2010-09-12, 19:00
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Precis vad jag skrev, du skulle inte förstå andliga ting, inte än i alla fall.

http://www.watchtower.org/z/20080501/article_01.htm

Detta svarar inte på något heller. Jag skulle mycket väl förstå ett svar på frågan, den är väldigt enkelt formulerad.

Det finns en tydlig tendens hos troende att undvika alla former av klara och tydliga svar på frågor, ofta med hänvisning till att "du kan inte förstå" eller dylikt. Man ska vara medveten om att detta bara är en försvarsmekanism och inte något substantiellt. Troende är ofta människor som inte är vana att ifrågasätta - och varje försök till ifrågasättande bemöts med negligering eller nonsens. Det är ganska tröttsamt.
Citera
2010-09-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Detta svarar inte på något heller. Jag skulle mycket väl förstå ett svar på frågan, den är väldigt enkelt formulerad.

Det finns en tydlig tendens hos troende att undvika alla former av klara och tydliga svar på frågor, ofta med hänvisning till att "du kan inte förstå" eller dylikt. Man ska vara medveten om att detta bara är en försvarsmekanism och inte något substantiellt. Troende är ofta människor som inte är vana att ifrågasätta - och varje försök till ifrågasättande bemöts med negligering eller nonsens. Det är ganska tröttsamt.

Som jag skrev, du varken eller vill se.
Citera
2010-09-12, 19:06
Medlem
Citat:
Precis vad jag skrev, du skulle inte förstå andliga ting, inte än i alla fall.

http://www.watchtower.org/z/20080501/article_01.htm

Och du har mage att påstå att avfällingar bara "hånar och talar förnedrande".
Snacka om att kasta sten när man sitter i glashus.
Citera
2010-09-12, 19:08
Medlem
ceterus avatar
Citat:

Många har kommit fram till att Flexbert är en oerhört förvirrad individ utan någon som helst kunskap när det gäller att argumentera eller diskutera, han kommer bara fortsätta att länka sina sidor och citera häftiga meningar. Han kan inte förklara varför det han säger skulle stämma, han hävdar istället bara att vi "inte kan förstå" eller "inte vill se"/"inte vill ha svaren", d.v.s. han vet själv inte varför han tror som han gör. Han hade inte klarat sig ens en sekund i gymnasiet om han skulle debattera, så undrar verkligen vad han har för utbildning.

Och som du säger, det är ganska tröttsamt.
Citera
2010-09-12, 19:08
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Som jag skrev, du varken eller vill se.

Istället för att tramsa, kan du inte definiera den gud du tror på då? Så att vi åtminstone har något att diskutera.
Citera
2010-09-12, 19:16
Medlem
Citat:
Istället för att tramsa, kan du inte definiera den gud du tror på då? Så att vi åtminstone har något att diskutera.

Du och jag har inget att diskutera om du inte kan förklara livets mening förståss, om det nu är bara att födas leva ett litet tag och sedan vara borta ur tillvaron för evigt.
Citera
2010-09-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru

Undrar varför du då överhuvudtaget läser och kommenterar.
Citera
2010-09-12, 19:33
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Undrar varför du då överhuvudtaget läser och kommenterar.

Jag kommenterade ju inte det du skrev, inte sant? Nu svarar jag ju bara på tal.
Varför skulle man inte få läsa och kommentera även om man tyckte att en av deltagarna i diskussionen var allmänt dålig?
Citera
2010-09-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Många har kommit fram till att Flexbert är en oerhört förvirrad individ utan någon som helst kunskap när det gäller att argumentera eller diskutera, han kommer bara fortsätta att länka sina sidor och citera häftiga meningar. Han kan inte förklara varför det han säger skulle stämma, han hävdar istället bara att vi "inte kan förstå" eller "inte vill se"/"inte vill ha svaren", d.v.s. han vet själv inte varför han tror som han gör. Han hade inte klarat sig ens en sekund i gymnasiet om han skulle debattera, så undrar verkligen vad han har för utbildning.

