2011-03-29, 19:51
Medlem
dePauls avatar
Exakt vilka öststater har du besökt? Maten är nämligen mycket varierande. Att enbart säga öststater är som att säga bortre Asien .

~Paul~
Citera
2011-03-29, 20:52
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Er åsikt visar eran kunskapsnivå. Med risk att bli anklagad för jävig föreslår jag att ni själva går ut och letar på nätet. Ni kommer att bli förvånade.

Framgångarna för turkisk mat kan förklaras med många faktorer. Men ett av dem viktigare faktorerna är att över 600 år hade turkarna den största institutionen i världen för utveckling av olika maträtter.

mvh

Ovanstående är rent trams. Det turkiska kökets internationella framgångar kan inte på något sätt likställas med de framgångar som det thailändska och mexikanska köket haft de senaste decennierna. Var världsvan resenär kan gå i god för att chansen för att påträffa en thai/mex-restaurang i valfritt land är avsevärt mycket större än att man skulle stöta på ett turkiskt dito.
Citera
2011-03-29, 21:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maardhufvud
Ovanstående är rent trams. Det turkiska kökets internationella framgångar kan inte på något sätt likställas med de framgångar som det thailändska och mexikanska köket haft de senaste decennierna. Var världsvan resenär kan gå i god för att chansen för att påträffa en thai/mex-restaurang i valfritt land är avsevärt mycket större än att man skulle stöta på ett turkiskt dito.
Dina erfarenheter är i samklang med mina egna.

~Paul~
Citera
2011-03-30, 10:02
Medlem
Ronilles avatar
Jag har varit i Gambia och vi ska väl inte anklaga dem för gourmékockar direkt...Kebaspätt ute i solen och 40 grader varmt ungefär.

Vågade oss inte på att äta på resturanger eftersom det såg sannerligen bristfällig ut och framförallt, ohygieniskt.
Citera
2011-03-30, 10:42
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maardhufvud

Söker du på nätet så ser du att sparrdal faktiskt har rätt - det finns en enorm massa uppgifter om att det turkiska köket ska vara ett av de allra mest framstående. Däremot är det svårt att hitta några vettiga referenser på påståendet. Turkarna själva verkar tycka så, men de är knappast opartiska.

Helt klart är att det thailändska köket är betydligt mer populärt - om det sedan betyder att det är bättre är inte uppenbart.

När det gäller mexikansk mat är det väl snarare det sydvästamerikanska köket som har haft mer framgångar utomlands än det genuint mexikanska?
Citera
2011-03-30, 11:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Däremot är det svårt att hitta några vettiga referenser på påståendet. Turkarna själva verkar tycka så, men de är knappast opartiska.

2. Helt klart är att det thailändska köket är betydligt mer populärt - om det sedan betyder att det är bättre är inte uppenbart.

3. När det gäller mexikansk mat är det väl snarare det sydvästamerikanska köket som har haft mer framgångar utomlands än det genuint mexikanska?
1. Precis. Inte mycket till opartiskhet där .

2. Personligen anser jag att det inte finns någon tvekan till vilket kök av det turkiska och det thailändska som är bäst .

3. Det mexikanska köket har under en lång period och av naturliga skäl varit mycket populärt i USA-s södra regioner. Därifrån har trenden spridit sig till övriga USA och resten av världen till den grad att det i november 2010 upptogs i UNESCO's världskulturarv: http://en.wikipedia.org/wiki/Mexican_cuisine

Jag tror knappast att det turkiska köket kan åtnjuta samma ynnest. Det vill säga - så länge man inte frågar turkarna själva .

~Paul~
Citera
2011-03-30, 11:53
Medlem
England. Det räcker inte med någon sliskig pudding och fish and chips för att rädda deras rykte. Övriga kommentarer överflödiga.
Citera
2011-03-30, 11:56
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
England. Det räcker inte med någon sliskig pudding och fish and chips för att rädda deras rykte. Övriga kommentarer överflödiga.

1)Du gör bort dig. 2) Läs för helvete lite i tråden.
Citera
2011-03-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
1)Du gör bort dig. 2) Läs för helvete lite i tråden.

