2008-08-23, 22:53
Medlem
Soterns avatar
[QUOTE
* Jag tror att en människa vid namn Jesus existerade runt år 0. Dock var han inget annat än en vanlig människa.[/quote]

Det är bara det att år noll aldrig har existerat. År ett före Kristus är året före år ett efter Kristus.
Citera
2008-08-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det är bara det att år noll aldrig har existerat. År ett före Kristus är året före år ett efter Kristus.

Och det omintetgör poängen i det tidigare anförda argumentet på vilket sätt?
Citera
2008-08-24, 09:57
Medlem
Min erfarenhet är att ungdomar (<25 år) idag inte kan skilja på fakta och fiktion överhuvudtaget. "Jag har fått fakta" säger de, totalt ovetandes att det är fiktion från början till slut. Internetlänkar är inte heller "fakta". Hårdraget skall man leta "fakta" i publicerade artiklar, som granskas och värderas internationellt - i exempelvis uppslagsverk kan man sedan finna "fakta", som relateras till dessa artiklar med hänvisningar och allt.

Därför kan konspirationsforum som detta leva i högönsklig välmåga, ständigt påfyllt av nya dumheter när de innan Internet var tvungna att sitta och läsa "En Ding Ding Värld" eller gå på möten med andra mindre vetande personer.
Citera
2008-08-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Nej. År 0 föddes Jesus. År 1 e.kr. fyllde Jesus ett år. Var det svårt?

Sedan kan man diskutera om Jesus verkligen föddes år 0, utifrån nämnda kungalängder osv, men för tideräkningens skull har man antagit det. Och numer saknar det ju betydelse.
Citera
2008-08-24, 10:04
Bannlyst
Vilka historiker kan bevis att jesus verkligen existerade? Historisker som var vid liv då jesus skulle ha levt nämner inget om en man som kunde gjort det jesus skulle ha gjort. Likheter mellan jesus, horus, krishna och andra "pagan" heliga män är slående. Känns som om det hela är en historia kopierad från tidigare religiösa texter.
Citera
2008-08-24, 10:07
Medlem
De flesta historiker är överens om att Jesus existerade som person eftersom han nämns i rättsprotokoll, böcker osv. Inget snack om det.

Debatten gäller väl snarare om han var Guds ende son, det är en religiös debatt. De under han påstås ha utfört osv är ingen historisk diskussion.
Citera
2008-08-24, 12:27
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Min erfarenhet är att ungdomar (<25 år) idag inte kan skilja på fakta och fiktion överhuvudtaget. "Jag har fått fakta" säger de, totalt ovetandes att det är fiktion från början till slut. Internetlänkar är inte heller "fakta". Hårdraget skall man leta "fakta" i publicerade artiklar, som granskas och värderas internationellt - i exempelvis uppslagsverk kan man sedan finna "fakta", som relateras till dessa artiklar med hänvisningar och allt.

Håller fullständigt med. Jag vet dock att det anses som en lite torr och trist attityd bland vissa här inne...

Citat:
Därför kan konspirationsforum som detta leva i högönsklig välmåga, ständigt påfyllt av nya dumheter när de innan Internet var tvungna att sitta och läsa "En Ding Ding Värld" eller gå på möten med andra mindre vetande personer.

Nja, där håller jag kanske inte riktigt med. Foliehattarna får ju stryk i parti och minut. Alla deras galna påståenden bemöts ju och sågas längs fotknölarna.

De enda forum där galenskaperna kan frodas är de där man satt i system att kasta ut alla som inte är med i sekten. Jag pratar om ställen som LC-forum och vaken. Så fort som man tillåter öppen diskussion som här, VoF eller JREF så står det ju helt klart för åskådare vilka som har alla hästarna hemma och vilka som inte har det.
Citera
2008-08-25, 19:50
Medlem
Men så vad, finns de likheter mellan Horus och de andra tidiga gudomarna och Jesus som nämns i filmen eller finns det inte sådana likheter?
Citera
2008-08-26, 04:03
Medlem
Fina Gubbens avatar
En intressant film att se är The lost tomb of Jesus. Där verkar dom iallafall ha klara bevis på alla lilla jesus skulle ha levt, vilket kanske inte motsäger Zeitgeist på något sätt. Kan iallafall vara värt att ta en titt på den.
Citera
2008-08-27, 21:12
Medlem
Mvks avatar
Jag såg om zeiteist nyss.
Mer nödvändig och informativ film får man leta efter.
Även om bara hälften av allt i filmen skulle vara sant har denna film spridigt sanningen i en tid då ingen jävel vågar säga ifrån.
Inte bara politiskt eller ekonomiskt utan även privat hos var och en.

Se för guds skull hela filmen med svensk undertext (för säkerhets skull) och SEDAN bilda er en uppfattning.
Citera
2008-08-27, 22:53
Medlem
erroZs avatar
Såg om Zeitgeist för någon vecka sen, jag tittade på den tredje delen helt annorlunda från vad jag gjorde förra sommaren då jag såg den för första gången. Det där med att regeringen ska implantera chip i oss och kolla varenda steg vi tar skrattade jag åt då, men nu när FRA kan komma upp så vart man ju lite "hmm..?"

Visst, jag säger inte att världen kommer få en "Big brother" som spionerar på oss. Men man undrar ju lite vad som pågår i alla fall.

För övrigt en väldigt intressant dokumentär, som jag verkligen rekommenderar till alla som gillar att smaska på konspirations teorier. Hoppas den nya filmen är lika bra som 1an, om inte bättre. Dock så tycker jag att det är synd att filmen inte fått så mycket mainstream uppmärksamhet som den förtjänar.
Senast redigerad av erroZ 2008-08-27 kl. 23:34.
Citera
2008-08-28, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Såg om Zeitgeist för någon vecka sen, jag tittade på den tredje delen helt annorlunda från vad jag gjorde förra sommaren då jag såg den för första gången. Det där med att regeringen ska implantera chip i oss och kolla varenda steg vi tar skrattade jag åt då, men nu när FRA kan komma upp så vart man ju lite "hmm..?"

Visst, jag säger inte att världen kommer få en "Big brother" som spionerar på oss. Men man undrar ju lite vad som pågår i alla fall.

För övrigt en väldigt intressant dokumentär, som jag verkligen rekommenderar till alla som gillar att smaska på konspirations teorier. Hoppas den nya filmen är lika bra som 1an, om inte bättre. Dock så tycker jag att det är synd att filmen inte fått så mycket mainstream uppmärksamhet som den förtjänar.

Folk operarar in mikrochip frivilligt. Används på nattklubbar i t ex Holland. I Mexiko operarar föräldrar inte chip i sina barn för att de är rädda för kidnappning och mord. I Sverige operarar vi in chip i husdjur. Finns många som opererat in chip i USA av olika anledningar. Tekniken finns, gäller att sälja den till folket bara. Små chip skulle t ex kunna placeras i folk genom vaccin, dricksvatten, mat eller t o m från luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in