2007-07-13, 10:42
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Låt oss göra en liknelse som du kanske förstår. Framför dig har du din son, och till höger om honom har du tusen helt oskyldiga barn i samma ålder. Du har nu valet att antingen låta din son dö en smärtsam död, eller så måste du sticka knivar i de andra barnen och tortera dem tills långsamt tills de dör en plågsam död. Detta scenario är hyfsat jämförbart med lidandet du orsakar när du mördar en miljard kontra lidandet som genereras av att din son död. Hur skulle du välja?

Ja, sticka knivar i folk har vi ju pratat om.. Det är ju inte en heeelt annan sak

Citat:
Haha, det var nog den sämsta liknelsen jag läst på länge. Fullständigt obegriplig.

Tvekar inte en sekund på att den var fullständigt obegriplig för dig
2007-07-13, 11:05
Medlem
Bulawayos avatar
Oj, att ett sådant osannolikt scenario kan uppröra så många..

Jag skrev ett tidigare inlägg ang dum frågeställning då så många FB:are direkt verkar avsky allt vad heter Afrika och negrer, och det påståendet bevisas helt klart av döma utifrån ett gäng inlägg här i tråden.

Återigen, kan inte ni som värderar era eventuella barn över precis allting annat svara på frågan ifall det vore lika självklart att offra hela världen förutom Afrika framför era barn. Resultatet av att spara era barn skulle alltså bli att de enda överlevande vore era barn + en miljard negrer i Afrika.

Jag vore verkligen nyfiken av att läsa de svaren istället.
2007-07-13, 11:21
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Man minimerar ju sitt egna lidande.. Varför skänker inte du 80% av alla dina pengar till fattigt folk i afrika? Visst, du lider kanske en gnutta när du får äta ur sopor.. men dina pengar minskar lidandet för kanske 100 personer där borta. Nå? Va? Va? Va?

Är du en sådan ond jävla hitler att du bryr dig först och främst om dig själv? Fyfan för dig din jävla sten.

Jo jag skulle också vilja höra ett vettigt svar på det där exemplet. Fick inget riktigt svar när jag drog upp det tidigare. Hur kan (relativ) lyxkonsumtion (äta ute, teknikprylar, fina möbler, etc etc) prioriteras framför att minska lidande/rädda liv i U-världen för en "moraliskt medveten person". Är det bara när en miljard mskors liv står på spel som man måste offra sin egen/närståendes välmående och hälsa. Är det rimligt att sitta och äta pizza när den 50-lappen kunde gjort livet bra jävla mkt bättre för ett antal personer i ett U-land? Pizza-ätande borde vara totalt moraliskt förkastligt om man betänker att pengarna kunde gjort mkt större nytta för ngn annan?
2007-07-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag greppar din tankegång men kan inte förstå eller acceptera ditt resonemang.

För att du inte har varit på en kontinent betyder alltså kontinenten ingenting?
Kalla inte mig för naiv och insiktslös.

Att du säger det så lätt är oroväckande. Du är känslomässigt likgiltig för samtliga människor och platser, som du inte har sett med egna ögon, och därför gör det dig detsamma om dessa människor och ställen dör eller upphör att existera. Hur skall man tolka detta? Psykopater agerar ju exakt efter den moralen.

Jag har inget barn och kan därför inte svara fullt objektivt. Men om jag hade haft ett barn och svarat att jag hellre hade offrat Afrikas befolkning framför det, hade jag med största säkerhet kunnat acceptera att jag hade svarat på det viset pga någon av nämnda anledningar; Pliktkänslor, förslagsvis. Men att helt enkelt svara "Afrika, utan tvekan, för att jag skiter i den kontinenten för jag har aldrig varit där!" låter bara.. skrämmande.

Är det någon som resonerar som en psykopat så är det du. Psykopater är helt känslokalla och agerar enbart utifrån eget vinstintresse, i det här fallet är ditt vinstintresse att känna dig moralisk. Att du ens ser på sitt barns existens krasst intellektuellt och är villig att offra det enligt "moralitet baserat på praktikaltet" visar att du inte är känslomässigt utrustad att vara förälder.

Det är alltid lika fascinerande att se alla dessa människor som upphöjer sig själva till världssamveten och humanismens förkämpar. De skulle offra sina egna barn för främmande och medans de åker för att rädda folk i Afrika lider folk i deras egen hembygd. Människan är en biologisk varelse och inte en robot, vi är skapta för att få barn och beskydda dem så att de i sin tur kan få barn. Det du förespråkar är helt naturvidrigt, dvs offra sin egen avkomma för att rädda andras.

