2016-12-20, 10:57
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så du cherrypickar från Jung (som iövrigt inte på något sätt förespråkade din metafysik).
Nej tvärtom, jag har aldrig påverkats av någon text eller undervisning av något slag! Mina slutsatser kommer av helt egna upplevelser. När jag långt senare och i helt andra sammanhang slutligen kunnat läsa att större genier kommit fram till exakt samma sak undrar jag varför inga fler konsekvenser kan dras ut i allmänhet. Vad är det som skrämmer dig?
Citera
2016-12-20, 13:14
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Citat:
Jag föredrar att ta en diskussion om verkligheten på en tråd, där ämnet är tråd-relevant.

Problemer med det? Vill ni delta på en sån tråd?
Behövs ingen sån diskussion eftersom naturen är odiskutabel. Du kan få leka herre över naturen och leva i din egen verklighet.
Senast redigerad av Illuminati4Real 2016-12-20 kl. 13:38.
Citera
2016-12-28, 20:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Mina slutsatser kommer av helt egna upplevelser.

Japp; det är jag medvetande om.

Att du sen projicerar din subjektivitet på andra är problemet.
Citera
2017-01-25, 18:16
Medlem
Lilabanans avatar
Gud, vetenskap och universum

Jag har alltid fascinerats av rymden, vetenskap, teorier om alternativa dimensioner m.m.
Därför har konceptet av religion varit knepigt för mig att greppa. Jag har dock på senare tid börjat se det positiva som religion bringar samhällen om alla enas under en religion, och alla behöver inte vara supertroende, gå till kyrkan osv, men saker som jul, påsk, Kristi Himmelfärd osv. ska vara standard och utan det minsta kontrovers.

Men det är inte diskussionsämnet.

Ju mer man tänker på universum, framför allt med dagens forskning ser man ju att allt bara blir mer och mer fascinerande, sjukt, bara mind-blowing upptäckter dyker upp hela tiden. För 10 år sen visste man inte om svarta hål fanns ens, idag är det väldigt logiskt att de bildas om man försöker greppa en stjärnas massa och energi, det är såklart omöjligt egentligen.

Men poängen är att vi aldrig slutar förvånas, jag är rätt säker på att vi kommer upptäcka utomjordingar de kommande 50 åren, om inte mycket tidigare. Om de inte redan finns här vilket inte skulle förvåna mig.
Konceptet av en man i himlen som styr allt, skapade världen på 7 dagar osv blir verkligen löjligt om man inte är någon tokig kristen. Men själva tron- tron på någonting, sant eller inte, om alla tror på den sanningen utan att någon tar skada så är det vad som skapat t.ex västvärlden som är den mest civiliserade världsdelen som någonsin uppstått.

Kan man inte bara omdefinera "Gud", från en person till en kosmisk kraft? Likt karma som jag tror existerar, men inte på det sätt jag trodde när jag var yngre. Jag tror det finns en kosmisk kraft som människan bara inte kan förstå eller ens försöka förstå, för bibeln skrevs ju för länge sen för att ge folk en förklaring på varför saker var som de var. Men vi har lärt oss mycket mer de senaste 100 åren tack vare forskning.

Denna kosmiska kraft menar jag ansvarar för ALLT. Enkelt sagt så lever vi i en bok som egentligen redan är skriven. Om vi någon dag lyckas resa i tiden, vad händer om vi reser fram säg 100 miljarder år? Skulle universum vara kvar ens? Det har "bara" funnits i 16 miljarder år drygt.

Tittar man på Liv så är det helt fascinerande hur och varför vi uppstått. Jag tror att om vi människor kan åstadkomma och allt det vi gjort, så finns det något syfte till att liv finns- vilket kan vara positivt eller negativt. Vem tänker inte på folk som en cancer på jorden från gång till gång?

Likadant så måste det ha funnits något syfte till att universum uppstod och utvecklingen av det.

Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Enkelt sagt, Gud finns, men det är inte en tjej, inte en kille utan en kraft.

Eller kan det vara så att ingenting är förutbestämt, tidsresande är omöjligt. Liv är obetydligt. Allt är obetydligt?

Vad tror ni?

Diskutera!
Citera
2017-01-25, 19:24
Medlem
Mia-Rovys avatar
Varför omdefiniera ordet gud? Det är rörigt nog som med den definitionen.

Och vad hjälper det? Hur gynnar det någon? Kan vi inte bara fortsätta kalla de fundamentala krafterna för krafter? Det finns svag växelverkan, stark växelverkan, gravitation och elektromagnetism om jag inte minns fel.

