2007-07-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Fr mig r det shr

r det x antal mnniskor som jag inte knner och med strsta sannolikhet inte ens knner nn som knner nn som knner de x personerna, s spelar det ingen roll hur stort X r. Skulle aldrig offra mitt barn

S om lt oss sga att 99 procent av jordens befolkning stod mot ditt barn. Skulle du d radera dessa 99 procent frutsatt att du inte hade ngon som helst koppling till dem?
2007-07-10, 15:52
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
S om lt oss sga att 99 procent av jordens befolkning stod mot ditt barn. Skulle du d radera dessa 99 procent frutsatt att du inte hade ngon som helst koppling till dem?

Japp
2007-07-10, 15:55
Medlem
Jag tycker trdstartarens frgestllning r fr simpel. Lt oss sga s hr istllet. Du har en kontinents befolkning i ena handen och ditt barn i den andra. Intet ont anande gr ni ver en frfrusen sj som pltsligt brister. Vem rddar ni? Nu finns det inte utrymme fr moraliska resonemang utan det r enbart instinkt som styr. Vad hnder d? Sger instinkten rdda fr slkten (din egen) vidare?....frmodligen. Jag sjlv skulle rddda min hund fre min granne. S det r inte antalet som pverkar.

Men somliga hr reagerar instinktivt trots att det finns ytrymme fr att lgga in filosofiskt/ moraliskt/humanistiskt resonemang och det r illa. Fr att inte sga trkigt.
2007-07-10, 15:57
Medlem
Citat:
Fr mig r det shr

r det x antal mnniskor som jag inte knner och med strsta sannolikhet inte ens knner nn som knner nn som knner de x personerna, s spelar det ingen roll hur stort X r. Skulle aldrig offra mitt barn

Om barnet r en vuxen mnniska och fick vara med i beslutsfattandet och sa go ahead! Kill me. Vad skulle du gra d?
2007-07-10, 16:02
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Royal Gala
Om barnet r en vuxen mnniska och fick vara med i beslutsfattandet och sa go ahead! Kill me. Vad skulle du gra d?

Beror p. Antagligen hade jag fljt hans nskan..

Otroligt stor skillnad p en vuxen mnniskas egna vilja, och ett oskyldigt barn..
2007-07-10, 16:06
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Vid hur mnga mnniskor drar du grnsen d? P en hft..
Jag vet inte. Men en miljard mnniskor ligger lngt ver den.
Citat:
Otroligt stor skillnad p en vuxen mnniskas egna vilja, och ett oskyldigt barn..
Trdskaparen satte aldrig ngot lderskrav.
2007-07-10, 16:16
Medlem
spatrics avatar
Nh, men eftersom han skrev barn, och mina barn r 2 r resp 13 veckor s utgick jag ifrn det.. Har inte psttt att han satt nt lderskrav heller fr den delen..

Det frndrar ingenting nd. S fort mitt vuxna barn sger "go ahead, kill me" s har vi en helt annan frgestllning n den frsta.
2007-07-10, 16:24
Medlem
puberts avatar
Givetvis skulle Afrika f fara t helvete.

Jag r totalt likgiltig infr mnniskor jag aldrig trffat. Sen skulle jag gra oss en tjnst nr det gller verbefolkningsproblemet.
2007-07-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Givetvis skulle Afrika f fara t helvete.

Jag r totalt likgiltig infr mnniskor jag aldrig trffat. Sen skulle jag gra oss en tjnst nr det gller verbefolkningsproblemet.

Du kanske befinner dig i fel kategori?

Hjlp p traven:

http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=80

http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=226
2007-07-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag greppar din tankegng men kan inte frst eller acceptera ditt resonemang.

Gott, d har vi ju i alla fall en bra grund att st p, jag frvntar mig inte heller att du ska acceptera mina tankegngar som sanningar, en diskussion frs bst med en meningsmotstndare i min mening.

Citat:
Fr att du inte har varit p en kontinent betyder allts kontinenten ingenting?
Kalla inte mig fr naiv och insiktsls.

