2007-08-27, 08:59
Medlem
nazgul4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Tycker du? jag tyckte precis tvärtom när jag såg den, frågan är lite densamma som för Rockefeller, hur kommer det sig att folk han träffar -Rockefeller i stort sett, plötsligt skulle avslöja världsomfattande konspirationer för honom? ligger det inte liksom i sakens natur att man inte ska avslöja sånt?

Om du har sett hela intervjun så kanske du förstod att dom blev väldigt nära vänner och pratade om allt.

När du säger att när Rockefeller träffar folk, att han skulle berätta sånna här saker? Kan du säga vem mer än Aaron som har fått höra dessa saker av Rockefeller?
Citera
2007-08-27, 19:27
Medlem
Granskning

Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Man ska givetvis vara kritisk men till skillnad från de flesta konspirationsfilmer så redovisar skaparen en maffig och seriös lista på källor till sina påståenden. Sen är ju avsnittet om fractional reserve sant, även om kopplingen till krigen kanske är lite överdriven.

Tiden får väl utvisa om källorna håller, ser fram emot kritisk granskning.

Kritisk granskning av vem ?

Påven eller ?
Citera
2007-08-27, 19:44
Medlem
M edia

Citat:
Ursprungligen postat av Cola Maradona
Läs protokollet och se filmen och jämför vad som sägs mellan raderna.

Oavsett om det är ett falsifikat eller äkta vara så är det skrämmande i det hela att så mycket slagit in med tanke på att det publicerdaes i början av 1900-talet.

Den som styr media styr regeringar, regeringar styr armeer och pöbeln ( oss ) vilket gör att dom som ligger bakom media och banker styr allt som händer i världsordningen.

Genom MS-media blir vi dagligen programerade och hjärntvättade.

Sakta men säkert börjar folk fatta att 911= Inside Job.
Citera
2007-08-28, 00:28
Medlem
Mvks avatar
...

Aaron Russo avled i fredags, 24:e aug, vid 64års ålder i cancer.
R.I.P

http://www.infowars.com/articles/media/russo_patriot_hero_aaron_russo_passes_away.htm
Citera
2007-08-28, 01:23
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
ligger det inte liksom i sakens natur att man inte ska avslöja sånt?
om du hade upplevt vad jag har upplevt så hade du inte sagt det där
Citera
2007-09-04, 20:09
Medlem
oth^^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Jaha typiskt att denna typ av beskäftigt prat som utger sig för att vara bildat och semivetenskapligt går hem på flashback, men tworeed här finns även klassiskt bildade människor, dit hör jag.
Förvisso innehåller zeitgeist en del felstavningar och en del tveksamheter, men dina inlägg innehåller minst lika många tveksamheter och många uppenbara felaktigheter.

Allt det du skriver säger mig att du dels är kristen, dels bekänner dig till Intelligent designs anhängare. Rätt?

Aldrig skådat en sån överkörning av någon wannabehistoriker som skriver fint men fel, hahaha!

All heder åt dig alice!
Citera
2007-09-04, 21:03
Medlem
tworeeds avatar
Citat:
Jaha typiskt att denna typ av beskäftigt prat som utger sig för att vara bildat och semivetenskapligt går hem på flashback, men tworeed här finns även klassiskt bildade människor, dit hör jag.
Förvisso innehåller zeitgeist en del felstavningar och en del tveksamheter, men dina inlägg innehåller minst lika många tveksamheter och många uppenbara felaktigheter.
Tack för ditt svar. Jag är glad att du börjar med att berätta hur bra du är och hur fel jag har, det sätter ju sas ribban på en lagon nivå...

Citat:
"Nu följer en sektion där vi får reda på att "alla" budorden finns i de dödas bok. Resonemanget är tyvärr inte speciellt övertygande. Vilket budordssystem innehåller inte saker som "du skall icke döda, stjäla, ljuga etc"?
Eftersom egypten inte (bortsett från en mkt kort period) var ett monoteistiskt land så tvivlar jag å det starkaste på att "du skall inte hava andra gudar jämte mig" (det mest signifikanta judiska budordet?) tolkas likadant."-Tworeed

Det enda i ovanstående citat som stämmer är att den egyptiska dödsboken inte är monoteistisk, men den talar förvisso om trohet och lydnad mot gudarna, även om det var flera.
Tillåt mig att citera den egyptiska dödsboken kapitel 125:

The Egyptian Book of the Dead (Reu nu pert em hru) for example, which was already ancient during the Theban period (1500 BCE in the case of the famous Ani papyrus), already contains the following:
...
lång lista från de dödas bok
...

...och vilka är de absolut mest viktiga budorden, centrala i den judisk-kristna religionen?
Jo, just de som handlar om monoteismen som inte finns bland de egyptiska.

Följdaktligen så håller inte din tes att budorden är snattade från egypten, när det gäller "standardreglerna" så är dem så generella att det ingenting betyder att dem finns på båda ställen och när det gäller de mer specifika (monoteismen) så missar egyptierna det helt.

