2007-07-09, 20:54
Medlem
spatrics avatar
Sen hr det ju till saken att det brjar bli lite trngt p vran kra jord, och i stora delar av afrika r det stora problem med att f fdan att rcka till och sjukdomar ssom AIDS m.m..

Kanske r det s att vi gr resterande fem miljarder p vrat jordklot en stor tjnst om vi raderar 1 miljard mnniskor frn planeten?

Ich habe keine anung, och jag kan inte tyska.
2007-07-10, 12:10
Medlem
Medelinkomsten i Afrika r hgre n i Indien. Skulle ni radera ut indierna ocks?
2007-07-10, 12:14
Bannlyst
Vad hade ni valt mellan
Ert husdjur Vs Mellanstern ??

Jag hade valt mitt husdjur ltt.
2007-07-10, 12:25
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Medelinkomsten i Afrika r hgre n i Indien. Skulle ni radera ut indierna ocks?

Why not?
2007-07-10, 14:10
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datakille
Nu har jag inget barn, men vi sger att det rr sig om min bror, syster, mor, far systerson, systerdotter, familj, slkt, vn eller ngon annan som jag har en relation till och tycker om. I det fallet hade valet varit simpelt eftersom att jag inte knner en endaste person i Afrika, jag har aldrig varit dr, jag kommer med strsta sannorlikhet aldrig att ka dit. Jag knner ingen som helst samhrighet med Afrika. Afrika r fr mig lika verkligt som landet Oz. Sledes skulle ett beslut att hela kontinentens befolkning skulle d inte pverka mig och min vardag nmnvrt. Det hade frmodligen rapporterats p tv och i tidningar, men d jag inte nyttjar dessa s hade min vardag i det stora hela fortgtt som vanligt.
r du verkligen s dum att du trots din brist p knsla av samhrighet med en kontinent inte frstr att kontinenten faktiskt existerar med alla de mnniskor som bor p den? Eller vad r det du frsker vertyga mig om?
Citat:
Som jag tidigare skrev s hade jag gjort s med andra kontinenter n Afrika. Det r frst nr vi kommer in i Skandinavien som jag brjar knna s pass stor gemenskap med min omvrld att det brjar bli ngot att fundera ver.
Jag menar d jag aldrig har varit i England s kan ju det landet lik frbannat vara phittat, en stor konspiration! Det kanske bara finns vatten dr England psts ligga. Skulle jag bli speciellt upprrd om s visade sig vara fallet? Nej, inte direkt.
Wow, jag visste inte att gemenskap och personliga knslor fr ngonting r vad som lade grund fr humanism och moral. Nvl, jag fr vl, av din post att dma, ndra vad jag skrev. Det finns tre anledningar till varfr folk skulle offra Afrika framfr sitt barn:
  • Pliktknslor till barnet.
  • Hat mot svarta.
  • Brist p frstelse om Afrikas existens (eller stllning).

*trtt*
2007-07-10, 14:30
Medlem
r du verkligen s naiv och insikstls att du inte kan greppa min simpla tankegng?

Afrika existerar med strsta sannorlikhet, det inser givetvis jag ocks, men fr mig personligen s spelar det ingen roll eftersom att jag inte har nn relation till kontinenten. Jag har sett den p en karta, jag har sett inslag drifrn p tv, jag har sett invandrade mnniskor som kommer frn Afrika. Men det rcker inte. Afrika r fr mig ett ryck p axlarna, en ltt suck.

Jag r p intet stt hela vrldens samvete och har inget ansvar fr att se till s att alla fr det s bra som mjligt. Jag tar hand om mig sjlv och mina vnner i frsta hand.
Drmed inte sagt att jag hyser frakt fr resten av vrldens invnare och aktivt frsker att utplna dem, jag r helt enkelt knslomssigt likgiltig infr dem.

Jag tror drfr inte p dig nr du skriver att du skulle offra ditt eget barn framfr Afrika, jag tror att du ljuger, mjligen undermedvetet. Om du nu verkligen skulle gra som du sger s r du en vldigt speciell mnniska.
2007-07-10, 14:58
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
r du verkligen s naiv och insikstls att du inte kan greppa min simpla tankegng?
Jag greppar din tankegng men kan inte frst eller acceptera ditt resonemang.
Citat:
Afrika existerar med strsta sannorlikhet, det inser givetvis jag ocks, men fr mig personligen s spelar det ingen roll eftersom att jag inte har nn relation till kontinenten. Jag har sett den p en karta, jag har sett inslag drifrn p tv, jag har sett invandrade mnniskor som kommer frn Afrika. Men det rcker inte. Afrika r fr mig ett ryck p axlarna, en ltt suck.
Fr att du inte har varit p en kontinent betyder allts kontinenten ingenting?
Kalla inte mig fr naiv och insiktsls.
Citat:
Drmed inte sagt att jag hyser frakt fr resten av vrldens invnare och aktivt frsker att utplna dem, jag r helt enkelt knslomssigt likgiltig infr dem.
Att du sger det s ltt r orovckande. Du r knslomssigt likgiltig fr samtliga mnniskor och platser, som du inte har sett med egna gon, och drfr gr det dig detsamma om dessa mnniskor och stllen dr eller upphr att existera. Hur skall man tolka detta? Psykopater agerar ju exakt efter den moralen.
Citat:
Jag tror drfr inte p dig nr du skriver att du skulle offra ditt eget barn framfr Afrika, jag tror att du ljuger, mjligen undermedvetet. Om du nu verkligen skulle gra som du sger s r du en vldigt speciell mnniska.
Jag har inget barn och kan drfr inte svara fullt objektivt. Men om jag hade haft ett barn och svarat att jag hellre hade offrat Afrikas befolkning framfr det, hade jag med strsta skerhet kunnat acceptera att jag hade svarat p det viset pga ngon av nmnda anledningar; Pliktknslor, frslagsvis. Men att helt enkelt svara "Afrika, utan tvekan, fr att jag skiter i den kontinenten fr jag har aldrig varit dr!" lter bara.. skrmmande.
2007-07-10, 15:06
Medlem
spatrics avatar
Med samma resonemang mste ju tre oknda afrikaner vara mer vrda n en europ? T.ex ditt barn?
2007-07-10, 15:12
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Med samma resonemang mste ju tre oknda afrikaner vara mer vrda n en europ? T.ex ditt barn?
S lngt r jag inte beredd att g.
Men med 900.000.000 mnniskor mot min unge r det inget snack om saken.
2007-07-10, 15:31
Medlem
spatrics avatar
Vid hur mnga mnniskor drar du grnsen d? P en hft..
2007-07-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Vid hur mnga mnniskor drar du grnsen d? P en hft..

Fr mig personligen beror det p hur gamla mnniskorna r. Men det r en svr frga. r det tv 85-ringar som stod mot min 7-ring skulle jag lta dem d.
2007-07-10, 15:46
Medlem
spatrics avatar
Fr mig r det shr

r det x antal mnniskor som jag inte knner och med strsta sannolikhet inte ens knner nn som knner nn som knner de x personerna, s spelar det ingen roll hur stort X r. Skulle aldrig offra mitt barn

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in