Fördelen med er som tycker så här är att ni bara bevisar Darwins tes om att endast de bäst lämpade överlever och för vidare sin avkomma. Med tanke på att ni skulle döda er egen avkomma till förmån av andras är ni uppenbarligen inte bland de bäst lämpade och därför bör/kommer inte era gener att föras vidare, i detta fall direkt genom er egen förtjänst. Moder natur tackar er.
2007-07-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Oj, att ett sådant osannolikt scenario kan uppröra så många..

Jag skrev ett tidigare inlägg ang dum frågeställning då så många FB:are direkt verkar avsky allt vad heter Afrika och negrer, och det påståendet bevisas helt klart av döma utifrån ett gäng inlägg här i tråden.

Återigen, kan inte ni som värderar era eventuella barn över precis allting annat svara på frågan ifall det vore lika självklart att offra hela världen förutom Afrika framför era barn. Resultatet av att spara era barn skulle alltså bli att de enda överlevande vore era barn + en miljard negrer i Afrika.

Jag vore verkligen nyfiken av att läsa de svaren istället.

Det är en ofullständig jämförelse. Jag har ingen/inga tjej/fru, föräldrar, syskon, syskonbarn, kusiner, vänner osv i Afrika viket jag har i Europa. Detta faktum gör frågan mycket mer komplicerad, skulle man offra sina föräldrar, syskon och släktingar mm för sitt barn? Jag kan inte svara på det pga jag inte har barn. Hade jag inte haft någon släkt osv då kan jag svara ja, jag hade offrat hela världen förutom Afrika. Att jag sen själv inte hade levt för att uppleva resultatet av terra nova skulle bara vara en bonus.
2007-07-13, 11:40
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Ovanstående skribent är den idiot som kallar alla för morallösa monster och idiotiskt pack. Ovanstående skribent är den person som inte kan diskutera andra människors åsikt utan bara attackerar dessa med glåpor.

Ovanstående skribent är den person som inte tillför tråden ett skit, förutom att svara att folk är idioter. Därför är ovanstående skribent en idiot.
Ovanstående skribent har inte läst vederbörandes poster. Håll dig objektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Det enda vettiga ni har att komma med är att 1'000'000'000 är större än 1.
Dikt och påhitt. Vi har nämnt ett flertal argument som alla har bemötts med ert helt omotiverade "meh, familjen går före allt ju. fatta ni inte de?".
Citat:
Ursprungligen postat av Pender
Undrar en sak... Ni som skulle offra ert eget barn. Hur motiverar ni eg detta förutom att hänvisa till "sunt förnuft" eller "att det för fan finns gränser" eller att "1 miljard mskor är många fler än 1 mska". Alltså bygger ni er uppfattning på pliktetik eller handlar det om ngn slags utilitaristisk uträkning av den totala lyckan/lidandet? Eller ngt annat?
1. Ja, jag värdesätter en miljard människoliv högre än mitt och mitt barns. Ja, jag ser det här som sunt förnuft.

2. Kaoset som bristen/utplånandet av Afrikas befolkning hade skapat hade inte vägt upp till överlevnaden för ens barn.**

3. De känslomässiga katastrofer över hela välden som utplånandet av Afrikas befolkning hade skapat hade inte vägt upp till överlevnaden för ens barn. Som namram skrev, man har möjligheten att välja att maximera lidandet för maximalt antal människor, eller minimera lidandet till minimalt antal människor.
Vilket är mest rimligt ur den synvinkeln?

4. Nej, det är inte omoraliskt att se till sina nära och kära. Det vore dock mindre moraliskt (inte "idiotiskt", som tomten ovan ville få det att låta som) att välja att ens barn överlever framför 900 miljoner människor.

5. Argumenten till varför man borde låta Afrikas befolkning dö ut har varit något av följande: Att "Negrerna förtjänar det" eller man "gör dom en tjänst", att "familjen går före allt", att "man känner inte människorna där" osv.. Vad är dessa för argument? I en skala som den om vilken vi diskuterar måste man väl kunna se större på det hela än innanför sin egen lilla kompakta ram där allting utanför ens kännedoms gränser är obetydligt och irrelevant? Rasism och egoism verkar vara de två huvudanledningarna till varför barnet skulle gå före befolkningen.

6. Ponera att barnet är fullvuxet. Hade det då inte gått med på att ta sitt liv för att rädda en miljard andra? Jag vet att jag hade gjort det om någon av mina föräldrar hade ställts inför ett sådant dilemma.

**Jag kan understryka att jag själv förmodligen hade tagit livet av mig efter att ha fattat mitt beslut i frågan, men det hade fortfarande varit värt det.

---
edit: Anledningar till varför motargumenten inte håller:

* Negrerna förtjänar det.
Nej.

* Vi måste värna om vårt eget kött och blod.

