2017-04-02, 23:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det finns ingen större skillnad mellan den definition jag använt mig av och den du återger. Precis som du delvist är inne på så är rationalism att sätta tanken (förnuftet) högre än sinnlig erfarenhet och religiös eller noetisk "uppenbarelse". Ofta utesluts det fetstilta då det numera tas för givet att uppenbarelser kan avfärdas som vidskeplighet. Den intellektuella förmåga (noesis) som jag lyft fram ingår inte i förnuftets "tänkande" och ignoreras eller förnekas därmed av rationalisten.

Historiskt sett så började begreppet rationalism att används för Descartes och hans efterföljare. Det blir missvisande att rakt av applicera det för många av antikens filosofer som fortfarande erkände mer-än-mänskliga vägar till kunskap, exempelvis Plotinos med föregångare där man får hålla med Algis Uždavinys (och Perennialisten Frithjof Schuon som han citerar) när han skriver att:
[Plotinus] "rationalism" has nothing in common with modern "rationalism". Thus, if the term "rationalism" is understood in its modern deviated sense, we could scarcely label Plotinus as a 'rationalist' and thus fully agree with Frithjof Schuon, who says:
It is a mistake to see in Socrates, Plato and Aristotle the fathers of rationalism, or even of modern thought generally; no doubt they reasoned — Shankara and Ramanuja did so as well — but they never said that reasoning is the alpha and omega of intelligence and of truth, nor a fortiori that our experiences or our tastes determine thought and have priority over intellectual intuition and logic, quod absit.
Men det hela är som sagt en definitionsfråga, känner du och/eller jeanclaudevandamme till ett bättre begrepp så kan jag använda det så slipper vi definitionsbrotta.

När det kommer till vishet så har jag i ett tidigare inlägg i en annan tråd skrivet så här:

Att vara vis är att besitta en andlig kunskap som förändrar vår upplevelse av världen så att vi ser den in divinis, som en teofani och som något heligt. Visheten gör också så att vi identifierar oss själva, inte med det empiriska egot, utan med Självet, den "inre människa" Plotinos talar om som transcenderar våra jordiska bekymmer och våndor.
Besides we must remember that the Sage sees things very differently from the average man; neither ordinary experiences nor pains and sorrows, whether touching himself or others, pierce to the inner hold. To allow them any such passage would be a weakness in our soul. - Plotinos, Enneaderna VI.IV.VIII.
Men denna andliga kunskap (gnosis) kan vi inte ernå genom förnuftets tänkande, det är inte något vi tillförskansar oss genom tankekraft, vi kan inte deducera oss fram till sanningen. Istället är det genom det kontemplativa Intellektet visheten uppenbaras, förutsatt att vi bereder den utrymme. Med det sagt så ska vi inte kasta förnuftet på skräphögen, i så fall hade mina inlägg här varit meningslösa. Däremot har det en underordnad roll och det kan inte ta oss hela vägen fram. Precis som ledsagaren Vergilius fick ge plats åt Beatrice när Dante skulle in i himlen måste förnuftet ge vika för en högre förmåga för att vi ska kunna närma oss det gudomliga.

Din sammanfattning är avsevärd mycket klarare än 526s och jeanclaudevandamme's, och jag "köper" mera av den än det dessa två individer presenterar.

Men ...

Citat:
Istället är det genom det kontemplativa Intellektet visheten uppenbaras,

... denna "vishet" köper jag inte som ett objektivt fenomen eller en objektiv procedur.

Nu är det ju inte heller säkert att du vill presentera den som varande objektiv, och i så fall har jag inga större problem med den, eftersom den i så fall inte kan stoppas ner i halsen på mig på falska grunder.
Citera
2017-04-03, 00:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
... denna "vishet" köper jag inte som ett objektivt fenomen eller en objektiv procedur.
Det är för att du aldrig i ditt liv nått dit. Det finns ett tillstånd som är "högre och klarare" än den vanliga varseblivningen.

Det finns olika sätt att nå dit. Det som är intressant är att de flesta som varit där beskriver samma sak.
Och det behöver inte vara så mystiskt som det verkar. Det är helt enkelt en omställning av hjärnan. Hjärnan är inställd på att ta in och bearbeta in viss mängd information och tolka dessa, om man konfigurera om hjärnans funktioner kommer den att ge ett annat resultat.
Citera
2017-04-03, 00:48
Medlem
Citat:
Intellektet är som sagt en andlig fakultet...

Sånt jävla kvasiintellektuellt skitsnack belönas med en länk till synonymordboken: http://www.synonymer.se/mobil/?query=fakultet

Intellektet är en produkt av hjärnans elektrokemiska processer. Sambandet mellan hjärnaktivitet och intellektuell verksamhet har vid försök visat sig vara absolut.
Citera
2017-04-03, 01:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Intellektet är som sagt en andlig fakultet och kan endast förstås eller definieras ur ett metafysiskt eller religiöst/andligt filosofiskt perspektiv. Att ex. försöka förstå det utifrån när den dyker upp i tiden inom människan leder en ingenstans, det ser jag bara som irrelevant. Därav min fundering i slutet av mitt tidigare inlägg till dig.