Citat:
"Huvuddelen av kristendomen kommer från en källa" (vilket jag inte håller med om)"tworeed
Det är inte alls slutsatsen som dras i filmen snarare exakt tvärtom.

Har vi månne sett samma film?
Jag kommer inte ihåg exakta citat men horus/egypten utpekas som den absolut viktigaste källan.

Citat:
"oden
1 nix oden var son till Bor och Bestla"-tworeed

Well Jesus var ju då son till Maria och Josef, alternativt Maria och gud (jahve), trots detta hävdas att han var son till en jungfru. Det ena behöver inte utesluta det andra i mytologins värld.

och hur mycket solgud var oden? visst behöver inte det ena utesluta det andra men varför hitta på saker i brist på fakta.
En annan ytterst viktig skillnad mellan jesus och de andra gudarna är att jesus var född av en fullt vanligt människa och inte av någonslags gudinna.

Citat:
"bali afghanistan
hittar inte, möjligen Mahabali från södra indien i så fall stämmer inte många av punkterna" -tworeed

Nej men lägg till ett a så får man Baali en indiskt solgudom som var av visserligen oklart ursprung men det går att tolka det som att han var son till en jungfru.

Jaha och sedan kan vi ju gissa vidare att han återuppväckte döda och återuppstod och sen har vi ju återigen "bevisat" att jesus inte fanns, eller?

Citat:
"Horus
-var inte son till en jungfru,
-bara delvis var solgud"

Ren lögn.
Isis var DEFINITIVT känd som en jungfrugudinna,och horus var hennes lysande son.Horus var en solgud.

När det gäller horus så borde du i egenskap av klassiskt bildad börja med att definiera vilken tidsperiod vi befinner oss i. Intressant nog så ändrades horus funktion ganska mycket genom årtusendena. I början var han i egenskap av himmelsgus också sol och mån gud för att senare bli mer och mer lik sin far osiris.
Horus var vidare gudomlig hela tiden och dog aldrig på korset, hans far osiris vart ju söndersliten och återihopfogad men det är ju en annan gud eller?

Citat:
"horus (iu) as the black child = jesus as the little black bambino (sic, vafan är det??)"-tworeed

En mycket välkänd figur är den svarta madonnan som dyrkas framförallt i frankrike, det är porträtt av madonnan som är helt svartmålad hållande ett svart jesusbarn, dessa dateras från ca 1100 talet och fram till 1400talet.
Länk om den svarta madonnan:
http://campus.udayton.edu/mary/meditations/blackmdn.html
eller gör en google.

Självfallet känner jag till den svarta madonnan men jag, i min avsaknad på klassisk bildning, såg inte hur medeltidens ikonmålare skulle blivit inspirerade av horusmyten som torde försvunnit en sisådär 800år innan ikonerna målades.
Ber om ursäkt och tackar för informationen.

Citat:
"Om historierna om jesus är lånade från någonstans så har inte jesus funnits."
Vilket är ett fruktansvärt puckat argument."Tworeed

Att det är ett "puckat argument" är ett puckat argument, och inget argument alls.
Allt det du skriver säger mig att du dels är kristen, dels bekänner dig till Intelligent designs anhängare. Rätt?

Hahahahah jag kristen fanatiker?
är alla som inte håller med dig kristna fanatiker?

hursomhelst, jag får väl försöka förklara lite tydligare. Bara för att jesusmyten innehåller element som är tydligt lånade någonstans ifrån så betyder det inte att den är påhittad.
Om du nu verkligen besitter en massa klassisk bildning så vet du att antikens historiker skrev just så. Tyckte man illa om en kejsare så associerades han med vissa attribut ville man beskriva en undergörare så fick han en annan set av "standardattribut". Detta sätt att hanskas med sannigen var inte att kan förvisso klassas som "lögn" idag men sågs inte som det på den tiden.

Att jesus skulle vara påhittad bara för att vissa av hans mer övermänskliga egenskaper är påhittade blir alltså en efterhandskonstruktion skapad av folk som inte vet hur antik historieskrivning fungerade.

Med liknande argument (lånade attribut) så kan jag "bevisa" att många historiska personer inte existerat, t ex nero dominitanus och heliogabalus ,eller varför inte vår egen gustav vasa..

Eller hur var det nu, alla som tror på "gustav-vasa myten" är svensknationalistiska inelligent design fanatiker?
Citera
2007-09-04, 21:08
Medlem
tworeeds avatar
Citat:
Jämför även med askleipos, jag citerar Roger Wiklund som är upphovsman till sidan Jesusparallellerna, mkt intressant för den som är intresserad av ämnet.
http://user.tninet.se/~npt994z/Jparal.htm

Den som betvivlar källan kan lätt slå upp första bästa uppslagsverk och se att det hela stämmer.
...
massor om asklepios
...

Som sagt att liknande attribut fanns innan är inte någonslags "bevis".

