Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Han säger ju direkt emot sig själv!!!
Vindkraft måste PRODUCERAS genom att BYGGA. Det finns ingen skillnad på den punkten mot att PRODUCERA olja genom att BYGGA anläggningar som kan utvinna nya fyndigheter. Energi är en resurs som människor producerar, pre cis som vi producerar alla andra resurser.
Ett par av de vanligaste grundämnena i jordskorpan, kisel och aluminium, var inte resurser för 100 år sedan. Men människor uppfann då dessa resurser och har producerat dem sedan dess. På motsvarande sätt kommer vi att uppfinna nya slags resurser och fotstätta producera allt mer av dem.
Nej, jag säger inte emot mig själv. Det är du som inte förstår grundläggande fysik.
Tråden handlar om oljan, som är viktig för oss för att den lagrar stora mängder energi som frigörs vid uppvärmning.
Men denna energi hade inte funnits där utan solens hjälp. Tack vare solljuset och dess energi har liv varit möjligt på jorden under många miljoner år och så småningom dött och inlagrats i jordlagren och omvandlats till olja. Oljans energi kommer alltså från solen.
Den som är logisk inser då genast att det är bättre att använda solens energi direkt istället för att ta omvägen via oljan. I synnerhet som solens energi dessutom är i stort sett oändligt och att samma energi kan användas av många samtidigt. En mer fantastisk energikälla finns inte.
På samma sätt är det med vind och vatten, som vi också kan använda utan att förbruka dem.
Jag skrev "tillverka" med citattecken för att betona att vi människor inte tillverkar energin. Vi kan inte producera energi, som du tycks tro. För att producera energi behöver energi tillföras.
Vi bygger vindkraft
verk för att utnyttja energin i vinden, energin finns där redan. Jag läste någonstans att ett vindkraftverk ganska snart utvinner mer energi är vad som förbrukades i tillverkningsprocesserna.
För att utnyttja olja, krävs många processer, som är mycket energikrävande. Jag skulle tro att oljeproduktion förbrukar mer energi än oljan ger. Men det kanske någon annan vet bättre.