2007-08-13, 13:07
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du kommer inte bli besviken, viktigt att komma ihåg är också att The Money Masters INTE är en konspirations-film, man berättar helt enkelt hur det monetära system fungerar och har fungerat historiskt, och varför den styrande eliten är så tystlåtna med det.

http://www.mininova.org/tor/406124

Mycket riktigt.

För övrigt, här är länken till The Money Masters på Google Video, om man inte vill ladda ned den till datorn:

http://video.google.com/videoplay?docid=6076118677860424204 (Del 1)
http://video.google.com/videoplay?docid=-7336845760512239683 (Del 2)
Citera
2007-08-17, 16:21
Medlem
tworeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunao
Ja och nej. Som du påpekar finns det en del tvivelsaktig information i filmen, faktafel osv dock finns det andra bitar som ligger nära sanningen. Alla religioner är enligt mig hokus-pokus och ett sätt att styra/lura/knäcka människor, så på den punkten är filmmakaren och jag rörande överens.

Denna film (första delen) samt ett par andra i samma genre tycker jag verkar vända sig till en amerikansk publik. Andemeningen i alla dessa liknelser med andra religioner/myter vill lära tittaren att kristendomen är ett ihopplock.
Influerat av tidigare religioner och myter, inte ett färdigt paket levererat av gud som så många idag tror och då i synnerhet i usa.

Filmen fick mig att återigen intressera mig för flodrikena samt några stickspår. Köpt några nya böcker och har haft supernajsa kvällar på nätet. Så visst har filmen påverkat mig och förmodligen även andra tittare.

Huruvida filmen vänder sig till en amerikansk publik eller ej har enligt mig inte så viktigt. Vad som är viktigt är att fakta och lögn blandas hejdlöst och slutsatserna som dras inte är vettiga.

Citat:
Kanske jag missade något i filmen men de påstod väl inte att soldyrkan är den viktigaste formen av religion, utan att kristdendomen har blivit starkt påverkat av sol/astrodyrkande religioner? Att solen har blivit dyrkad kan du väl inte neka till?

Enligt filmen som jag uppfattade den så är solaspekten central emedan den är intimt förknippad med både kors och återuppståndelse.

Citat:
Den långa listan som flimrar förbi är mycket lustig och drar verkligen ner filmens kvalitet. Det skulle ha räckt med de myter som har tydliga likheter.
De astroteologiska tolkningarna har jag svårt att hitta bra källor till, men rent spontant tolkar jag kristendomen som en fånig fortsättning på äldre naturreligioner där man exempelvis dyrkade solen, månen och planeterna. Att man firade vinter/sommarsolstånd samt dagjämningarna är väl ingen nyhet?

Nej det är inga nyheter.

Citat:
Nej, så uppfattar jag inte filmes budskap. Jesus är inte samma person som Horus utan dessa två har liknande attribut.

http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_myth_hypothesis

Filmmakarna påstår att jesus är påhittad och baserad på, ja rent av plagierad av horus. Deras "bevis" för detta påstående är enl. mig ytterst tveksamma. När det gäller vissa gemensamma attribut så är det väl ingen som förnekat att sådana förekommer bland nästan alla gudar?

Citat:
Nej det går lixom inte att förneka. Vill tillägga att de flesta insatta är säkra på att genesis, första testamentet bygger på mesopotamiska flodberättelser. Och när man vet att första testamentet bygger på äldre sagor är det inte osannolikt att resten gör det, åtminstone delvis, för nån fantasi måste bibelförfattarna väl ändå ha haft sjävla (samt en politisk/makt agenda).

Professor S.H. Hooke, expert på GT: ”Trots de prästerliga transformeringar som gjorts av det Babyloniska ursprungsmaterialet går det inte att undvika slutsatsen att myten i Genesis faktiskt har sin förebild i den Babyloniska skapelsemyten.”

