Citat:
Ursprungligen postat av magi
Såg just filmen Zeitgeist .
http://video.google.com/videoplay?docid=-3366161662101696005
Den första delen om religion var tamefan skön och mitt i prick.
Nu kan alla religiösa dårar verkligen ge upp.
Nu hoppas jag att statliga organisationer ser till att dokumentera
de historiska förloppen av detta och ger ut en allmän skrift om att religion e båg.
Nu är det bara en tidsfråga innan man matematiskt kan lägga ett axiom på
det hela som tar bort alla frågetecken som några tokar förmodligen kan ha.
De andra 2 delarna har man ju sett förut typ och om de är sanna får man väl
se med tiden.
Men den första delen om religion borde visas på skolor.
Lite deprimerande att folk slår ihjäl varandra idag i guds namn när dom e itutade samma historia i stort sett och egentligen e blåsta hela högen.
Magi
Först och främst håller jag med om att religion är bluff och båg, men jag skulle aldrig vara lika snabb att sluka en film jag sett på nätet bara för att det som sägs låter bra. Absolut inte visa den i skolor förrän den är ordentligt faktakollad. Jag menar inte att jag är särskilt tveksam angående huruvida religion är båg eller inte, men varje teori måste granskas och fastslås innan den kan läras ut (och religionernas ursprung och hur utvecklingen har gått till är ju mer av en historisk fråga).
Vad som särskilt slog mig var biten angående lärjungarna, och att de skulle vara personifieringar av astrologiska symboler. Såvitt jag vet betraktas åtminstone Petrus som en riktig historisk person. Han anses ju vara den första påven. De direkt efterträdande påvarna är väl än mer historiskt bekräftade som verkliga personer, och de borde ju då kunna bekräfta Petrus existens.
Om nu Petrus existens inte kan styrkas historiskt, och om de efterträdande påvarna ljög om alltihop, då måste de ju medvetet ha spelat på äldre traditioner (av någon anledning), och
inte enbart varit delar av en mytologi som
automatiskt utvecklats med tiden, från samma utgångspunkt.
Angående "the three kings" eller "de tre vise männen", och att de i själva verket skulle vara personifierade stjärnor, så förutsätter ju det att mytologin faktiskt talar om tre stycken konungar eller visa män, men det gör den ju inte. Antalet
tre konungar är ett antagande baserat på antalet gåvor Jesus fick vid sin födsel, och att männen då skulle ha gett en var.
Jag har inte läst hela tråden så det är möjligt att detta redan diskuterats.