2017-04-03, 14:38
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Nej helt fel. Förnuftets tänkande är det samma som kontemplativt intellekt.
Häremellan finns ingen skillnad.
Det är bara ett dribblande med ord.

Kunskap/Minnen -> Förnuftet <- Framtidsutsikter/Simulering

Där den mänskliga hjärnan har kapacitet att undermedvetet känna igen och relatera både från forntid och framtid på ett så omfattande sätt att förnuftet och medvetandet inte hänger med, utan filtrerar bort denna information som överflödig. Vi kan förmodligen kalla detta överflöd av information för det han beskrev som andlig kunskap, Gnosis. Allt vi inte medvetet förstår behöver dock inte vara paranormalt, utan en del av den mänskliga hjärnans processer att tolka mer information än vad vårt enkelspåriga förnuft klarar av att hantera på ett logiskt/rationellt sätt.

Informationen kan lättvindigt klassas som irrationellt, men behöver inte vara felaktigt för det. Dolda bakgrundssimuleringar av möjliga framtida utkomster kan visa sig bli sanna.
Senast redigerad av SituationReport 2017-04-03 kl. 14:41.
Citera
2017-04-03, 15:48
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, då har Gud inget medvetande? Det är ingen ide att be till Gud, t.ex?

Vad är detta försöker du vinna OS i efterblivna slutsatser eller?
Citera
2017-04-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Vad är detta försöker du vinna OS i efterblivna slutsatser eller?
Beror på vad du menar med "allsmäktig plasma/elektrisk tillstånd av enighet."?
Det blir så efterblivet du vill.
Citera
2017-04-03, 16:07
Medlem
pungluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Beror på vad du menar med "allsmäktig plasma/elektrisk tillstånd av enighet."?
Det blir så efterblivet du vill.

Knäböj inför den allsmäktiga plasman eller gå under
Citera
2017-04-03, 19:14
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag skulle välkomna en metafysisk eller filosofisk definition av själen och det du kallar intellektet, men du hänvisade i stället till vad den katolska kyrkan och olika inriktningar inom islam har att säga om själens uppkomst. "Det beror på din religion" är inget bra svar på frågan om man söker efter en allmänmänsklig och tidlös definition av det andliga.

Det är inte heller oväsentligt utan tvärtom av central betydelse att förstå eller åtminstone ha en teori om när och var själen uppstår och manifesterar sig. Även ett övernaturligt fenomen måste kunna ges en meningsfull definition, och kan man inte ens avgöra om en individ - t.ex. ett nyfött barn - har en själ eller inte blir en vidare diskussion av fenomenet meningslös.
Om vi åsidosätter själens vara eller icke-vara som är ett sidospår och fokuserar på det som kallas för Intellektet så undrar jag på vilket sätt du anser att jag i mina tidigare inlägg inte gett en utförlig definition av det? Och vad är det som gör att valet av tidpunkt är "av central betydelse" för förståelsen av Intellektet? Vad blir konsekvensen av att vi säger "vid befruktningen" istället för "efter tre månader"? Jag kan nämligen inte se dess relevans annat än för helt andra typer av frågeställningar. Jag skrev att jag själv inte har någon uppfattning i frågan, de svar de olika religionerna ger var bara exempel på potentiella svar som man kan gräva ned sig i om man är intresserad av frågan då de, med själen, stöter på samma fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skulle vara intressant att veta vad du baserar det antagandet på. Har du själv studerat andra primater eller åtminstone läst något av den omfattande litteratur som finns inom primatologin? Hur avgör vi om en schimpans eller bonobo kan transcendera sig själv, givet de begränsningar som finns i vår förmåga att kommunicera med dem? Och exakt när upphörde våra förfäder i så fall att vara "själlösa" djur och fick den unika förmågan att nå ett högre medvetande som du hänvisar till?

Det är svårt att värja sig från intrycket att du vägleds av religiösa dogmer och föreställningar snarare än en objektiv och saklig granskning av fakta när du postulerar att det finns en kvalitativ och inte bara kvantitativ skillnad mellan våra mentala förmågor och dem man finner hos de "själlösa" djuren.
Primatologi som du tar upp är en sekulär vetenskap och kan per definiton inte säga något essentiellt om en eventuell andlig aspekt hos djur, det kommer bara reducera det till psykologi och "mentala förmågor". "Faktan" som du förväntar dig att man ska utgå ifrån kan inte säga något om saken. Istället får man vända sig till filosofisk och religiös litteratur som just behandlar förmågan till självtranscendens och andlig vishet. De jag läst tar så gott som uteslutande upp människan, djurens ev. andlighet är en icke-fråga. Däremot är det kutym att beskriva det tillstånd, de instinkter och de drifter som transcenderas som "djuriskt" och "djuriska", urkunderna är klara på det hela. I vissa fall exkluderas djuren uttryckligen som följande citat. "Of the 840,000 types of embodied beings, the knowledge of Reality cannot be acquired except through a human body." - Kularnava-Tantra 1:14.

