Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag greppar din tankegng men kan inte frst eller acceptera ditt resonemang.
Gott, d har vi ju i alla fall en bra grund att st p, jag frvntar mig inte heller att du ska acceptera mina tankegngar som sanningar, en diskussion frs bst med en meningsmotstndare i min mening.
Citat:
Fr att du inte har varit p en kontinent betyder allts kontinenten ingenting?
Kalla inte mig fr naiv och insiktsls.
Nu r inte denna vrld enbart svart eller vit, givetvis skulle jag bry mig om Afrikas hela befolkning dog ven fast jag aldrig har varit dr, men det skulle pverka mig mindre n om mitt barn/systerson/osv. dog just pga. tidigare nmnda anledning. Jag r inte mer n mnniska och ibland drabbas ven jag av djup frtvivlan d jag lser en nyhet om mnniskor som dr tillsynes helt orttvist och i ondan.
Frvrigt kallade jag dig ingenting, jag stllde bara en motfrga fr att visa p hur ondig din frga hurvida jag var fr dum fr att inse att Afrika existerade var.
Citat:
Att du sger det s ltt r orovckande. Du r knslomssigt likgiltig fr samtliga mnniskor och platser, som du inte har sett med egna gon, och drfr gr det dig detsamma om dessa mnniskor och stllen dr eller upphr att existera. Hur skall man tolka detta? Psykopater agerar ju exakt efter den moralen.
Detta var mjligen en verdrift frn min sida, men sanningen att sga s bryr jag mig mindre om mnniskor jag absolut inte har ngon relation till n mnniskor jag har en relation till. Jag r ofrmgen att knna sorg ver alla mnniskor som existerar, jag mste filtrera bort mycket av det som hnder annars skulle jag frmodligen bli galen. Detta r en av de saker jag anser vara negativt med informationssamhllet vi lever i idag, men det r en annan diskussion.
Citat:
Jag har inget barn och kan drfr inte svara fullt objektivt. Men om jag hade haft ett barn och svarat att jag hellre hade offrat Afrikas befolkning framfr det, hade jag med strsta skerhet kunnat acceptera att jag hade svarat p det viset pga ngon av nmnda anledningar; Pliktknslor, frslagsvis. Men att helt enkelt svara "Afrika, utan tvekan, fr att jag skiter i den kontinenten fr jag har aldrig varit dr!" lter bara.. skrmmande.
Ja, visst gr det. Men hrddrar man det s r det av den anledningen jag skulle svarat just s. Betnk vad alternativet r. Men nu har ju inte heller jag stllts infr detta val och kan sledes inte med hundra procents skerhet veta hur jag skulle reagera i ett skarpt lge.