Patriotiskt skitsnack. Man kan inte fatta moraliska beslut efter endast en, s.k. naturlig och djurisk drift - eller instinkt. När jag är hungrig jagar jag inte med spjut och stenar, jag sticker till affären. Lika lite skulle jag döma ut en miljard människor för att "värna om mitt eget kött och blod". Jag hade vägt upp och jämfört värdena och sedan valt det som hade varit mest praktiskt (dvs minst katastrofalt rent politiskt, globalt känslomässigt, ekonomiskt etc) ur det perspektiv och de skalor om vilka trådskaparen har satt krav för i diskussionen. Människan står över instinkter. Det är inget argument. Att folk slänger upp Darwinistiska teorier om evolution etc är bara påhitt för att få argumentet att låta mer "sant". Dett finns ingenting naturligt i människan, varken i moral eller i gener, som per automatik säger att ens barn går före allt annat. Är vi civiliserade människor eller primitiva djur?

* Vi känner inte människorna där.
Vad gör det för skillnad? Blir ett människoliv mindre värt ifall man inte känner personen som äger det? Kalla det för moralistiskt skitsnack. Att en okänd människa skulle betyda mindre för mänskligheten ur ens eget perspektiv till skillnad från en känd är inte logiskt på något plan. Förutsätt att vi hade känt människorna där - hade det gjort någon som helst skillnad för ditt val?

Tja, några andra argument har ingen kläckt ur sig hittills..
Citat:
(Hehe, vilken klassiker att som svar länka till en retorik-sida. )
Lite fult, dessutom.
2007-07-13, 11:44
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calatrava
Är det någon som resonerar som en psykopat så är det du. Psykopater är helt känslokalla och agerar enbart utifrån eget vinstintresse, i det här fallet är ditt vinstintresse att känna dig moralisk. Att du ens ser på sitt barns existens krasst intellektuellt och är villig att offra det enligt "moralitet baserat på praktikaltet" visar att du inte är känslomässigt utrustad att vara förälder.
Nej, det gör det inte.
Citat:
Det är alltid lika fascinerande att se alla dessa människor som upphöjer sig själva till världssamveten och humanismens förkämpar. De skulle offra sina egna barn för främmande och medans de åker för att rädda folk i Afrika lider folk i deras egen hembygd. Människan är en biologisk varelse och inte en robot, vi är skapta för att få barn och beskydda dem så att de i sin tur kan få barn. Det du förespråkar är helt naturvidrigt, dvs offra sin egen avkomma för att rädda andras.
Inte alls.
Citat:
Fördelen med er som tycker så här är att ni bara bevisar Darwins tes om att endast de bäst lämpade överlever och för vidare sin avkomma. Med tanke på att ni skulle döda er egen avkomma till förmån av andras är ni uppenbarligen inte bland de bäst lämpade och därför bör/kommer inte era gener att föras vidare, i detta fall direkt genom er egen förtjänst. Moder natur tackar er.
Det är inte min avkomma som jag värnar om, det är mänskligheten som en art (eller "flock", om det skulle vara dig ett enklare begrepp att förstå).
2007-07-13, 12:03
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ovanstående skribent har inte läst vederbörandes poster. Håll dig objektiv.

Dikt och påhitt. Vi har nämnt ett flertal argument som alla har bemötts med ert helt omotiverade "meh, familjen går före allt ju. fatta ni inte de?".

1. Ja, jag värdesätter en miljard människoliv högre än mitt och mitt barns. Ja, jag ser det här som sunt förnuft.

2. Kaoset som bristen/utplånandet av Afrikas befolkning hade skapat hade inte vägt upp till överlevnaden för ens barn.

3. De känslomässiga katastrofer över hela välden som utplånandet av Afrikas befolkning hade skapat hade inte vägt upp till överlevnaden för ens barn. Som namram skrev, man har möjligheten att välja att maximera lidandet för maximalt antal människor, eller minimera lidandet till minimalt antal människor.
Vilket är mest rimligt ur den synvinkeln?

4. Nej, det är inte omoraliskt att se till sina nära och kära. Det vore dock mindre moraliskt (inte "idiotiskt", som tomten ovan ville få det att låta som) att välja att ens barn överlever framför 900 miljoner människor.

5. Argumenten till varför man borde låta Afrikas befolkning dö ut har varit något av följande: Att "Negrerna förtjänar det" eller man "gör dom en tjänst", att "familjen går före allt", att "man känner inte människorna där" osv.. Vad är dessa för argument? I en skala som den om vilken vi diskuterar måste man väl kunna se större på det hela än innanför sin egen lilla kompakta ram där allting utanför ens kännedoms gränser är obetydligt och irrelevant? Rasism och egoism verkar vara de två huvudanledningarna till varför barnet skulle gå före befolkningen.

6. Ponera att barnet är fullvuxet. Hade det då inte gått med på att ta sitt liv för att rädda en miljard andra? Jag vet att jag hade gjort det om någon av mina föräldrar hade ställts inför ett sådant dilemma.