Jag skulle välkomna en metafysisk eller filosofisk definition av själen och det du kallar intellektet, men du hänvisade i stället till vad den katolska kyrkan och olika inriktningar inom islam har att säga om själens uppkomst. "Det beror på din religion" är inget bra svar på frågan om man söker efter en allmänmänsklig och tidlös definition av det andliga.

Det är inte heller oväsentligt utan tvärtom av central betydelse att förstå eller åtminstone ha en teori om när och var själen uppstår och manifesterar sig. Även ett övernaturligt fenomen måste kunna ges en meningsfull definition, och kan man inte ens avgöra om en individ - t.ex. ett nyfött barn - har en själ eller inte blir en vidare diskussion av fenomenet meningslös.

Citat:
Djuren, så vitt jag vet, saknar förmågan att transcendera sig själva och nå högre nivåer av medvetande. Det är där jag huvudsakligen ser artskillnaden mellan människa och djur. Att jag appellerar till "högre nivåer av medvetande" kommer såklart inte övertyga de som är skeptiskt lagda, men mitt inlägg var i huvudsak inte riktat till dem utan till jeanclaudevandamme som tidigare visat intresse för andlighet och Gud, därmed är det nödvändigtvis inte ett problem för honom/henne.

Det skulle vara intressant att veta vad du baserar det antagandet på. Har du själv studerat andra primater eller åtminstone läst något av den omfattande litteratur som finns inom primatologin? Hur avgör vi om en schimpans eller bonobo kan transcendera sig själv, givet de begränsningar som finns i vår förmåga att kommunicera med dem? Och exakt när upphörde våra förfäder i så fall att vara "själlösa" djur och fick den unika förmågan att nå ett högre medvetande som du hänvisar till?

Det är svårt att värja sig från intrycket att du vägleds av religiösa dogmer och föreställningar snarare än en objektiv och saklig granskning av fakta när du postulerar att det finns en kvalitativ och inte bara kvantitativ skillnad mellan våra mentala förmågor och dem man finner hos de "själlösa" djuren.
Citera
2017-04-03, 01:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antropomorf
Sånt jävla kvasiintellektuellt skitsnack belönas med en länk till synonymordboken: http://www.synonymer.se/mobil/?query=fakultet

Intellektet är en produkt av hjärnans elektrokemiska processer. Sambandet mellan hjärnaktivitet och intellektuell verksamhet har vid försök visat sig vara absolut.

Nu har ordet fakultet iofs en tredje betydelse som inte står i synonymordboken, och det är den som Myein syftade på:

fakultet

1. (ålderdomligt) förmåga

http://sv.wiktionary.org/wiki/fakultet
Citera
2017-04-03, 01:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
]Jag skulle välkomna en metafysisk eller filosofisk definition av själen och det du kallar intellektet, [/b]men du hänvisade i stället till vad den katolska kyrkan och olika inriktningar inom islam har att säga om själens uppkomst. "Det beror på din religion" är inget bra svar på frågan om man söker efter en allmänmänsklig och tidlös definition av det andliga.

Det är inte heller oväsentligt utan tvärtom av central betydelse att förstå eller åtminstone ha en teori om när och var själen uppstår och manifesterar sig. Även ett övernaturligt fenomen måste kunna ges en meningsfull definition, och kan man inte ens avgöra om en individ - t.ex. ett nyfött barn - har en själ eller inte blir en vidare diskussion av fenomenet meningslös.
Jag tror det är så här: Själen och medvetande är samma sak och det är en grundläggande kraft i naturen/universum. Dvs den finns där som allt annat finns där. Som gravitationen som ljuset som radiovågor.
När en organism utvecklas till en viss komplexitet så kopplas den hop med medvetandets frekvens. Då uppstår liv / själ / medvetande.
Helt enkelt som en antenn.
Vi vet att det finns massor av radiovågor i hela kosmos. Vi vet att vi bara kan se en del av alla frekvenser.
Citera
2017-04-03, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu har ordet fakultet iofs en tredje betydelse som inte står i synonymordboken, och det är den som Myein syftade på:

fakultet

1. (ålderdomligt) förmåga

http://sv.wiktionary.org/wiki/fakultet

Tack!
Citera
2017-04-03, 11:25
Bannlyst
Citat:
En auktoritets-hänvisning till Platon ger inte det minste belägg för existensen av "nous".

Citat:
“Now everything that becomes or is created must of necessity be created
by some cause, for without a cause nothing can be created…Was the
world, I say, always in existence and without beginning, or created, and
had it a beginning?” - Plato

Här bygger Platon upp grunden för kausalitet. En rationell slutsats.

Citat:
Ja det upprepar du ju i det oändliga, men utan att komme med belägg.

Är 1+1 lika med 2? Ja eller Nej? Existerar matematik? Kan du räkna utan att se, höra och känna?
Är 1+1 absolut 2? Ja eller nej? Hur kan du veta det? Hur kan du veta att 1+1 alltid är 2?