Så här står det i Bibeln. Men det förutsätter att man blir hatad för att man predikar om Jesus och inte för att man själv agerar idiot:
"Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst."

Är själv kristen, men tycker sällan att diskussioner på internet leder någon vart om man inte visar respekt och ödmjukhet mot varandra. Det viktiga är inte att vinna någon sorts argumentationslek. Genom att föra en sansad dialog kan vi lära oss saker av varandra och komma närmre sanningen, förutsatt att man tror att det finns någon. Om man inte har det som ambition blir ju en sån här forumdiskussion bara ett relativt meningslöst tidsfördriv.
Citera
2010-09-12, 19:42
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Du och jag har inget att diskutera om du inte kan förklara livets mening förståss, om det nu är bara att födas leva ett litet tag och sedan vara borta ur tillvaron för evigt.

Okej, du kunde inte göra det heller, nej. Tja, då har vi faktiskt inget att diskutera - och du inget i den här tråden att göra. Jag uppmuntrar dock andra att definiera den gud de tror på.
Citera
2010-09-13, 11:07
Medlem
Darkvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraden
Så här står det i Bibeln. Men det förutsätter att man blir hatad för att man predikar om Jesus och inte för att man själv agerar idiot:
"Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst."

Är själv kristen, men tycker sällan att diskussioner på internet leder någon vart om man inte visar respekt och ödmjukhet mot varandra. Det viktiga är inte att vinna någon sorts argumentationslek. Genom att föra en sansad dialog kan vi lära oss saker av varandra och komma närmre sanningen, förutsatt att man tror att det finns någon. Om man inte har det som ambition blir ju en sån här forumdiskussion bara ett relativt meningslöst tidsfördriv.

Ja visst är det så. Anser också att det är viktigt att vara ödmjuk och försöka förstå vad som menas.

Önskar dock att det gick att diskutera sådant här utan att dra in för mycket historia i det hela. Histora inom citationstecken ska det kanske vara...

Det du skriver om jesus - "Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst." - vad menas med det. Känns som ett tomt löfte eller kanske till och med ett hot.

Varför vill du vara kristen? Handlar det inte om att du får tillhöra ett "läger"? En gruppering med svar och moralisk vägledning? Vad får du för svar?

Varför tror du på det? Är du källkritisk - vore det inte fint om det var en ordnad diskussion istället för predikan? Får du någon defintion?

Schizofreni och att höra röster kan vara lite otäckt, ett tag trodde jag att det var "gud". Någon sa till mig vad jag skulle göra. Musik och texter tycker jag kan beskriva saker väl:

http://open.spotify.com/track/5ml6jnvKvqt2oojxGPMcUE

Nu har jag bättre kontroll över det, men tänker ofta att det nog är så som några resonemang om gud har växt fram. Genom en dunkel galenskap.
Citera
2010-09-13, 21:21
Medlem
Darkvaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Gud är det som styr allt i vårt universum, alltså är Gud ekvivalent med de fysiska lagarna.

Detta var ju ett relativt kort och koncist svar - vad är din bakgrund?

Citat:
Ursprungligen postat av Blerim1
Här är den Islamiska bilden av Gud taget från bland annat Quranen:

Säg: ”Han är Allâh – En, Allâh, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror (as-Samad). Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom. (kap. 112 vers 1-4)

http://darulhadith.com/tauhid/bevis_allah_gud_existens.htm

http://darulhadith.com/tauhid/forestalla_sig_allah.htm

http://darulhadith.com/tauhid/vemarallah.html

Här finns en lektion om vem Allah är:

http://islam.nu/v2/view_audio.php?id=436

Rekommenderar boken "Belief in Allah - In the light of the Quran and Sunnah" av Dr. Umar S. al-Ashqar.

När det existerar sådana talesätt som "om gud vill"/"Insha-Allah"; är det väldigt viktigt att veta vem och vad det är som vill något?!

Det enda man hör är ju "det inte finns någon annan gud utom Gud och Muhammed är hans profet."

Vad håller ni muslimer på med? Kan Du förklara här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in