---
edit: Anledningar till varför motargumenten inte håller:

* Negrerna förtjänar det.
Nej.

* Vi måste värna om vårt eget kött och blod.

Patriotiskt skitsnack. Man kan inte fatta moraliska beslut efter endast en, s.k. naturlig och djurisk drift - eller instinkt. När jag är hungrig jagar jag inte med spjut och stenar, jag sticker till affären. Lika lite skulle jag döma ut en miljard människor för att "värna om mitt eget kött och blod", jag skulle välja det som hade varit mest praktiskt (dvs minst katastrofalt rent politiskt, globalt känslomässigt, ekonomiskt etc) ur det perspektiv och de skalor om vilka trådskaparen har satt krav för i diskussionen. Människan står över instinkter. Det är inget argument. Att folk slänger upp Darwinistiska teorier om evolution etc är bara påhitt för att få argumentet att låta mer "sant".

* Vi känner inte människorna där.
Vad gör det för skillnad? Blir ett människoliv mindre värt ifall man inte känner personen som äger det? Kalla det för moralistiskt skitsnack. Att en okänd människa skulle betyda mindre för mänskligheten ur ens eget perspektiv till skillnad från en känd är inte logiskt på något plan. Förutsätt att vi hade känt människorna där - hade det gjort någon som helst skillnad för ditt val?

Tja, några andra argument har ingen kläckt ur sig hittills..
Lite fult, dessutom.

Ambitiöst inlägg, det är trevligt att se. Hmm får jag fråga en sak innan jag försöker svara... Anta att det var ngn av dina föräldrar som stod inför valet att välja mellan Afrikas befolkning och Dig. Hade du då accepterat/förstått att de väljer att offra dig? Hade det varit "okej" för dig? Jag antar att du svara ja på frågan, men tänkte iaf fråga.
2007-07-13, 12:04
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ambitiöst inlägg, det är trevligt att se. Hmm får jag fråga en sak innan jag försöker svara... Anta att det var ngn av dina föräldrar som stod inför valet att välja mellan Afrikas befolkning och Dig. Hade du då accepterat/förstått att de väljer att offra dig? Hade det varit "okej" för dig? Jag antar att du svara ja på frågan, men tänkte iaf fråga.
Punkt 6.
2007-07-13, 12:09
Medlem
Citat:
Nej, det gör det inte.

Ok, din smiley är tveklöst det bästa argumentet du kan framföra som försvar.

Citat:
Inte alls.

Jaså? Så människan är alltså ingen biologisk varelse vars syfte är att få avkomma och beskydda dessa så att de i sin tur kan få avkomma? I ditt fall så stämmer det iofs med tanke på att du hade tagit död på din egen avkomma. Jag talar dock inte om enskilda anomalier som du är utan på de mekaniskamer som driver allt liv, inte enbart den mänskliga arten.

Citat:
Det är inte min avkomma som jag värnar om, det är mänskligheten som en art (eller "flock", om det skulle vara dig ett enklare begrepp att förstå).

Det känns så tryggt att veta att du värnar om hela den mänskliga arten, jag och alla dina andra artfränder kan sova tryggt på nätterna nu när vi vet detta, synd bara att ditt eget barn inte inkluderas i ditt beskydd.

En flock är inte samma sak som en art det är en grupp inom en art: http://sv.wikipedia.org/wiki/Flock. Tss, så pinsamt för dig att vara nedlåtande och falla på eget grepp.
2007-07-13, 12:12
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Jaså? Så människan är alltså ingen biologisk varelse vars syfte är att få avkomma och beskydda dessa så att de i sin tur kan få avkomma?
Jag svarar med en motfråga: Tror du att detta är det enda som räknas i livet?
Citat:
Det känns så tryggt att veta att du värnar om hela den mänskliga arten, jag och alla dina andra artfränder kan sova tryggt på nätterna nu när vi vet detta, synd bara att ditt eget barn inte inkluderas i ditt beskydd.
Håll dig till scenariot och inte vardagsförhållanden.
Citat:
En flock är inte samma sak som en art det är en grupp inom en art: http://sv.wikipedia.org/wiki/Flock. Tss, så pinsamt för dig att vara nedlåtande och falla på eget grepp.
Jag kan ta det, då min poäng tveklöst måste ha gått in i din hjärna.
2007-07-13, 12:13
Bannlyst
Citat:
Är det rimligt att sitta och äta pizza när den 50-lappen kunde gjort livet bra jävla mkt bättre för ett antal personer i ett U-land? Pizza-ätande borde vara totalt moraliskt förkastligt om man betänker att pengarna kunde gjort mkt större nytta för ngn annan?
Men Gud, gå och bosätt dig i någon soptunna då så vi slipper dig på internet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in