Är verkligheten ordnad eller är verkligheten kaos, slumpartad?
Är kausalitet detsamma som ordning, eller är kausalitet kaos och slump?

Citat:
Och att DU intuitionerade fram detta skulle göra det objektivt? Du är för rolig i din megalomani.
Haha.. det var en inre upplevelse. Absolut inte objektivt.

Citat:
Tillbaka till ruta étt i ditt predikande: Vart har du din information om kausalitet och energi från?

Det torde vara dags att du svarar på denna kritiska fråga om din (semi?)solipsism.

Ok.
Kausalitet:
Är orsak och verkan. Du beskrev en tändsticka som föll neråt. Vad var orsaken?
Vad säger kausalitet om vår verklighet. Kan det existera fenomen som inte har en orsak?

Energiprincipen:
Säger att energi inte kan skapas eller förstöras, bara omvandlas. Hur får man fram detta genom att betrakta världen? Är det inte en rationellt slutsats gjord av förnuftet? Vad ger energiprincipen för slutsatser om man drar den till sin spets? Har energin i universum existerat för evigt?

Logik:
Är 1+1 =2? varför? Varför är 1+1 inte lika med 3?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-04-03 kl. 12:13.
Citera
2017-04-03, 12:01
Bannlyst
Citat:
Rationalism kan förstås på olika vis så ska man tala om det så bör man definiera begreppet. Det stycke jag hänvisade till definierade rationalism så som "tron på förnuftets överhöghet". Om man med "förnuftet" exkluderar intellektion (noesis), vilket varit kutym bland de mest inflytelserikare tänkarna i väst sedan medeltiden, så har författaren till texten rätt i sina slutsatser. Denna "rationalism" har haft ett avgörande inflytande över vår civilisation och bidragit till en ensidig fokusering på ett cerebralt tänkande som distanserar människan från vishet till förmån för ett kvantitativt vetande. Man brukar säga att "vi [moderna människor] vet mer och mer om mindre och mindre." Använder man rationalism i en vidare mening där både antikens filosofer och 1600-tals rationalisterna inkluderas så blir begreppet obrukbart om man ska jämföra epistemologiska skillnader dem emellan.

Fast han och du har fel. Läs Leibniz. Läs Descartes eller Platon.
Rationalism exkluderar inte intellektion. Intellektet, förnuftet, rationalitet ger visdom.
Du blandar ihop upplevelse med intellektion. Intellektion är inte heller skolkunskap. Intellektion är förståelse, inte värdelös fakta i huvudet. Ren rationalism står i opposition till empiricism. Rationalism är inte heller tro och religion. Logik är överordnat tro och sinnesupplevelser. Kanske är den här distinktionen svårare att göra än vad man kan tro.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-04-03 kl. 12:15.
Citera
2017-04-03, 12:06
Bannlyst
Citat:
Men denna andliga kunskap (gnosis) kan vi inte ernå genom förnuftets tänkande, det är inte något vi tillförskansar oss genom tankekraft, vi kan inte deducera oss fram till sanningen. Istället är det genom det kontemplativa Intellektet visheten uppenbaras, förutsatt att vi bereder den utrymme. Med det sagt så ska vi inte kasta förnuftet på skräphögen, i så fall hade mina inlägg här varit meningslösa. Däremot har det en underordnad roll och det kan inte ta oss hela vägen fram. Precis som ledsagaren Vergilius fick ge plats åt Beatrice när Dante skulle in i himlen måste förnuftet ge vika för en högre förmåga för att vi ska kunna närma oss det gudomliga.

Nej helt fel. Förnuftets tänkande är det samma som kontemplativt intellekt.
Häremellan finns ingen skillnad.
Det är bara ett dribblande med ord.
Citera
2017-04-03, 14:00
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Tycker om att läsa dom gamla skrifterna men håller med TS om att religionen har kapat gudsbegreppet.
När jag tänker gud tänker jag bara skaparen, problemet med skaparen är frågan var kom skaparen ifrån men biogenetikens första regel är att enbart liv kan skapa liv så tron på att inget skapade allt är såpass korkad att den inte längre ens kan tas på allvar, evolutions teorin är död.
Tror också man hamnar väldigt snett om man försöker förmänskliga gud, vad är det man faktiskt ser under DMT, ja någon slags allsmäktig plasma/elektrisk tillstånd av enighet.
Citera
2017-04-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Tycker om att läsa dom gamla skrifterna men håller med TS om att religionen har kapat gudsbegreppet.
När jag tänker gud tänker jag bara skaparen, problemet med skaparen är frågan var kom skaparen ifrån men biogenetikens första regel är att enbart liv kan skapa liv så tron på att inget skapade allt är såpass korkad att den inte längre ens kan tas på allvar, evolutions teorin är död.
Tror också man hamnar väldigt snett om man försöker förmänskliga gud, vad är det man faktiskt ser under DMT, ja någon slags allsmäktig plasma/elektrisk tillstånd av enighet.
Ok, då har Gud inget medvetande? Det är ingen ide att be till Gud, t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in