2012-03-08, 15:01
Medlem
Wilow10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Vaknar upp och kan ge dig att jag skriver mina ord solitärt men förstås inte utan ord av det jag lärde mig i Lunds fackultet i de två år inom teologin innan jag läste till Fil mag i socionomi.

Om du skulle få ca 10 rader på dig att summera det du skrev, kort och enkelt, vad skulle du skriva då?
Citera
2012-03-08, 15:30
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilow10
Om du skulle få ca 10 rader på dig att summera det du skrev, kort och enkelt, vad skulle du skriva då?
Omnita vinvincit caritatas - kärleken övervinner allt.....
Citera
2012-03-08, 15:33
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Jag fattar inte vem Gud är?
Jag vill inte se Gud som någon mänsklig person. Eller en person över huvudtaget.
Är han hoppet? tron? mina goda tankar?...
På varenda ställa i hela världen, i alla kulturer i alla tider har mänskligheten trott på olika sorters gudar...
Varför är det så?

Nu tror jag inte på en allsmäktig "Gud" utan endast en skapare. Vill du som ateist kalla det BigBang varsegod.

Människor är till naturen nyfikna och nöjer sig inte med att inte veta utan vill fylla det dom inte vet med något som enligt dom själva låter logisk. Vissa tror på BigBang och andra på en skapare utan att för den sakens skull förneka BigBang.

Hoppet, tron, dina goda tankar har ingenting med Gud att göra lika lite som det motsatta har med Gud att göra. Alla har vi en egen fri vilja och det är vi själva som styr vårt liv och ingen annan och absolut inte en Gubbe uppe i molnen (Enligt mig).
Senast redigerad av Armaiti 2012-03-08 kl. 15:37.
Citera
2012-03-08, 15:36
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Omnita vinvincit caritatas - kärleken övervinner allt.....

Inte för att vara glädjedödare men myten om att kärleken övervinner allt har nog blivit "busted" flera gånger om under mänsklighetens historia.
Citera
2012-03-08, 15:48
Medlem
Nu har jag bara läst ett par sidor men den här tråden får mig verkligen att tänka på en quote:

"God save me,
from your people"

Citera
2012-03-08, 15:50
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Inte för att vara glädjedödare men myten om att kärleken övervinner allt har nog blivit "busted" flera gånger om under mänsklighetens historia.
Dock måste den framföras återigen, som ett mantra.
Citera
2012-03-08, 15:51
Medlem
Citat:
Jag fattar inte vem Gud är?
Jag vill inte se Gud som någon mänsklig person. Eller en person över huvudtaget.

Enligt mormonerna, och den ledande republikanska kandidaten, så är Gud en levande man som bor på planeten Kolob. Han knullade Maria och hon födde han son. Faste det sista tror ju även andra kristna på.
Citera
2012-03-08, 15:57
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte på en allsmäktig "Gud" utan endast en skapare. Vill du som ateist kalla det BigBang varsegod.

Människor är till naturen nyfikna och nöjer sig inte med att inte veta utan vill fylla det dom inte vet med något som enligt dom själva låter logisk. Vissa tror på BigBang och andra på en skapare utan att för den sakens skull förneka BigBang.

Det är ju knappast likvärdigt. Det ena är ett ogrundat antagande som aldrig kan bevisas/motbevisas och bygger på att man postulerar något större än det som ska förklaras. Big Bang har man mängder av data kring, men än viktigare det är en teori som utvecklas, förändras och erkänner att den inte är fullständig och enbart preliminär. Det är fullt möjligt att vi en dag når sådan kunskap att vi exakt kan svara på frågan om hur universum uppkom (men med all sannolikhet kommer svaret inte vara något i linje med vad analfabeta fårherdar torde för några tusen år sen).
Citera
2012-03-08, 16:47
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Guds kärlek, omotiverad och gränsöverskridande och blir synlig i Jesu relationer. Jesu unika identitet hämtas inifrån. Det handlar om hans gudsrelation. Gränsöverskridande omotiverad kärlek är både Guds och Jesu identitet. Att tro på Gud är att vilja vara lik Jesus. Att vara lik Jesus är att följa honom och leva i den omotiverade kärlekens livsform, som inte kan dra gränser utan älskar alla gränslöst. Jesus erbjuder en kärleksrelation som möjliggör en identitet inifrån, den skänker en trygghet som har sitt grundmönster i Faderns och Sonens inbördes relation.
Citera
2012-03-08, 16:50
Avslutad
Citat:
Guds kärlek, omotiverad och gränsöverskridande och blir synlig i Jesu relationer. Jesu unika identitet hämtas inifrån. Det handlar om hans gudsrelation. Gränsöverskridande omotiverad kärlek är både Guds och Jesu identitet. Att tro på Gud är att vilja vara lik Jesus. Att vara lik Jesus är att följa honom och leva i den omotiverade kärlekens livsform, som inte kan dra gränser utan älskar alla gränslöst. Jesus erbjuder en kärleksrelation som möjliggör en identitet inifrån, den skänker en trygghet som har sitt grundmönster i Faderns och Sonens inbördes relation.

???

Rappakalja delux i mina öron.
Citera
2012-03-08, 19:17
Medlem
Armaitis avatar
Citat:

Med all respekt men du predikar för döva öron här. Absolut inte intresserad av Kristendom reklam.
Senast redigerad av Armaiti 2012-03-08 kl. 19:23.
Citera
2012-03-08, 19:23
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sybok
Det är ju knappast likvärdigt. Det ena är ett ogrundat antagande som aldrig kan bevisas/motbevisas och bygger på att man postulerar något större än det som ska förklaras.

Big Bang har man mängder av data kring, men än viktigare det är en teori som utvecklas, förändras och erkänner att den inte är fullständig och enbart preliminär. Det är fullt möjligt att vi en dag når sådan kunskap att vi exakt kan svara på frågan om hur universum uppkom (men med all sannolikhet kommer svaret inte vara något i linje med vad analfabeta fårherdar torde för några tusen år sen).

Nej precis det kan varken bevisas eller motbevisas.

Det enda BigBang bevisar är hur universum blev till men frågan Varför kommer du aldrig kunna svara på? Varför skapades vi människor? Vad är meningen med livet? Varför jorden och inte alla dessa andra planeter som snurrar där ute? Varför jorden som får sin näring av solen som är tillräckligt nära för att tillgodose det livet här på jorden behöver för att överlva? Får du ett svar på dessa frågor genom vetenskap? Hurvida dessa "fårherdar" var analfabeter eller inte är irrelevant. Det finns "utbildade" analfabeter i dagens samhälle som beter sig mer korkad än vad många av dåtidens människor gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in