Citat:
Ursprungligen postat av datakille
r du verkligen s naiv och insikstls att du inte kan greppa min simpla tankegng?
Jag greppar din tankegng men kan inte
frst eller acceptera ditt resonemang.
Citat:
Afrika existerar med strsta sannorlikhet, det inser givetvis jag ocks, men fr mig personligen s spelar det ingen roll eftersom att jag inte har nn relation till kontinenten. Jag har sett den p en karta, jag har sett inslag drifrn p tv, jag har sett invandrade mnniskor som kommer frn Afrika. Men det rcker inte. Afrika r fr mig ett ryck p axlarna, en ltt suck.
Fr att du inte har varit p en kontinent betyder allts kontinenten ingenting?
Kalla inte
mig fr naiv och insiktsls.
Citat:
Drmed inte sagt att jag hyser frakt fr resten av vrldens invnare och aktivt frsker att utplna dem, jag r helt enkelt knslomssigt likgiltig infr dem.
Att du sger det s ltt r orovckande. Du r knslomssigt likgiltig fr samtliga mnniskor och platser, som du inte har
sett med egna gon, och drfr gr det dig detsamma om dessa mnniskor och stllen dr eller upphr att existera. Hur skall man tolka detta? Psykopater agerar ju exakt efter den moralen.
Citat:
Jag tror drfr inte p dig nr du skriver att du skulle offra ditt eget barn framfr Afrika, jag tror att du ljuger, mjligen undermedvetet. Om du nu verkligen skulle gra som du sger s r du en vldigt speciell mnniska.
Jag har inget barn och kan drfr inte svara fullt
objektivt. Men om jag hade haft ett barn och svarat att jag hellre hade offrat Afrikas befolkning framfr det, hade jag med strsta skerhet kunnat acceptera att jag hade svarat p det viset pga ngon av nmnda anledningar; Pliktknslor, frslagsvis. Men att helt enkelt svara "Afrika, utan tvekan, fr att jag skiter i den kontinenten fr jag har aldrig varit dr!" lter bara.. skrmmande.