantliknande kristall i centrum hur man än bakar dem. Materia är så envis. Formuleringen "
Ett par problem", är f.ö. dagens understatement.
Citat:
2. Värmen i jordens inre orsakas inte av trycket så det kommer inte att bli svalare även om man skulle lyckas lätta på trycket.
Lagrad friktion från asteroidkollisioner och radioaktivt sönderfall är väl jordvärmens orsak, och om man öppnade helvetets portar för vädring så skulle det väl stråla ut och svalna av. Nu är det så instängt och unket där nere. Men jag kan tänka mig att det krävs en hel del för att förhindra den från att kollapsa till sån gegga igen.
Och helt otroligt djupt vore hela poängen, to the mitten! Ca 600 mil härifrån finns en plats som är svårare att nå än en stjärna på himlen. Det är inte långt, men en massa grejer ligger i vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vuxenporr
Skit i Jorden
Det är ju det jag gör. Och spolar ner det ett sånt där vitt rör som leder dit ned. Oroa dig inte, jag förstår hur det där funkar.