2008-01-30, 15:01
Medlem
Exceeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Ajajaj, bättre bilda sig och skaffa egen uppfattning än att blint lita på auktoriteter. Bättre tro, inte att något spec. def. är en vrångbild, utan avhålla sig från omdöme tills vidare tills egen uppfattning baserat på egna studier skapats.

Risken är att man annars blir andras verktyg.

Och hur insatt är du egentligen i religioners uppkomst?

Många av er konspirationsteoretiker säger emot er själv; "lita inte blint på andra, skapa en egen uppfattning baserat på egna studier"
Min fråga är då till dig; hur många gånger har du lusläst Bibeln, Koranen, någon gammal skrift om den grekiska mytologin osv? Och när gjorde du utgrävningar på gamla heliga platser för att leta efter bevis som styrker dina teser?

Det går inte att skapa sig en helt egen uppfattning om något. Punkt. Som jag sa så är 99% av folket här på FB, mig inkluderat, för dåligt insatta i ämnet och därför är det bara patetiskt med diskussionen här.
Citera
2008-01-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exceed
Och hur insatt är du egentligen i religioners uppkomst?

Många av er konspirationsteoretiker säger emot er själv; "lita inte blint på andra, skapa en egen uppfattning baserat på egna studier"
Min fråga är då till dig; hur många gånger har du lusläst Bibeln, Koranen, någon gammal skrift om den grekiska mytologin osv? Och när gjorde du utgrävningar på gamla heliga platser för att leta efter bevis som styrker dina teser?

Det går inte att skapa sig en helt egen uppfattning om något. Punkt. Som jag sa så är 99% av folket här på FB, mig inkluderat, för dåligt insatta i ämnet och därför är det bara patetiskt med diskussionen här.

Jag är ingen konspirationsteoretiker!

Men jo, läst en hel del av det du tar upp, är dock ingen arkeolog eller osteolog och har aldrig grävt med spade.

Min poäng är alltså denna:du borde ha en ifrågasättande attityd till kunskap inte en naivt accepterande. Utan vidare accepterar du en persons tolkning. Låt en sådan arbeta lite för sina teorier.

Se det som en kommentar, inte till Zeitgeist specifikt utan som ren generell kritik.

Har väl dessutom aldrig påstått att var man ska uppfinna hjulet på nytt.
Citera
2008-01-31, 15:30
Medlem
Harrison_Fords avatar
tycker filmen var riktigt bra, nu vet man vad massa religoner har fått sina sagor ifrån
Citera
2008-01-31, 15:40
Medlem
Pingehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison_Ford
tycker filmen var riktigt bra, nu vet man vad massa religoner har fått sina sagor ifrån

Eller kan man ju tänka på att det är en konspirationsfilm
Citera
2008-01-31, 16:00
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingeh
Eller kan man ju tänka på att det är en konspirationsfilm

det på filmen är mer troligt än alla sagoberättelser i bibeln
Citera
2008-01-31, 16:07
Medlem
Pingehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison_Ford
det på filmen är mer troligt än alla sagoberättelser i bibeln

Konspirationsteorier har ju målet att personer som du ska tro på det. De manipulerar och tar fakta ur sitt sammanhang för att skapa en alternativ teori. Jag föreslår att du tittar kritiskt på filmen och inte tror blankt på det de säger. Det har redan tagits upp i tråden att filmen innehåller grova faktafel och påståenden som endast passar i teorin eftersom de är tagna ur sitt sammanhang.
Citera
2008-01-31, 16:17
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Konspirationsteorier har ju målet att personer som du ska tro på det. De manipulerar och tar fakta ur sitt sammanhang för att skapa en alternativ teori. Jag föreslår att du tittar kritiskt på filmen och inte tror blankt på det de säger. Det har redan tagits upp i tråden att filmen innehåller grova faktafel och påståenden som endast passar i teorin eftersom de är tagna ur sitt sammanhang.

Och detsamma gäller givetvis bibeln och annat religöst.
Citera
2008-01-31, 16:20
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:

tror inte blankt på filmen, visste innan jag såg filmen att det fanns massa religioner som har flera likheter.
därimot så tror jag att solen har haft mycket att göra med religonerna eftersom folk oftast har sett den som helig.

vattnet som Jesus gick på tror jag kan ha vart is och sedan så tror jag att religonerna har tagit och kopierat av varandras historier och gjort om dem.
Jesus kan mycket väl ha vart flera olika personer och berättelser som dom har tagit och satt ihop tillsammans till en långberättelse och sedan gjort Jesus till huvudpersonen.
Senast redigerad av Harrison_Ford 2008-01-31 kl. 16:35.
Citera
2008-01-31, 16:36
Medlem
Pingehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Och detsamma gäller givetvis bibeln och annat religöst.

Eftersom jag är ateist så tror jag inte på någon religion, och anser att bibeln är skriven i just det syfte som du säger. Men det gör det inte mindre sant att Zeitgeist också är skriven i syftet att manipulera
Citera
2008-01-31, 16:41
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Eftersom jag är ateist så tror jag inte på någon religion, och anser att bibeln är skriven i just det syfte som du säger. Men det gör det inte mindre sant att Zeitgeist också är skriven i syftet att manipulera

Nä, och det menade jag inte heller.

Det roliga är bara att, om jag generelliserar lite, den ena historien ska vi köpa med hull och hår och leva våra liv efter medan den andra rubriceras påhittat trams.
Citera
2008-01-31, 16:56
Medlem
Pingehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Nä, och det menade jag inte heller.

Det roliga är bara att, om jag generelliserar lite, den ena historien ska vi köpa med hull och hår och leva våra liv efter medan den andra rubriceras påhittat trams.

Mycket av problemet med bibeln är ju just att det är ett otroligt känsligt ämne. Och för de som är kristna blir det en väldigt bitter diskussion om man tar upp felaktigheterna och det som sägs i Zeitgeist.

Men som du säger, för oss som inte tror på religionen kan det te sig löjligt att gå efter en bok. Men att tro på det som sägs i Zeitgeist blint är detsamma som att köpa en teori vars källor och fakta är mycket tvivelaktiga och i vissa fall helt felaktiga. Bibeln har inte samma möjlighet att granskas källkritiskt och det bidrar ju till att man lättare accepterar den. Detta är förståss bara hur jag tror.
Citera
2008-02-04, 21:22
Medlem
slumpiratens avatar
finns filmen med svensk text? vet inte om nån har frågat det tidigare men orkar inte läsa 35 sidor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in