Problemet med bibeln som historisk källa är att endel av innehållet inte är sagor. Mycket av de gammaltestamentliga skildringarna av assyriernas attacker har funnits vara korrekta då liknande skildringar hittats i utgrävningar i assyrien.
Pga detta måste allt bibelmatrial tolkas och bedömmas innan det kan avfärdas/accepteras som historiskt. Att avfärda bibeln som trams rakt av är lika puckat som att tro på varenda bokstav i den.
Citera
2007-08-20, 03:03
Medlem
alice underlands avatar
Svar till tworeed

Jaha typiskt att denna typ av beskäftigt prat som utger sig för att vara bildat och semivetenskapligt går hem på flashback, men tworeed här finns även klassiskt bildade människor, dit hör jag.
Förvisso innehåller zeitgeist en del felstavningar och en del tveksamheter, men dina inlägg innehåller minst lika många tveksamheter och många uppenbara felaktigheter.

"Nu följer en sektion där vi får reda på att "alla" budorden finns i de dödas bok. Resonemanget är tyvärr inte speciellt övertygande. Vilket budordssystem innehåller inte saker som "du skall icke döda, stjäla, ljuga etc"?
Eftersom egypten inte (bortsett från en mkt kort period) var ett monoteistiskt land så tvivlar jag å det starkaste på att "du skall inte hava andra gudar jämte mig" (det mest signifikanta judiska budordet?) tolkas likadant."-Tworeed

Det enda i ovanstående citat som stämmer är att den egyptiska dödsboken inte är monoteistisk, men den talar förvisso om trohet och lydnad mot gudarna, även om det var flera.
Tillåt mig att citera den egyptiska dödsboken kapitel 125:

The Egyptian Book of the Dead (Reu nu pert em hru) for example, which was already ancient during the Theban period (1500 BCE in the case of the famous Ani papyrus), already contains the following:

I have committed no evil….
I have not dishonored father and mother.

I have brought about no evil.
I have not scorned any god. [I have honored all the gods]
I have not defrauded the poor of their property.
I have not done what the gods abominate.
I have not cause harm to be done to a servant by his master.
I have caused no man to hunger.
I have made no one weep.
I have not killed.

I have not committed adultery [fornicated]
I have not stolen land.
I have not encroached on my neighbor’s property. (Ch. 125)

De tio budorden:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
5. Du skall inte dräpa.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla.
8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

"Huvuddelen av kristendomen kommer från en källa" (vilket jag inte håller med om)"tworeed
Det är inte alls slutsatsen som dras i filmen snarare exakt tvärtom.

"oden
1 nix oden var son till Bor och Bestla"-tworeed

Well Jesus var ju då son till Maria och Josef, alternativt Maria och gud (jahve), trots detta hävdas att han var son till en jungfru. Det ena behöver inte utesluta det andra i mytologins värld.

"bali afghanistan
hittar inte, möjligen Mahabali från södra indien i så fall stämmer inte många av punkterna" -tworeed

Nej men lägg till ett a så får man Baali en indiskt solgudom som var av visserligen oklart ursprung men det går att tolka det som att han var son till en jungfru.

"Horus
-var inte son till en jungfru,
-bara delvis var solgud"

Ren lögn.
Isis var DEFINITIVT känd som en jungfrugudinna,och horus var hennes lysande son.Horus var en solgud.

"horus (iu) as the black child = jesus as the little black bambino (sic, vafan är det??)"-tworeed

En mycket välkänd figur är den svarta madonnan som dyrkas framförallt i frankrike, det är porträtt av madonnan som är helt svartmålad hållande ett svart jesusbarn, dessa dateras från ca 1100 talet och fram till 1400talet.
Länk om den svarta madonnan:
http://campus.udayton.edu/mary/meditations/blackmdn.html
eller gör en google.

"Om historierna om jesus är lånade från någonstans så har inte jesus funnits."
Vilket är ett fruktansvärt puckat argument."Tworeed

Att det är ett "puckat argument" är ett puckat argument, och inget argument alls.
Allt det du skriver säger mig att du dels är kristen, dels bekänner dig till Intelligent designs anhängare. Rätt?
Citera
2007-08-20, 03:37
Medlem
alice underlands avatar
Asklepios

Jämför även med askleipos, jag citerar Roger Wiklund som är upphovsman till sidan Jesusparallellerna, mkt intressant för den som är intresserad av ämnet.
http://user.tninet.se/~npt994z/Jparal.htm

Den som betvivlar källan kan lätt slå upp första bästa uppslagsverk och se att det hela stämmer.

