2010-11-06, 10:58
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chartreuse
De flesta länder har ju sin "specialitet", här är några:

Och ändå är det inget som slår Sardiniens http://sv.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Troligen det närmaste man kan komma upplevelsen att legalt käka lagom gammalt lik.
Citera
2010-11-06, 11:26
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Och ändå är det inget som slår Sardiniens http://sv.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Jag skulle nog kunna prova, jag gillar suspekta ostar men skulle plocka bort alla maskar
Citera
2010-11-06, 11:38
Medlem
Av de länder jag upplevt och varit i, så skulle jag definitivt säga Holland. Finns inte ens någon direkt holländsk mat, utan någon sorts hopkok av allt möjligt, visserligen kulturellt betingat, men ändå.
Holländarna själv är inte sen med att erkänna detta heller.
Citera
2010-11-06, 11:39
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostwitness
Av de länder jag upplevt och varit i, så skulle jag definitivt säga Holland. Finns inte ens någon direkt holländsk mat, utan någon sorts hopkok av allt möjligt, visserligen kulturellt betingat, men ändå.
Holländarna själv är inte sen med att erkänna detta heller.

Pannkakor och sill!!

febo ftw!!
Citera
2010-11-06, 14:34
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onkelstankel
Jag glömde att jag måste av egen erfarenhet tyvärr säga att mongolisk mat inte är någon höjdare. De äter typ kött som är mest fett och ben, riven potatis och dom häller mjölk och salt i sitt svarta the . Dom gör dumplings som är godare än dom kinesiska men så är jag inget fan av dumplings heller... Kazakstan och närliggande centralasiatiska länder ser ut att ha liknande om inte ännu värre mat, där äter man sitt dassiga jävla hästkött med glädje *blä*... Ser detta aptitligt ut i någons ögon http://www.discovery-kazakhstan.com/archive/2008/10_6_clip_image005.jpg ???

Någon med erfarenheter från andra centralasiatiska länder får gärna fylla i!!
Jag har inga personliga erfarenheter, men journalisten Axel Odelberg, som har rest en hel del i Mongoliet i Sven Hedins fotspår, har i en tidningsartikel beskrivit hur hans nyfunna vänner lagade mat genom att stycka en get i större bitar, möjligen med motorsåg. Dessa bitar stoppade sedan i en gammaldags mjölkurna av förzinkad plåt, tillsammans med lite potatis, morötter och vatten. Sedan lades kärlet på elden, och supandet vidtog. När maten var klar var alla för fulla för att bry sig. Ungefär så minns jag i alla fall artikeln.
Citera
2010-11-06, 19:14
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har inga personliga erfarenheter, men journalisten Axel Odelberg, som har rest en hel del i Mongoliet i Sven Hedins fotspår, har i en tidningsartikel beskrivit hur hans nyfunna vänner lagade mat genom att stycka en get i större bitar, möjligen med motorsåg. Dessa bitar stoppade sedan i en gammaldags mjölkurna av förzinkad plåt, tillsammans med lite potatis, morötter och vatten. Sedan lades kärlet på elden, och supandet vidtog. När maten var klar var alla för fulla för att bry sig. Ungefär så minns jag i alla fall artikeln.

Fantastiskt!

Den artikeln tycker jag allt du får leta reda på!
Citera
2010-11-07, 17:16
Medlem
SailorCalvins avatar
Norge utan tvekan.
Usel, enformig, smaklös mat.
Ex:
Kokt får med kokt potatis. (Inte fårikål, utan bara fårbitar som är kokt ihop med benstumpar osv. Serveras gärna med kokt grillkorv á la chorizo men helt smaklösa om man bortser från fårsmaken den sugit åt sig.

Kokta "potetballer" (en slags deg gjord av potatis som kokas i 1 dm stora bollar) med rotmos och kokt potatis, kan lyxas till med lite smält smör, annars äts det som det är.
Finns version som kallas "blandball" och det är en potetball med fisksmulor i.

Klippfisk med kokt potatis och sönderkokta grönsaker. (Torkad långa tror jag det är, som skall blötas innan tillagning, men detta görs sällan korrekt så den blir hård/seg i slutändan).

Är man äkta norrman klämmer man ur en halv tub med Idun ketchup över allt också.
Finns många exempel på vad vårt grannland har att erbjuda i kulinariska missfoster.
Citera
2010-11-08, 15:13
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Norge utan tvekan

Ja, norge, precis som australien, har påhittade 'egna' rätter
Citera
2010-11-08, 15:28
Medlem
Kattolfs avatar
Norges kök är ju inte det roligaste i värden direkt. Att en av de bäst säljande matartiklarna är "Grandiosa frostepizza" säger ju en del

Edit: Vill lägga till en sak för grannsämjans skull: Raspeballer (litet som potatispalt) är dock fullt ätbart
Senast redigerad av Kattolf 2010-11-08 kl. 15:30.
Citera
2010-11-08, 16:33
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Norges kök är ju inte det roligaste i värden direkt. Att en av de bäst säljande matartiklarna är "Grandiosa frostepizza" säger ju en del

Edit: Vill lägga till en sak för grannsämjans skull: Raspeballer (litet som potatispalt) är dock fullt ätbart
Edit nr 2: Vill också försvara Storbritannien litet. Om man får en riktigt bra tilllagad fish and chips så är det riktigt gott. Helst så skall det vara en färsk koljafilé doppad i beer batter och friterad i oxfett/talg. Pommesen skall naturligtvis vara hemmaskurna och dubbelfriterade. Absolut inte av halvfabrikat.
Självfallet så skall rätten serveras med maltvinäger, litet tartar sauce och en rejäl klick mushy peas.
Citera
2010-11-08, 17:56
Medlem
Sickancarlssons avatar
Grönland de lagar inte maten utan äter rått kött, späck och inälvor som de är.
Fisk fångar de kanske på sommaren men den torkar de till hundarna.
Citera
2010-11-08, 18:03
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickancarlsson
Grönland de lagar inte maten utan äter rått kött, späck och inälvor som de är.
Fisk fångar de kanske på sommaren men den torkar de till hundarna.

Grandiosa måste ju vara mycket värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in