Bad jag om din åsikt tomte?

Finland tycker jag inte heller ligger så bra till men "deras" Karelska piroger går inte av för hackor. Salt i stora massor är det enda det kryddas med.

Spanien som oftast framhålls som duktiga på matlagning tycker jag personligen borde vara bättre på vardagsmat medan deras tapas är intressanta. De har otroligt fina råvaror som de oftast är livrädda för att göra något med. Kryddor och såser är inte deras starka sida. Troligtvis en av europas sämsta befolkning på att laga egen mat troligtvis p.g.a. att de i många år vant sig med att äta ute.
Senast redigerad av Kukilon 2011-03-30 kl. 13:41.
Citera
2011-03-30, 13:52
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Bad jag om din åsikt tomte?

Finland tycker jag inte heller ligger så bra till men "deras" Karelska piroger går inte av för hackor. Salt i stora massor är det enda det kryddas med.

Spanien som oftast framhålls som duktiga på matlagning tycker jag personligen borde vara bättre på vardagsmat medan deras tapas är intressanta. De har otroligt fina råvaror som de oftast är livrädda för att göra något med. Kryddor och såser är inte deras starka sida. Troligtvis en av europas sämsta befolkning på att laga egen mat troligtvis p.g.a. att de i många år vant sig med att äta ute.

Om nagon ar en tomte har sa ar det du. Hur manga tror du inte har kommit in o sagt "england" och sedan forsvunnit? Om du soker pa inlagg av mig i denna traden sa har jag flera ganger gjort inlagg som lankar till forsvar av UK, bade skrivna av mig sjalv och andra, som visar varfor folks asikt om det Brittiska koket ar sa fruktansvart sned. Vantar fortfarande pa att nagon ska rattfardiga sin negativa asikt ang Brittisk mat med fakta.
Citera
2011-03-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Exakt vilka öststater har du besökt? Maten är nämligen mycket varierande. Att enbart säga öststater är som att säga bortre Asien .

~Paul~
Fast alla i östasien äter ju kung pao chicken <-- (sätter ut en smiley nu för att markera att det här var ett skämt)

Jag skulle säga finland. Vad har dom gjort som är gott? Mämmi? Karelska piroger? Finns det NÅGOT som är klassisk finsk matlagning som är aptitretande? Jag har då inte stött på något.

EDIT: Nu är iofs karelska piroger med äggsmör riktigt gott men det är ju knappast speciellt kulinariskt upphetsande
Senast redigerad av natogandalf 2011-03-30 kl. 14:24.
Citera
2011-03-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Om nagon ar en tomte har sa ar det du. Hur manga tror du inte har kommit in o sagt "england" och sedan forsvunnit? Om du soker pa inlagg av mig i denna traden sa har jag flera ganger gjort inlagg som lankar till forsvar av UK, bade skrivna av mig sjalv och andra, som visar varfor folks asikt om det Brittiska koket ar sa fruktansvart sned. Vantar fortfarande pa att nagon ska rattfardiga sin negativa asikt ang Brittisk mat med fakta.

Om du menar fakta med att rabbla upp michelinstjärnor så kommer givetvis England att placera sig mer hedervärt men om man räknar ihop svenssons matlagning, pubkäk och restaurangmat så är de tveklöst sämst. I London kan du hitta bra restauranger. Allt är gått och tråkigt i deras livsmedelsaffärer. De har anammat det sämsta från USA men inte deras gobitar.

99% av alla engelsmän äter så här.

Till frukost toastbröd med någon sylt. De som lyxar till det äter fattiga riddare och bacon med grådaskig korv.

Till lunch blir det chips, dricka och någon sunkig macka.

Till middag så slevar de flesta på någon billig fryspizza, vita bönor, kidneypie, vidrig spaghetti och för att krona verket så toppas det med en grådaskig korv. Allt i en enda stor röra.

Till kvälls så blir det någon öl på ett sunkigt kvartershak och en påse chips.

Det mesta av dåliga halvfabrikat. Ölen är det inget fel på dock.
Senast redigerad av Kukilon 2011-03-30 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in