Som motexempel fann jag dock följande:
"Animals possess Buddha nature (according to the Mahāyāna school) and therefore potential for enlightenment." - https://en.wikipedia.org/wiki/Animals_in_Buddhism. Men oftast när det påstås att djur kan nå Nirvana eller Moksha bygger det på att de först återföds som människor, först därefter börjar det vi skulle kalla självtranscendens. Det finns andra enstaka myter, alla från Indien, där djur når den totala befrielsen. Men de är antingen gudomligt utvalda eller leds dit av helgon som själva nått befrielsen och är knappast att betrakta som "djur" i en vanlig bemärkelse. Sedan så har jag inte påstått att djuren är "själlösa" utan att de saknar en oskapad del av själen, nämligen Intellektet.
Citera
2017-04-03, 19:21
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Nej helt fel. Förnuftets tänkande är det samma som kontemplativt intellekt.
Häremellan finns ingen skillnad.
Det är bara ett dribblande med ord.
Så dikotomin bland annat Platon gör mellan ett intuitivt vetande och ett diskursivt tänkande är fel menar du?
Citera
2017-04-03, 23:29
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Tycker om att läsa dom gamla skrifterna men håller med TS om att religionen har kapat gudsbegreppet.
När jag tänker gud tänker jag bara skaparen, problemet med skaparen är frågan var kom skaparen ifrån men biogenetikens första regel är att enbart liv kan skapa liv så tron på att inget skapade allt är såpass korkad att den inte längre ens kan tas på allvar, evolutions teorin är död.

Tror också man hamnar väldigt snett om man försöker förmänskliga gud, vad är det man faktiskt ser under DMT, ja någon slags allsmäktig plasma/elektrisk tillstånd av enighet.
Är det det man ser under DMT? Jag fattar det som att det är tvärt om. Att allt är en helhet?
Citera
2017-04-04, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Så dikotomin bland annat Platon gör mellan ett intuitivt vetande och ett diskursivt tänkande är fel menar du?

Ja, i så fall. Intuition är en sak, vetande något annat.
Det finns inget intuitivt vetande. Du kan inte säkert veta något intuitivt.
Intuition är upplevelse, logik är förnuft.
Målet är att fullt förstå verkligheten.
Det kan bara göras genom förnuft.
Att förstå verkligheten betyder att se den med "the minds eye".

De ursprungliga grekiska definitionerna Episteme och Gnosis, är inte fullt definierade.
Kan du hitta något citat där han gör det? Jag skulle vilja analysera det bara.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-04-04 kl. 08:25.
Citera
2017-04-04, 08:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
... denna "vishet" köper jag inte som ett objektivt fenomen eller en objektiv procedur.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är för att du aldrig i ditt liv nått dit. Det finns ett tillstånd som är "högre och klarare" än den vanliga varseblivningen.

Jajaja. Men denna anekdotiske information är dels subjektivt, och dels är den ett auktoritetsargument med insinuation av megaloman elitism.

Citat:
Det finns olika sätt att nå dit. Det som är intressant är att de flesta som varit där beskriver samma sak.

Du menar att "de flesta" som har varit där du har varit beskrivar samma sak. Men det beskrivar endast vad du och dina geliker har upplevd och är inte allmänt.

Citat:
Och det behöver inte vara så mystiskt som det verkar. Det är helt enkelt en omställning av hjärnan. Hjärnan är inställd på att ta in och bearbeta in viss mängd information och tolka dessa, om man konfigurera om hjärnans funktioner kommer den att ge ett annat resultat.

Visst. Och vart vill du komme med denna plattityd?
Citera
2017-04-04, 08:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Intellektet är som sagt en andlig fakultet och kan endast förstås eller definieras ur ett metafysiskt eller religiöst/andligt filosofiskt perspektiv.

Kan vi i så fall hålla oss till metafysik, så vi släppar dom vanliga cirkelargumenten, som den pådyvlande teismen älskar att trassla sig in i?
Citera
2017-04-04, 08:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag tror det är så här: Själen och medvetande är samma sak och det är en grundläggande kraft i naturen/universum.

Det är én sak att du TROR detta, en annan att presentera det som objektivt.
Citera
2017-04-04, 08:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Här bygger Platon upp grunden för kausalitet.

Strunta i Platon och annan auktoritets-argumentation.

Citat:
En rationell slutsats.

Är 1+1 lika med 2? Ja eller Nej? Existerar matematik? Kan du räkna utan att se, höra och känna?
Är 1+1 absolut 2? Ja eller nej? Hur kan du veta det?[ Hur kan du veta att 1+1 alltid är 2?

Har jag redan besvarad vid flera tillfällen: Strikt axiomatik. (1)

Försök koppla på ditt minne, istället för att leka papegoja med ändlösa upprepnger av samma frågor.

Citat:
Är verkligheten ordnad eller är verkligheten kaos, slumpartad?

Falsk dikotomi tills specifikationer presenteras.

Citat:
Haha.. det var en inre upplevelse. Absolut inte objektivt.

Bra.

Citat:
Kausalitet:
Är orsak och verkan. Du beskrev en tändsticka som föll neråt. Vad var orsaken?

Att jag i exemplet släppte greppet om den.

Citat:
Vad säger kausalitet om vår verklighet.

Att det finns kausalitet.

Citat:
Kan det existera fenomen som inte har en orsak?

Möjligen, men ofalsifierbart.

Citat:
Energiprincipen:
Säger att energi inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas. Hur får man fram detta genom att betrakta världen? Är det inte en rationellt slutsats gjord av förnuftet? Vad ger energiprincipen för slutsatser om man drar den till sin spets?

Dra du "till spets" i ditt flummande. Själv föredrar jag mera legitima metoder.

Citat:
Är 1+1 =2? varför? Varför är 1+1 inte lika med 3?

Se (1), bästa papegoja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in