Citat:
Ursprungligen postat av Kraden
Så här står det i Bibeln. Men det förutsätter att man blir hatad för att man predikar om Jesus och inte för att man själv agerar idiot:
"Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst."
Är själv kristen, men tycker sällan att diskussioner på internet leder någon vart om man inte visar respekt och ödmjukhet mot varandra. Det viktiga är inte att vinna någon sorts argumentationslek. Genom att föra en sansad dialog kan vi lära oss saker av varandra och komma närmre sanningen, förutsatt att man tror att det finns någon. Om man inte har det som ambition blir ju en sån här forumdiskussion bara ett relativt meningslöst tidsfördriv.
Ja visst är det så. Anser också att det är viktigt att vara ödmjuk och försöka förstå vad som menas.
Önskar dock att det gick att diskutera sådant här utan att dra in för mycket historia i det hela. Histora inom citationstecken ska det kanske vara...
Det du skriver om jesus - "Ni kommer att bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst." - vad menas med det. Känns som ett tomt löfte eller kanske till och med ett hot.
Varför vill du vara kristen? Handlar det inte om att du får tillhöra ett "läger"? En gruppering med svar och moralisk vägledning? Vad får du för svar?
Varför tror du på det? Är du källkritisk - vore det inte fint om det var en ordnad diskussion istället för predikan? Får du någon defintion?
Schizofreni och att höra röster kan vara lite otäckt, ett tag trodde jag att det var "gud". Någon sa till mig vad jag skulle göra. Musik och texter tycker jag kan beskriva saker väl:
http://open.spotify.com/track/5ml6jnvKvqt2oojxGPMcUE
Nu har jag bättre kontroll över det, men tänker ofta att det nog är så som några resonemang om gud har växt fram. Genom en dunkel galenskap.