Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag skulle välkomna en metafysisk eller filosofisk definition av själen och det du kallar intellektet, men du hänvisade i stället till vad den katolska kyrkan och olika inriktningar inom islam har att säga om själens uppkomst. "Det beror på din religion" är inget bra svar på frågan om man söker efter en allmänmänsklig och tidlös definition av det andliga.
Det är inte heller oväsentligt utan tvärtom av central betydelse att förstå eller åtminstone ha en teori om när och var själen uppstår och manifesterar sig. Även ett övernaturligt fenomen måste kunna ges en meningsfull definition, och kan man inte ens avgöra om en individ - t.ex. ett nyfött barn - har en själ eller inte blir en vidare diskussion av fenomenet meningslös.
Om vi åsidosätter själens vara eller icke-vara som är ett sidospår och fokuserar på det som kallas för Intellektet så undrar jag på vilket sätt du anser att jag i mina tidigare inlägg
inte gett en utförlig definition av det? Och vad är det som gör att valet av tidpunkt är "av central betydelse" för förståelsen av Intellektet? Vad blir konsekvensen av att vi säger "vid befruktningen" istället för "efter tre månader"? Jag kan nämligen inte se dess relevans annat än för helt andra typer av frågeställningar. Jag skrev att jag själv inte har någon uppfattning i frågan, de svar de olika religionerna ger var bara exempel på potentiella svar som man kan gräva ned sig i om man är intresserad av frågan då de, med själen, stöter på samma fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Det skulle vara intressant att veta vad du baserar det antagandet på. Har du själv studerat andra primater eller åtminstone läst något av den omfattande litteratur som finns inom primatologin? Hur avgör vi om en schimpans eller bonobo kan transcendera sig själv, givet de begränsningar som finns i vår förmåga att kommunicera med dem? Och exakt när upphörde våra förfäder i så fall att vara "själlösa" djur och fick den unika förmågan att nå ett högre medvetande som du hänvisar till?
Det är svårt att värja sig från intrycket att du vägleds av religiösa dogmer och föreställningar snarare än en objektiv och saklig granskning av fakta när du postulerar att det finns en kvalitativ och inte bara kvantitativ skillnad mellan våra mentala förmågor och dem man finner hos de "själlösa" djuren.

Primatologi som du tar upp är en sekulär vetenskap och kan per definiton inte säga något essentiellt om en eventuell andlig aspekt hos djur, det kommer bara reducera det till psykologi och "mentala förmågor". "Faktan" som du förväntar dig att man ska utgå ifrån kan inte säga något om saken. Istället får man vända sig till filosofisk och religiös litteratur som just behandlar förmågan till självtranscendens och andlig vishet. De jag läst tar så gott som uteslutande upp människan, djurens ev. andlighet är en icke-fråga. Däremot är det kutym att beskriva det tillstånd, de instinkter och de drifter som transcenderas som "djuriskt" och "djuriska", urkunderna är klara på det hela. I vissa fall exkluderas djuren uttryckligen som följande citat. "Of the 840,000 types of embodied beings, the knowledge of Reality cannot be acquired except through a human body." - Kularnava-Tantra 1:14.
Som motexempel fann jag dock följande:
"Animals possess Buddha nature (according to the Mahāyāna school) and therefore potential for enlightenment." -
https://en.wikipedia.org/wiki/Animals_in_Buddhism. Men oftast när det påstås att djur kan nå
Nirvana eller
Moksha bygger det på att de först återföds som människor, först därefter börjar det vi skulle kalla självtranscendens. Det finns andra enstaka myter, alla från Indien, där djur når den totala befrielsen. Men de är antingen gudomligt utvalda eller leds dit av helgon som själva nått befrielsen och är knappast att betrakta som "djur" i en vanlig bemärkelse. Sedan så har jag inte påstått att djuren är "själlösa" utan att de saknar en oskapad del av själen, nämligen Intellektet.