Tänkte bara kika in här två sekunder. Såg Zeitgeist ännu en gång till och visst kanske den innehåller faktafel. Det är populärt att s.k. 'debunka' konspirationsfilmer. Men i sanningens namn innehåller 'normala' dokumentärfilmer även faktafel. Hur många jämfört med en konspirationsteorifilm vet jag inte.
I en film som Zeitgeist är fakta självklart viktigt, dock är det för mig inte faktan som spelar den största rollerna utan själva idéerna som filmen väcker. Delvis att detta skulle kunna hända - det är inte omöjligt. Man vaknar på ett sätt, kanske skrattar man åt filmen, kanske tror man på allt, men i vilket fall skall man hålla utkik. Alltid. Filmen uppmanar egentligen inte oss att gå till attack mot våra makthavare och skapa någon revolution, för en sådan stark revolution skulle skapa kaos.
Det är snarare så att vi måste ha ett vaket öga uppe - är det helt fel? Givetvis ska vi inte gå runt och vara rädda. Bara uppmärksamma, precis som man bör vara i vardagen. Gå inte in i lyktstolpen t.ex.
Visst vore det underbart om Zeitgeist kunde vara helt felfri, all fakta stämma till hundra procent men tyvärr är det omöjligt. Om så vore fallet skulle allt vara för uppenbart - om någon dokumentärfilmare man aldrig hört talas om lyckas fälla de som styr världen med en dokumentärfilm. Det funkar inte. Nu säger jag inte att det är en massa rika bankpersoner som styr världen, för jag vet inte. Givetvis har jag mina teorier etc. och ja, jag tror att det är mycket mer bakom gardinen än ett fönster iallafall. Vet dock inte om jag vill gå så långt att tro att vi kommer be om att få ett chip i oss i framtiden. Är vi verkligen så dumma?
Många här verkar även tro att bara för att en konspirationsteorifilm blivit s.k. 'debunkad' så är den värdelös. Är det någon som motargumenterar mot dessa 'debunkningar' då? Läste igenom en 'debunkning' av Zeitgeist som någon lagt ner lika mycket tid på som han som gjort själva filmen men ändå innehöll den ett riktigt rejält faktafel.
Jag citerar:
"
I wouldn't mind having something planted permanently in my arm, that would identify me.
-- 60 minutes guy
I watched this 60 minutes program and he was talking about Alzheimer's patients, so if they appeared somewhere, completely confused, they could easily be identified. Regardless, he was speaking voluntarily."
- ConspiracyScience.com (
Källa)
Det där är riktigt fel då jag själv såg 60 Minutes programmet och programledaren (som heter Andy Rooney förövrigt, inte ens det nämner han) pratar faktiskt om flygplatssäkerheten, hur vi skall kunna snabbt identifiera "säkra" personer.
Klippet hittas
HÄR!
Så ja, 'debunk' personer har även fel, t.om. med en sådan uppenbar och lättfunnen sak som det där 60 Minutes avsnittet. Jag har inte kollat igenom mer av den där 'debunkningen' men det finns säkerligen mer fel, det är jag övertygad om - just på grund av att han inte ens orkat skriva Rooneys namn eller kollat igenom 60 Minutes avsnittet själv. Även fast han påstod att han gjort det.