Citat:
Ursprungligen postat av hypergalaxy
Nu börjar det bli djupt här men människan föds ond tror jag i alla fall och många säger att monitära systemet gör folk till brottslingar vilket också stämmer men inte för alla!!En bankrånare som håller på att förlora huset och gör ett sista depserat försök att rädda det
Sen har du ju alla överkåta våldtäktsmän t.ex,vad ska man göra åt dom?Det går inte på en natt eller i vårat liv men kanske 50år+ så visst varför inte.
Ingen vill sätta sig och bränna sina pengar förrän man fått bekräftat att alla andra kommer göra det också så det är dead end tyvärr
Okej, då är vi helt enkelt oense. Jag tror människan föds totalt neutral. Ondska och godhet är ord vi har hittat på för att beskriva olika beteenden. Att våldta någon är inte objektivt en ond handling, däremot kan alla människor hålla med om att det inte är något vi bör göra eftersom det förstör mer än vad det ger. Vi har definerat det som en ond handling, en handling som går emot vår moral. Man kan säga att en våldtäktsman helt enkelt inte beteer sig som de flesta männsikor -tycker- att man ska beté sig.
Det Zeitgeist rörelsen vill är att erkänna de värderingar som faktiskt bevisligen är sunda och radera de värderingar som bevisligen inte skapat annat än segregation och våld, såsom rasism, nationalism eller religös fanatism. Konkurrand i dagens ekonomiska system är också något som de vill radera. Ett tag var det bra, då vi inte kunde förse alla med mat, vatten o husrum, nu när vi kan det, med överflöd så håller det oss tillbaka mer än vad det för oss framåt.
Jag tror att verkligen itne att våldtäktsmän föds till våldtäktsmän och således kan det beteendet helt försvinna om vi lyckas göra oss av med faktorerna som skapar det beteendet. Tror du att det är fler våldtäkter idag än för 1000 år sedan? Tror du att det skulle bli lika mycket våldtäkt idag som för 1000 år sedan om vi tog bort lagen emot det?
Men du har rätt, denna process kommer ta väääldigt lång tid. Tar vi bort alla pengar imorn kommer det bli ett kaotiskt anarki, gör vi det när alla människor faktiskt förstår att vi egentligen itne behöver det kommer det gå fint. Vägen dit är dock lång.