Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Ni som skulle offra hela Afrika fr att rdda ert barn, kan ni inte svara p det hr: Sg att en afrikan fr samma val. Vlja mellan att rdda sitt barn, och att sprnga Sverige i luften med en atombomb. Om ni stod framfr denna afrikan, skulle ni d vdja till honom att lta bli? Skulle ni sga "jag frstr precis, go ahead och tryck p knappen!" eller skulle ni frska komma med argument fr att f honom att avst? Om ni skulle frska komma med argument, mste ni ju erknna att samma argument mste glla ven fr er sjlva.
Jag skulle frst hans val, eftersom jag skulle gjort likadant sjlv. MEN skulle ju
givetvis fredra om han lt mig och vriga Sverige leva (eftersom jag r s egoistisk ... enligt dig)
Citat:
Ursprungligen postat av Mefisto
Om man skrivit under p egoismen, s ska man, om man r konsekvent (har en tminstone genomsnittlig IQ) appldera hans val att sprnga Sverige i luften.
Lt oss sga att en vldsman riktar en pistol mot dina frldrar och lter dig vlja vem av dem som ska f leva. Om han lyder din nskan och stter en kula i pannan p den du har bestmt ska d, s brjar du appldera? Nice one
Jag skulle dremot appldera om han gjorde tvrtom. Inte t barnets dd, utan fr min egna verlevnad och hans stordd att offra sitt barn fr att rdda x antal oknda mnniskor. N, du har nog inte tnkt ordentligt verkar det som...