Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Min poäng är att bevisningen i frågan inte har med religion att göra alls. De som kritiserar detta är inte per automatik troende i något fall, vilket vissa här tror är grunden till den kritik som framförs mot deras ideer.
Det är snarare de som tror på dessa påståenden som är religiösa i sin fanatiska tro på fabeln som framförs i filmen. Det roliga blir då att den som är troende i tråden är också de med mest seriositet i förhållande till källorna till zeitgeist.
Nu var det ett tag sen jag såg filmen. Vilket av mina påståenden är det du menar så skall jag kolla upp källor till dig.
Det är snarare de som tror på dessa påståenden som är religiösa i sin fanatiska tro på fabeln som framförs i filmen. Det roliga blir då att den som är troende i tråden är också de med mest seriositet i förhållande till källorna till zeitgeist.
Nu var det ett tag sen jag såg filmen. Vilket av mina påståenden är det du menar så skall jag kolla upp källor till dig.
Eftersom det enda ni har diskuterat här de senaste sidorna är religions-delen av filmen (som vi alla vid det här laget VET innehåller ett antal felaktiga påståenden), och de mest aktiva debattörerna med febrig intensitet slåss för att bibeln (en samling sagor och myter ämnade att underlätta folks förståelse för världen, liksom ett antal sagor ämnade att skrämma folk till lydnad) på något sätt skulle vara unik, så vill jag påstå att diskussionen i allra högsta grad handlar om religion. Den som hugger med sin värja varje gång någon berättar att kristendomen inte är ett unikt, modernt (vid tiden för skapandet) påfund är absolut religiös. Den riktiga fabeln är fylld med mångt fler fel per läst minut än filmen Zeitgeist: The Movie, och tyvärr är den fabeln vägledande för många makthavare idag. Det är riktigt jävla skrämmande, och egentligen det enda jag hade utbyte av i första delen av filmen.
Ang. "Son" och "Sun": vi vet att många saker blev felöversatta från den grekiska ursprungsskriften, och mina grekiskakunskaper är i stort sett obefintliga, men med det lilla jag vet kan jag mycket väl tänka mig att någon som översätter från grekiska, men inte har det som modersmål eller ens talar det flytande, kan missta "Ilios" och "Yios" med tanke på stumma bokstäver osv.
Ang. den blinde fanatikerns besatthet av ursprungskällorna: Även om någon skulle leda honom till dessa så tror jag absolut inte att han besitter kunskaper nog att vare sig läsa eller tolka dem.