2014-01-01, 13:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Givetvis plockar man det bästa hur religionerna, men då kan det även vara sådant som anses som bra och dåligt. Eftersom man är nytänkande och inte fast i böcker och skrifter. Jag anser man ska ta lärdom från religionerna och inte följa dem helt och hållet.

I princip är det inget fel på synkretism, snarare tvärtom. Men man måste ha klart för sig att i och med synkretismen följar det också att målstolperna för parametrar, verktyg o.dyl. flyttas, så du klarar dig nu inte undan med bara att referera till "det bästa", "bra", "dåligt" och "lärdom".

Vilket värdesystem finns det för din nytänkande synkretism?
Citera
2014-01-01, 14:14
Medlem
anjoh66s avatar
Trådar sammanfogade.
//MOD
Citera
2014-01-01, 14:29
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
luften är verklig. jag kan blåsa ut ett ljus med den.
gud kan inte det.
Kunskap och insikt är också eteriskt... vad som ger den fasta formen är utbytet, utväxlingen i dualism - så utan den dualistiska förmågan att reflektera, skulle vi inte existera.

Ögat behöver ett sinnelag påkopplat, men också förstärkning, och det är vlkänt hur fort människan misströstat, hur fort människan tappar bbåde tro och hopp om sig själv - kan vara där vissa gamla filosofer utvecklat en slags tankekarta som inte var ursprungligt menat att dyrkas, än mindre idealiseras, men så fort människan började örstå rymd/eteriska luftrummets kraft och alla riktningar, ja då blossade passion upp - varför gud kan ses och också betecknar glädje i många kulturer, när människan ernått viss insikt om sitt värde : Grace.. hon är värdig men behöver bejaka det.

Detta förstod man inte förr, innan boktryckarkonsten... då evolution är ett begrepp man inte kan förneka.. jag tror det har men alldeles för många och alltför fatala missuppfattningar att göra, att man dragit filosofi så långt, då teosofi ursprungligen handlar om att förstå rymden, den dagen man förstod och klarade av att bygga efter skisser, då blev människan lycklig och byggde av passion, glädje frenesi och framtidstro.. medanlla inte hängde med .... utan istället skapade doktriner, vilka fastnade i vad som idag är idealism, idealism är att fixera något.

Behöver inte ha negativ laddning, men vad historien ändå visar, så blev gudstesen en bannande straffande tes, något jag tror inte var ursprungliga meningen från de riktigt för-antika teosofiska linjedragarna.

Människan har ju verkligen varit lidande och fullständigt okunnig, vrför bortse sådana mer praktiska realistiska faktum? Skulle det förta förmågan att vörda varandra?

Vad säger att inte männskan är värd vördnaden?

Jag anser att det vilar en viss nihilism i gudsidén självt.. den har raffinerats allt för hårt. Det var längesedan gudskänslan blev politik, en trogenhet med alltid en baktanke el. piska som det heter.. i ideologi heter det partipiska, man ser exakt samma mönster i trosdoktriner, även om folk idag blandar sin paljett betydligt friare, men det är tack vare hårt arbete (vetenskap, det är ju där de riktiga filosofferna återfinns.. )

När snillen spekulerar, infinner sig alltid en ödmjukhet och hesitation, att bestämma sig för en fader för alla.. är inte särskilt, enl. min mening ödmjukt.

Enkelt sagt, utan det prolongerade teokratiska konstrandet, det ska inte behövas! .. ändå har religiösa världarna visat prov på hur materialistiskt man varit och är beredd att gå.. man uppfinner helt egna uttryck, som är flera gånger värre än t.o.m genomsnittlig psykologi, som i sig rör sig på djupa vatten.

Kärnan : det handlar om VÄRDIGHET och förmågan att uppskatta, det skulle räcka att änniskan förmår först förstå sig och sina likar, och därefter bevärdiga sig och andra - så långt har man inte kommit, det haglar schismer ur de religiösa leden så det osar, en hel massa föreställningar som strider mot kärlek och bejakandet av vad som kännetecknar klara upplysta sinnen, klarsynthet.. frågar aldrig efter polemik eller utfärdar egenmaterialiserad alternativvärld.. men i guda-omtolkningarnas alldeles egna sakramentska skattkista.. behöver en teolog läsa åratal, för att ens bevärdigas respekt i den "heliga världen"

så.. det har utmynnat i ett snobberi som i sig, motbevisar gudstesen : en klockren kontradiktion som ÄR besvärande.

man hade bara kunnat benämna luft för luft, eteriskt... insikter går inte att ta på, det visste man tidigt.. men som man ser, alla vet inte. (och magiker/ockrare.. tyvärr.. så hr alltid fötts rubbade människor till jorden, kommer alltid fortsätta födas sjuka individer.. som kan appellera och "spellbound" .. exakt som man gör med barn : det är helt identiskt!

och underligt, att man ännu.. spinner sagan och utkräver särskild respekt. (lite skrämmande också, att bara se hur de beter sig i Syrien, inger inte sådär jättestora hopp.. eller mellanöstern öht)
Citera
2014-01-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I princip är det inget fel på synkretism, snarare tvärtom. Men man måste ha klart för sig att i och med synkretismen följar det också att målstolperna för parametrar, verktyg o.dyl. flyttas, så du klarar dig nu inte undan med bara att referera till "det bästa", "bra", "dåligt" och "lärdom".

