2012-03-09, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jag förstår det du skriver men som sagt bara för att du inte kan svara på frågan Varför vi finns så kan du inte bara avfärda den som en meningslös fråga. Vad tänker du säga när jag säger att jag tycker det finns en mening med livet?

Betvivlar inte att du och många andra "tycker att det finns en mening med livet", men vad man själv tycker eller tror är oväsentligt för huruvida det stämmer (många har tyckt/trott att jorden är platt eller 6000 år gammal, likväl stämmer det objektivt inte).
Citera
2012-03-09, 01:35
Medlem
Mortiss avatar
Trots all erfarenhet av ondska och meningslöshet är detta för mig det grundläggande i tron: Gud är kärlek! Det är knappast en åsikt att argumentera för, men en erfarenhet att dras in i, leva i och dela.

I dag lever vi med evolutionen som en självklar förutsättning. Vårt sätt att tänka om Gud, skapelse, frälsning, gudomlig och mänsklig natur och mycket annat, påverkas av detta. Vår tid behöver hitta ett språk som betraktar evolutionen som en självklarhet, men samtidigt försöker uttrycka Gud, skapelse, frälsning, Jesus, på ett sätt som svarar mot tidigare generationers erfarenhet även om man då tänkte annorlunda.

Det handlar inte om att byta ut ett felaktigt
språk för Gud mot ett riktigt språk för Gud. Det handlar om att byta ut ett tidsbestämt språk för Gud mot ett annat tidsbestämt språk, nämligen vår egen tids.
Det finns inom den kristna kyrkan ofta en skeptisk hållning till den postmoderna kulturen. I den finns det ju inte rum för en grundläggande Sanning, menar man. Och Gud är Sanningen.
Citera
2012-03-09, 01:53
Medlem
Puffarns avatar
Ett nytt klimat har evolverat (pun intended ) i flashbacks um.
Hoppas det håller i sig. Kan vi prata på den här nivån så kommer vi få mycket mer sagt i fortsättningen.

Om två veckor kanske vi sitter och säger att vi omöjligtvis kan ha utvecklats från det som gällde här förr utan att någon bara skapat det vänliga debattklimatet. Det onda i historien är bara villospår modsen lagt ut i arkivet för att villa bort oss från faktumet att gud existerar. Viva la evolution!

Sorry ska inte dra växlar av en förbättring alla har nytta av, kunde inte låta bli bara. Tom min katt heter ju Darwin. <3
Senast redigerad av Puffarn 2012-03-09 kl. 01:58.
Citera
2012-03-09, 08:11
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sybok
Betvivlar inte att du och många andra "tycker att det finns en mening med livet", men vad man själv tycker eller tror är oväsentligt för huruvida det stämmer (många har tyckt/trott att jorden är platt eller 6000 år gammal, likväl stämmer det objektivt inte).

Men jorden är rund och den som idag tror jorden är 6000år gammal borde börja med medicinering. Det är ändå frågor som är besvarade.
Frågan om meningen med livet är ingen fråga som varken går att bevisas eller motbevisas till 100%. Tänk om alla dom framgångsrika vetenskapsmännen hade suttit på sina röv och tänkt "Äh, det är ändå ingen mening med livet" och inte ställde omöjliga frågor för sin tid?
Jag tycker det finns en mening med livet och just därför gör jag mitt bästa att få ut så mycket som möjligt av det. Jag tycker inställningen "det är ingen mening med livet" gör folk passiva och olyckliga. Det är ingen som kan tala om för oss vad som kommer hända efter döden. Händer det ingenting så få det vara men om det verkligen är en mening med livet, att man ska göra sitt bästa så varför inte ta chansen? Nu pratar jag inte om paradiset/helvetet utan att om man ser en mening med sitt liv så gör man sitt bästa här på jordelivet för att åtstadskomma något bra.
Nu tycker jag att jag svamlar....Det är sent här.
Citera
2012-03-09, 09:41
Medlem
Gud är en filosofisk tillämpning av vårt medvetande i ett universellt sammanhang. Bara hjärntvättade individer kan motivera en tro på en personlig gud.
Citera
2012-03-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Gud är en filosofisk tillämpning av vårt medvetande i ett universellt sammanhang. Bara hjärntvättade individer kan motivera en tro på en personlig gud.

Kan du förklara vad hjärntvätt är?
Citera
2012-08-08, 22:08
Medlem
Definition på "Gud"

Hur definierar man det som i religioner kallas för "Gud"?
Vad gör (om något) att definitionen inte klassar in det vetenskapen kallar för Big Bang som en gud?
Citera
2012-08-08, 22:19
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon80
Vad gör (om något) att definitionen inte klassar in det vetenskapen kallar för Big Bang som en gud?

Gud är Ande. Han är alltså inte gjord av Materia. Han har ett medvetande och kan välja att skapa eller inte. Han är Helig på det sättet att han är avskild från sin egen skapelse. Han är allsmäktig eftersom han skapade alla makter och står på så vis över alla andra makter.
Citera
2012-08-08, 22:20
Medlem
Zelogaths avatar
Gud eller en gud brukar väl klassas som ett slags "allvetande väsen" och borde per definition inte ha någon vetenskaplig existens utifrån dagens samhälle sett.
Big Bang var ju en händelse, den fungerar inte under samma förutsättningar som en Gud skulle göra i folkmun
Citera
2012-08-08, 22:30
Medlem
Gud är något övermänskligt, ståtligt, han uppenbarar sig i en astralisk form, som gas, men i religionens lärdom är gud något behövande, och tröstande för människor som behöver en yttre tro.
Citera
2012-08-08, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Gud är Ande. Han är alltså inte gjord av Materia. Han har ett medvetande och kan välja att skapa eller inte. Han är Helig på det sättet att han är avskild från sin egen skapelse. Han är allsmäktig eftersom han skapade alla makter och står på så vis över alla andra makter.

Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Gud är något övermänskligt, ståtligt, han uppenbarar sig i en astralisk form, som gas, men i religionens lärdom är gud något behövande, och tröstande för människor som behöver en yttre tro.

Viktigt att tillägga att denna är era olika definition av gud, inte på något sätt "the" definition av gud. Andras versioner av gud behöver inte innehålla era attribut, men det är likväl "gud" för dem.
Senast redigerad av se_där... 2012-08-08 kl. 22:36.
Citera
2012-08-08, 22:38
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon80
Gud är evig och oändlig.
Big Bang är ändligt, det hade en gång en början och fortgår enligt teorin än idag. Big Bang, om det skedde är Guds handling för att skapa universum.
Gud handlar ständigt i universum, på jorden och i våra liv. Genom att av vår fria vilja välja att försöka göra Gud nöjd med oss och följa hans råd och med vår fria vilja göra allt för att vara goda mot hans skapelse
Senast redigerad av slaesh 2012-08-08 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in