Jaha typiskt att denna typ av beskäftigt prat som utger sig för att vara bildat och semivetenskapligt går hem på flashback, men tworeed här finns även klassiskt bildade människor, dit hör jag.
Förvisso innehåller zeitgeist en del felstavningar och en del tveksamheter, men dina inlägg innehåller minst lika många tveksamheter och många uppenbara felaktigheter.
"Nu följer en sektion där vi får reda på att "alla" budorden finns i de dödas bok. Resonemanget är tyvärr inte speciellt övertygande. Vilket budordssystem innehåller inte saker som "du skall icke döda, stjäla, ljuga etc"?
Eftersom egypten inte (bortsett från en mkt kort period) var ett monoteistiskt land så tvivlar jag å det starkaste på att "du skall inte hava andra gudar jämte mig" (det mest signifikanta judiska budordet?) tolkas likadant."-Tworeed
Det enda i ovanstående citat som stämmer är att den egyptiska dödsboken inte är monoteistisk, men den talar förvisso om trohet och lydnad mot gudarna, även om det var flera.
Tillåt mig att citera den egyptiska dödsboken kapitel 125:
The Egyptian Book of the Dead (Reu nu pert em hru) for example, which was already ancient during the Theban period (1500 BCE in the case of the famous Ani papyrus), already contains the following:
I have committed no evil….
I have not dishonored father and mother.
…
I have brought about no evil.
I have not scorned any god. [I have honored all the gods]
I have not defrauded the poor of their property.
I have not done what the gods abominate.
I have not cause harm to be done to a servant by his master.
I have caused no man to hunger.
I have made no one weep.
I have not killed.
…
I have not committed adultery [fornicated]
I have not stolen land.
I have not encroached on my neighbor’s property. (Ch. 125)
De tio budorden:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
5. Du skall inte dräpa.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla.
8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
"Huvuddelen av kristendomen kommer från en källa" (vilket jag inte håller med om)"tworeed
Det är inte alls slutsatsen som dras i filmen snarare exakt tvärtom.
"oden
1 nix oden var son till Bor och Bestla"-tworeed
Well Jesus var ju då son till Maria och Josef, alternativt Maria och gud (jahve), trots detta hävdas att han var son till en jungfru. Det ena behöver inte utesluta det andra i mytologins värld.
"bali afghanistan
hittar inte, möjligen Mahabali från södra indien i så fall stämmer inte många av punkterna" -tworeed
Nej men lägg till ett a så får man Baali en indiskt solgudom som var av visserligen oklart ursprung men det går att tolka det som att han var son till en jungfru.
"Horus
-var inte son till en jungfru,
-bara delvis var solgud"
Ren lögn.
Isis var DEFINITIVT känd som en jungfrugudinna,och horus var hennes lysande son.Horus var en solgud.
"horus (iu) as the black child = jesus as the little black bambino (sic, vafan är det??)"-tworeed
En mycket välkänd figur är den svarta madonnan som dyrkas framförallt i frankrike, det är porträtt av madonnan som är helt svartmålad hållande ett svart jesusbarn, dessa dateras från ca 1100 talet och fram till 1400talet.
Länk om den svarta madonnan:
http://campus.udayton.edu/mary/meditations/blackmdn.html
eller gör en google.
"Om historierna om jesus är lånade från någonstans så har inte jesus funnits."
Vilket är ett fruktansvärt puckat argument."Tworeed
Att det är ett "puckat argument" är ett puckat argument, och inget argument alls.
Allt det du skriver säger mig att du dels är kristen, dels bekänner dig till Intelligent designs anhängare. Rätt?