"Asklepios är enligt grekisk mytologi läkekonstens fader. Hans förmåga att bota människor sträckte sig bortom döden från vilken han kunde uppväcka människor. För detta lät Zeus döda honom. Men Asklepios återuppstod från hades[40] och upphöjdes till gud och till odödlighet.[41]

På en inskription funnen i Epidauros och stammande från tidigt 200-tal fvt skriver en viss Isyllos att Asklepios’ moder, den jordiska kvinnan Aigle – som också kallas Koronis för att hon är så vacker – blev våldtagen av guden Apollon. Resultatet av deras korta samvaro blev Asklepios.[42] Enligt Pindaros har prinsessan Koronis som jungfru ett förhållande med guden Apollon och blir havande med gudens barn. Ändå lever Koronis tillsammans med sin älskare Iskhys, en vanlig dödlig man.[43] Även Asklepios är följaktligen en gudsson. På 100-talet vt skriver reseskildraren Pausanias att Koronis föder Asklepios på en resa till Epidauros. Bländande ljus omger barnet och varnar den herde som först anländer för att vidröra det.[44]

Kulten av Asklepios fanns i Grekland redan på 500-talet fvt och utbredde sig kraftigt under de två följande århundradena. Folk vallfärdade till asklepiostemplen, vilka var ett slags antikens kurorter. Från att i början ha betraktats som endast läkare och frälsargud kom Asklepios med tiden, liksom Jesus, att betraktas såsom Herre,[45] räddare, hjälpare och överhuvudtaget frälsare.[46]

Det är osäkert om Asklepios sågs som en döende och från de döda uppstående gud. Han var nära förbunden med den feniciska läkeguden Eshmun och de två betraktades av grekerna som samma gud. Eshmun var en vegetationsgud, och liksom Attis stympas han för att sedan återställas på nytt. Detta innebär inte nödvändigtvis att Eshmun var en döende gud, men troligen sågs han ändå som en döende gud, då ett ortnamn verkar ha bevarat minnet av en kultplats kallad ”Eshmuns grav”.[47] Och enligt den iranske naturvetaren och historikern al-Biruni, som skrev i början av tiohundratalet, skall den grekiska läkaren Galenos, som levde i slutet av hundratalet vt, ha skrivit att Asklepios lyftes upp till änglarna i en eldpelare på samma sätt som skedde med ”Dionysos, Herakles och andra”.[48] Så det är möjligt, men långt ifrån säkert, att även Asklepios sågs som en gud som dog för att därefter återuppstå från de döda.

De talrika underverk Jesus enligt evangelierna sägs ha utfört är blott kopior av Asklepios’ underverk. Asklepios botade de sjuka genom att beröra dem. Ena gången gjorde han det genom att sträcka ut handen, andra gången genom att lägga handen på den som var sjuk, eller trycka in sitt finger i den sjuka kroppsdelen.[49] Ofta krävdes, liksom vid Jesu botande, att den sjuka personen själv trodde för att kunna botas.[50]

Enligt inskriptioner från Epidauros och andra vittnesbörd (bl.a. Justinus Martyren)[51] botade Asklepios alla sorters sjuka, däribland lama,[52] stumma[53] och blinda.[54] Han kunde bota även dem som befann sig på andra platser. De sjuka bar själva iväg sina bårar efter att de botats. Asklepios botade såväl gammal som ung, fattig som rik, kvinna som man, slav som fri och vän som fiende.[55]

Även Asklepios uppväckte folk från de döda.[56] Berättelserna om de fem (eller möjligen sex) personer[57] han uppväckte är i många detaljer samstämmiga med vad evangelierna förtäljer om de tre gånger Jesus gjorde detsamma.[58] Exempelvis var många vittnen närvarande; de icke-troende utgick ifrån att personerna varit skendöda; de uppväckta fick något att äta etc.[59] Lucius Apuleius berättar i Florida 19, hur Asklepios avbröt en begravning och uppväckte en flicka från de döda, en berättelse som mycket liknar den i Markus 5:21-43, där Jesus återuppväcker Jairos’ dotter.