Och om det är någon annan kraft du spekulerar i så kan du ju välja ett nytt ord för det. Det kommer att fastna så snart du presenterat en vetenskaplig teori kring den.
Citera
2017-01-25, 19:44
Bannlyst
det där med att man bara känt till svarta hål 10 år vet jag inte var du fått ifrån, det var väl känt redan under början av 1900talet av den tidens teoretiska fysiker? https://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_h%C3%A5l
Citera
2017-01-26, 00:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vi flyttar tråden:

Astronomi o rymdfart --> Religion

/Moderator
Citera
2017-01-26, 01:11
Medlem
om du tänker dig att denna kosmiska kraft ansvarar för allt. och att du tror att det borde vara ett syfte med att vi finns så måste du väl tillskriva denna komsiska kraft egenskaper som intelligens, makt, förmåga att planera och liknande?
Citera
2017-01-26, 10:06
Bannlyst
Gud är en trollkarl av rang.
Citera
2017-02-01, 08:42
Medlem
KortStubins avatar
Flera trådar inom samma ämne sammanfogade. Länkar till startinläggen från de infogade trådarna:

(FB) Definiera Gud
(FB) Definiera Gud
(FB) Definiera Gud
(FB) Definiera Gud
(FB) Definiera Gud
(FB) Definiera Gud
(FB) Definiera Gud
(FB) Definiera Gud

/Moderator
Citera
2017-02-06, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Jag har alltid fascinerats av rymden, vetenskap, teorier om alternativa dimensioner m.m.
Därför har konceptet av religion varit knepigt för mig att greppa. Jag har dock på senare tid börjat se det positiva som religion bringar samhällen om alla enas under en religion, och alla behöver inte vara supertroende, gå till kyrkan osv, men saker som jul, påsk, Kristi Himmelfärd osv. ska vara standard och utan det minsta kontrovers.

Men det är inte diskussionsämnet.

Ju mer man tänker på universum, framför allt med dagens forskning ser man ju att allt bara blir mer och mer fascinerande, sjukt, bara mind-blowing upptäckter dyker upp hela tiden. För 10 år sen visste man inte om svarta hål fanns ens, idag är det väldigt logiskt att de bildas om man försöker greppa en stjärnas massa och energi, det är såklart omöjligt egentligen.

Men poängen är att vi aldrig slutar förvånas, jag är rätt säker på att vi kommer upptäcka utomjordingar de kommande 50 åren, om inte mycket tidigare. Om de inte redan finns här vilket inte skulle förvåna mig.
Konceptet av en man i himlen som styr allt, skapade världen på 7 dagar osv blir verkligen löjligt om man inte är någon tokig kristen. Men själva tron- tron på någonting, sant eller inte, om alla tror på den sanningen utan att någon tar skada så är det vad som skapat t.ex västvärlden som är den mest civiliserade världsdelen som någonsin uppstått.

Kan man inte bara omdefinera "Gud", från en person till en kosmisk kraft? Likt karma som jag tror existerar, men inte på det sätt jag trodde när jag var yngre. Jag tror det finns en kosmisk kraft som människan bara inte kan förstå eller ens försöka förstå, för bibeln skrevs ju för länge sen för att ge folk en förklaring på varför saker var som de var. Men vi har lärt oss mycket mer de senaste 100 åren tack vare forskning.

Denna kosmiska kraft menar jag ansvarar för ALLT. Enkelt sagt så lever vi i en bok som egentligen redan är skriven. Om vi någon dag lyckas resa i tiden, vad händer om vi reser fram säg 100 miljarder år? Skulle universum vara kvar ens? Det har "bara" funnits i 16 miljarder år drygt.

Tittar man på Liv så är det helt fascinerande hur och varför vi uppstått. Jag tror att om vi människor kan åstadkomma och allt det vi gjort, så finns det något syfte till att liv finns- vilket kan vara positivt eller negativt. Vem tänker inte på folk som en cancer på jorden från gång till gång?

Likadant så måste det ha funnits något syfte till att universum uppstod och utvecklingen av det.

Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Enkelt sagt, Gud finns, men det är inte en tjej, inte en kille utan en kraft.

Eller kan det vara så att ingenting är förutbestämt, tidsresande är omöjligt. Liv är obetydligt. Allt är obetydligt?

Vad tror ni?

Diskutera!

Du kallar det karma, jag kallar det gud, men vi menar inte Gubben Gud med stort G, alltså han, antifeministen i Bibeln.
Karma är ju en stor del av det och visst finns det där, den kraften som på något märkligt sätt straffar o belönar dig beroende på dina livsval, och då inte som en logisk direktrelaterad konsekvens av en god eller ond gärning, utan alltid som en "slump". Men det är konsekvent. Nästan för konsekvent för att kalla det slump. Härligt ju.
Citera
2017-02-06, 17:05
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Japp; det är jag medvetande om.

Att du sen projicerar din subjektivitet på andra är problemet.

Varför är det ett problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in