Vilket värdesystem finns det för din nytänkande synkretism?

Nu vet jag inte hur jag ska formulera mig.
Men om vi tänker såhär de flesta kommer se min religion som en påhittat religion, varför inte låta det vara en påhittat religion i sin beskrivning. Eftersom det måste vara nån som gör religionen skall existera. Vi kan ta dig som exempel du ser nuvarande religionerna som mytologier vad jag uppfattar om jag inte har fel.

När det gäller lagar och regler, så följs dem efter det samhälle de individerna bor som finns som ett värdesystem. Som i Sverige skall vi följa Sveriges rikes lag. Så min religion får anpassas efter dess land religionen befinner sig i. Så jag tror min religion skall kunna klara av det.
Citera
2014-01-01, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När det gäller lagar och regler, så följs dem efter det samhälle de individerna bor som finns som ett värdesystem. Som i Sverige skall vi följa Sveriges rikes lag. Så min religion får anpassas efter dess land religionen befinner sig i. Så jag tror min religion skall kunna klara av det.

Skall detta tas bokstavligt? Att din nya religions premisser skall anpassas till svenska lagar?

Eller är den allegori?

För i så återstår problemet med att din nya synkretist-religion fortfarande behövar nya synkretist värde-kriterier.
Citera
2014-01-01, 15:30
Medlem
Citat:
Skall detta tas bokstavligt? Att din nya religions premisser skall anpassas till svenska lagar?

Eller är den allegori?

För i så återstår problemet med att din nya synkretist-religion fortfarande behövar nya synkretist värde-kriterier.

Jag tror man inte ska ta det bokstavligt.

Om vi läser här: http://www.signum.se/archive/read.php?id=682
"Många anpassar sig till en tudelad existens och tar sin tillflykt till traditionella uppförandekoder i den privata sfären hemma och i grannskapsghettot. Andra blir alienerade från alla religiösa och etiska värdesystem. Ett bevis för detta är det stora antalet muslimer i fängelse i nästan alla västeuropeiska länder. " Så det verkar inte fungera så bra.

Så min religion får anpassa sig efter dess land det befinner sig i, t.e.x ett land med sharialag, då skall de följas. Sedan kan vi läsa här: http://www.dagen.se/nyheter/svart-for-kristna-att-folja-sharialag-i-dubai/ Kristna som har problem med sharialagen.

Så vad jag tror en religion som kan anpassa sig, kan alla anpassa sig till.
Om vi tänker på alla kulturkrockar det finns.
Citera
2014-01-01, 15:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror man inte ska ta det bokstavligt.

Om vi läser här: http://www.signum.se/archive/read.php?id=682
"Många anpassar sig till en tudelad existens och tar sin tillflykt till traditionella uppförandekoder i den privata sfären hemma och i grannskapsghettot. Andra blir alienerade från alla religiösa och etiska värdesystem. Ett bevis för detta är det stora antalet muslimer i fängelse i nästan alla västeuropeiska länder. " Så det verkar inte fungera så bra.

Så min religion får anpassa sig efter dess land det befinner sig i, t.e.x ett land med sharialag, då skall de följas. Sedan kan vi läsa här: http://www.dagen.se/nyheter/svart-for-kristna-att-folja-sharialag-i-dubai/ Kristna som har problem med sharialagen.

Så vad jag tror en religion som kan anpassa sig, kan alla anpassa sig till.
Om vi tänker på alla kulturkrockar det finns.

Lycka till. Du har tagit på dig en Sisyfos uppgift.
Citera
2014-01-01, 16:01
Medlem
Citat:
Lycka till. Du har tagit på dig en Sisyfos uppgift.

Tack. Ja, men jag ska försöka göra så den så kallade stenen inte rullar ner på andra sidan berget.
Eftersom stenen gör det, betyder det att stenen är för stor, så man får förminska den först, och se till bergets topp är platt nog för stenen att ligga där.
Citera
2014-01-01, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tack. Ja, men jag ska försöka göra så den så kallade stenen inte rullar ner på andra sidan berget.
Eftersom stenen gör det, betyder det att stenen är för stor, så man får förminska den först, och se till bergets topp är platt nog för stenen att ligga där.

En bra allegori på det premiss-skapande du står inför före du kan .... så att säga .... komme till punkt med själva doktrin-skapandet (ordet doktrin är det bäste jag kan komme på nu).
Citera
2015-01-15, 14:53
Medlem
Kristna. Hur definerar ni GUD?

Titeln säger allt.

Hur ser GUD ut? Vad är Gud? Har ni upplevt Gud och isåfall hur?
Citera
2015-01-15, 14:54
Avslutad
Tilläggsfråga:

Hur vet ni att den gud ni påstår er upplevt är densamme som den som beskrivs i Bibeln?
Citera
2015-01-15, 15:05
Medlem
goran744s avatar
Ickemateriell ,ickefysisk och existerar i en dimension parallell med vårt fysiska kosmos.
Ungefär som känslor i kroppen. Känslorna är inte kroppen de lever parallellt i kroppen. Vi upplever det endast.
Gud är en ande så att säga.
Ja det var min närmaste beskrivning av Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in