Nu r inte denna vrld enbart svart eller vit, givetvis skulle jag bry mig om Afrikas hela befolkning dog ven fast jag aldrig har varit dr, men det skulle pverka mig mindre n om mitt barn/systerson/osv. dog just pga. tidigare nmnda anledning. Jag r inte mer n mnniska och ibland drabbas ven jag av djup frtvivlan d jag lser en nyhet om mnniskor som dr tillsynes helt orttvist och i ondan.

Frvrigt kallade jag dig ingenting, jag stllde bara en motfrga fr att visa p hur ondig din frga hurvida jag var fr dum fr att inse att Afrika existerade var.

Citat:
Att du sger det s ltt r orovckande. Du r knslomssigt likgiltig fr samtliga mnniskor och platser, som du inte har sett med egna gon, och drfr gr det dig detsamma om dessa mnniskor och stllen dr eller upphr att existera. Hur skall man tolka detta? Psykopater agerar ju exakt efter den moralen.

Detta var mjligen en verdrift frn min sida, men sanningen att sga s bryr jag mig mindre om mnniskor jag absolut inte har ngon relation till n mnniskor jag har en relation till. Jag r ofrmgen att knna sorg ver alla mnniskor som existerar, jag mste filtrera bort mycket av det som hnder annars skulle jag frmodligen bli galen. Detta r en av de saker jag anser vara negativt med informationssamhllet vi lever i idag, men det r en annan diskussion.

Citat:
Jag har inget barn och kan drfr inte svara fullt objektivt. Men om jag hade haft ett barn och svarat att jag hellre hade offrat Afrikas befolkning framfr det, hade jag med strsta skerhet kunnat acceptera att jag hade svarat p det viset pga ngon av nmnda anledningar; Pliktknslor, frslagsvis. Men att helt enkelt svara "Afrika, utan tvekan, fr att jag skiter i den kontinenten fr jag har aldrig varit dr!" lter bara.. skrmmande.

Ja, visst gr det. Men hrddrar man det s r det av den anledningen jag skulle svarat just s. Betnk vad alternativet r. Men nu har ju inte heller jag stllts infr detta val och kan sledes inte med hundra procents skerhet veta hur jag skulle reagera i ett skarpt lge.
2007-07-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Royal Gala
Jag tycker trdstartarens frgestllning r fr simpel. Lt oss sga s hr istllet. Du har en kontinents befolkning i ena handen och ditt barn i den andra. Intet ont anande gr ni ver en frfrusen sj som pltsligt brister. Vem rddar ni? Nu finns det inte utrymme fr moraliska resonemang utan det r enbart instinkt som styr. Vad hnder d? Sger instinkten rdda fr slkten (din egen) vidare?....frmodligen. Jag sjlv skulle rddda min hund fre min granne. S det r inte antalet som pverkar.

Men somliga hr reagerar instinktivt trots att det finns ytrymme fr att lgga in filosofiskt/ moraliskt/humanistiskt resonemang och det r illa. Fr att inte sga trkigt.

Hur man rent instinktivt skulle reagera skulle man ju inte f reda p frrn man stlldes infr den situationen. Det knns drfr meningslst att sitta och fundera p hur man skulle reagera i en sdan situation.
2007-07-10, 16:46
Medlem
Vicious Edds avatar
Finns vl ingen frisk och klartnkt mnniska som hellre ser att en massa lsdrivande negrer fr leva n sitt eget barn!? Blir nstan frbannad nr jag lser snt, ni har verkligen gtt p allt som ni har lst av Politiskt Korrekt media och kanske r ni lite kristna ocks....

Nej, jag kan med rent samvete sga att det vore bst fr alla att f bort denna jordens komposthg som kallas Afrika. Kontinenten dr majoriteten av ngon VLLLDIGT svr anledning fortfarande bor i jordhyddor och jagar med spjut och vldtar spdbarn och apor. Bort med skiten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in