För de tidiga kristna måste det ha varit besvärande att höra att alla de underverk, som de påstod att Jesus gjort, redan utförts av Asklepios och dessutom än storslagnare. Asklepios, vars själ, liksom Herakles’, ”levde vidare och åtnjöt evigt liv”.[60]"
Citera
2007-08-22, 19:13
Medlem
Tycker denna filmen är bra alltså. De 10 sista minuterna med den riktigt sköna melodin+de sköna citaten är så jävla bra.

Skulle det mesta i denna dokumentären stämma så är vi vanliga människor så jävla lurade så det finns inte.
Citera
2007-08-23, 14:09
Medlem
nazgul4s avatar
...

Zeitgeist är en sjukt bra dokumentär, och verkligen hur viktig som helst!
Det mesta visste jag redan om, förutom just delen om kristendom och våran kära jesus

Del 2 var grym, och fick reda på en del nya grejer som t.ex Norad, som Dick Cheney hade tagit över 6 mån innan 911

Just del 3 och framåt är väl den mest intressanta delen för just jordens framtid.

http://www.politiken.biz/registerA-L.htm
http://www.politiken.biz/registerM-Z.htm

Ni som inte läst detta innan kan göra det, där har ni alla namn och organisationer/företag som är inblandade på något sätt.
Sen får man tycka vad man vill... men efter man läst allt detta så märker man alla röda trådar.
Citera
2007-08-23, 15:29
Medlem
nazgul4s avatar
Aaron Russo...

Här har ni även hela intervjun med honom... väldigt intressant och han värkar vara en extremt trovärdig människa.

http://video.google.com/videoplay?docid=5420753830426590918
Citera
2007-08-23, 21:31
Medlem
tapirs avatar
Hah, Hor var solgud i det gamla Egypten? Va? Näääääe. Och Seth var inte satan.
Citera
2007-08-26, 09:53
Medlem
SLOBs avatar
OT raderat. Det finns redan en 911-tråd. Uteslutande länkpost raderad.

Topic är filmen Zeitgeist, inte "Konspirationer" eller "Bush administration" i allmänhet.

/SLOB
moderator
Citera
2007-08-26, 11:25
Bannlyst
Denna film är MYCKET intressant. Slutsats: Vi blir slavar precis som egyptierna, när Nibiru träffar jorden år 2012. Vi har satts på jorden för att tränas till slavar åt annonaki!!! FÖLJ INTE FLÖDET!!!
Citera
2007-08-26, 13:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nazgul4
Här har ni även hela intervjun med honom... väldigt intressant och han värkar vara en extremt trovärdig människa.

http://video.google.com/videoplay?docid=5420753830426590918

Tycker du? jag tyckte precis tvärtom när jag såg den, frågan är lite densamma som för Rockefeller, hur kommer det sig att folk han träffar -Rockefeller i stort sett, plötsligt skulle avslöja världsomfattande konspirationer för honom? ligger det inte liksom i sakens natur att man inte ska avslöja sånt?
Citera
2007-08-26, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Tycker du? jag tyckte precis tvärtom när jag såg den, frågan är lite densamma som för Rockefeller, hur kommer det sig att folk han träffar -Rockefeller i stort sett, plötsligt skulle avslöja världsomfattande konspirationer för honom? ligger det inte liksom i sakens natur att man inte ska avslöja sånt?

Jag tänkte tanken att denna film skulle kunna vara släppt av illuminati för att förvirra folk på ett eller annat sätt, men när jag tänker på det så påverkar den egentligen ingenting. Alltså det enda den säger vad gäller det religiösa äro att det är en solgud vi dyrkar (dock på ett förvirrat, manipulerat sätt), och resten är ju knappast saker som är till deras gagn att folk får höra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in