Citat:
Ursprungligen postat av maximon
Wow.. då va många bortförklaringar på en och samma gång! :P
jag har en ide. Låt oss hålla oss till bibeln så blir de inga förvirringar och peka finger om vilken grupp sin är rasister och inte. och inte tro på satans lögn om att vi ska bli som gud. Och inte lyssna på andra böker eller skrifter eller änglar.. oavsett om de är våran påstådda himmelska fader eller påstådda ängeln Gabriel för Muhammed.
Genesis 3
You will not surely die,” the serpent said to the woman. 5“For God knows that when you eat of it your eyes will be opened, and you will be like God, knowing good and evil.
Galatians 1:8
But though we, or an angel from heaven, preach any other gospel unto you than that which we have preached unto you, let him be accursed.
Gör de och du kan ett ärligt sätt kalla dig kristen =)
Bortförklaringar... fungerar inte så faktiskt. Du behöver bara ta och studera religionsvetenskap och teologi ett antal år på heltid på universitetet så förstår du mer. Minimum är nog tre år, men det kan behövas ännu mer. Lärarna på universiteten har stora problem med de nya eleverna som ska studera religionsvetenskap. De har så mycket förutfattade meningar om allting som deras lärare på högstadiet och gymnasiet har tutat i dem pga att läroböckerna brister i saklighet. Läroböckerna i religion i högstadiet och gymnasiet klarar bara av att förklara de stora grupperna sakligt. Allt annat är vinklat och osakligt tyvärr.
http://blogg.aftonbladet.se/7097/2010/03/skolbocker-i-religion-brister-i-saklighet
Hmm... det är faktiskt inte jag som pekar finger åt någon grupp. Jag visar dig vilka som faktiskt har haft stora problem i detta rent teologiskt. I ärlighetens namn så är det du som har en del förutfattade meningar om mormoner och deras teologi. Det brukar bli så när man läser en förkortad version av en annan kyrkas teologi där allt bara är ytligt sammanfattat. Att förstå Mormonkyrkans teologi gör man inte på ett par dagars studier, det kräver många års studier, och även då så är det en del som ändå inte har fattat det hela.
Det här med att bli Gud...
# Mormoner tror inte att vi ska utvecklas till en gud, utan det handlar om att bli Guds avbild, precis som det står om i 1 Mos 1:27 "Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem."
# Kol 3:9-12 "Ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare. Här är det inte längre fråga om grek eller jude, omskuren eller oomskuren, barbar eller skyt, slav eller fri, utan Kristus är allt och i alla. Klä er därför som Guds utvalda, heliga och älskade, i innerlig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, mildhet och tålamod."
# Mormoner tror precis som alla andra kristna att vi ska bli medarvingar till Kristus, dvs theosis, och vi vet dessutom inte egentligen vad detta innebär. Det innebär att vi vill bli fullkomliga, precis som domprost Åke Bonnier i Svenska kyrkan, som skriver, "Jag vill bli fullkomlig - jag önskar bli mig själv och jag önskar Dig att Du ska bli fullkomlig, bli Dig själv och kanske är det så att ju mer Du blir Dig själv och jag blir mig själv ju närmre kommer vi varandra och ju närmre kommer vi Gud."
http://akebonnier.blogspot.com/2009/12/jag-vill-bli-fullkomlig.html
Mormonkyrkan säger om detta: "We believe that the apostle Peter’s biblical reference to partaking of the divine nature and the apostle Paul’s reference to being 'joint heirs with Christ' reflect the intent that children of God should strive to emulate their Heavenly Father in every way. Throughout the eternities, Mormons believe, they will reverence and worship God the Father and Jesus Christ. The goal is not to equal them or to achieve parity with them but to imitate and someday acquire their perfect goodness, love and other divine attributes."
http://en.fairmormon.org/Deification_of_man
"Latter-day Saints believe in an eternal cycle where God creates children in the purpose that they may grow to be joint-heirs of Jesus Christ and thus become one with God or like God. This is commonly called exaltation with the LDS church. However, Gordon B. Hinckley, former prophet and president of the church, stated that we do not currently possess a clear understanding of what it means to be joint-heirs with Christ."
http://en.wikipedia.org/wiki/Plurality_of_gods