Hur kommer det sig att bara underverken är kopierade? Borde inte de mer centrala delarna av kristendomen typ "vända andra kinden till" och "dö för våra synder" också vara snodda någonstans ifrån? (och ja, dessa och inte underverken är det centrala i kristendomen, åtminstone enl. mig)
Citera
2007-09-04, 22:11
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seb-
Här har du ännu en läsvärd artikel:

http://rawstory.com/news/2005/CAUGHT_RED__0923.html

Så... de till araber utklädda brittiska agenterna stoppar inte vid en vägspärr...skottlossning utbryter...vid senare tillfälle upptäcker man att bilen de kör är fullastad med vapen och explosiva ämnen...hmmm....

Att specialtrupper jobbar undercover betyder ju nödvändigtvis inte att dom är där för att ställa till allmänna problem , utan kanske helt enkelt för att kunna bedriva spaning och ev jakt. Tex är det vanligt att israel klär ut sig till araber när dom ska fånga in terrorledare m.m i palestinska områden.
Citera
2007-09-04, 23:02
Medlem
seb-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Att specialtrupper jobbar undercover betyder ju nödvändigtvis inte att dom är där för att ställa till allmänna problem , utan kanske helt enkelt för att kunna bedriva spaning och ev jakt. Tex är det vanligt att israel klär ut sig till araber när dom ska fånga in terrorledare m.m i palestinska områden.

Du har givetvis rätt i sak, men i britternas fall så var det sannerligen inte ett vanligt underrättelseuppdrag. Hur kan man annars förklara soldaternas agerande och aktioner, d.v.s att de inte stannade vid vägspärr, utklädda till araber öppnade eld mot irakisk polis för att sedan bli arresterade då man samtidigt upptäcker mängder med vapen och explosiva medel i bilen de körde...och så klart sedan fritagna av brittisk militär.

Kan det ha varit en olyckshändelse att de inte stannade vid vägspärren? Fungerade kanske inte bromsarna? Varför öppnade de eld och vad i hela fridens namn skulle de med alla vapen de transporterade i bilen?
Citera
2007-09-07, 05:49
Medlem
Outsides avatar
Tack för dina inlägg Tworeed, intressant läsning.
Citera
2007-09-09, 20:38
Bannlyst
Citat:
Jämför även med askleipos, jag citerar Roger Wiklund som är upphovsman till sidan Jesusparallellerna, mkt intressant för den som är intresserad av ämnet.
http://user.tninet.se/~npt994z/Jparal.htm

Den som betvivlar källan kan lätt slå upp första bästa uppslagsverk och se att det hela stämmer.

"Asklepios är enligt grekisk mytologi läkekonstens fader. Hans förmåga att bota människor sträckte sig bortom döden från vilken han kunde uppväcka människor. För detta lät Zeus döda honom. Men Asklepios återuppstod från hades[40] och upphöjdes till gud och till odödlighet.[41]

På en inskription funnen i Epidauros och stammande från tidigt 200-tal fvt skriver en viss Isyllos att Asklepios’ moder, den jordiska kvinnan Aigle – som också kallas Koronis för att hon är så vacker – blev våldtagen av guden Apollon. Resultatet av deras korta samvaro blev Asklepios.[42] Enligt Pindaros har prinsessan Koronis som jungfru ett förhållande med guden Apollon och blir havande med gudens barn. Ändå lever Koronis tillsammans med sin älskare Iskhys, en vanlig dödlig man.[43] Även Asklepios är följaktligen en gudsson. På 100-talet vt skriver reseskildraren Pausanias att Koronis föder Asklepios på en resa till Epidauros. Bländande ljus omger barnet och varnar den herde som först anländer för att vidröra det.[44]

Kulten av Asklepios fanns i Grekland redan på 500-talet fvt och utbredde sig kraftigt under de två följande århundradena. Folk vallfärdade till asklepiostemplen, vilka var ett slags antikens kurorter. Från att i början ha betraktats som endast läkare och frälsargud kom Asklepios med tiden, liksom Jesus, att betraktas såsom Herre,[45] räddare, hjälpare och överhuvudtaget frälsare.[46]

Det är osäkert om Asklepios sågs som en döende och från de döda uppstående gud. Han var nära förbunden med den feniciska läkeguden Eshmun och de två betraktades av grekerna som samma gud. Eshmun var en vegetationsgud, och liksom Attis stympas han för att sedan återställas på nytt. Detta innebär inte nödvändigtvis att Eshmun var en döende gud, men troligen sågs han ändå som en döende gud, då ett ortnamn verkar ha bevarat minnet av en kultplats kallad ”Eshmuns grav”.[47] Och enligt den iranske naturvetaren och historikern al-Biruni, som skrev i början av tiohundratalet, skall den grekiska läkaren Galenos, som levde i slutet av hundratalet vt, ha skrivit att Asklepios lyftes upp till änglarna i en eldpelare på samma sätt som skedde med ”Dionysos, Herakles och andra”.[48] Så det är möjligt, men långt ifrån säkert, att även Asklepios sågs som en gud som dog för att därefter återuppstå från de döda.

De talrika underverk Jesus enligt evangelierna sägs ha utfört är blott kopior av Asklepios’ underverk. Asklepios botade de sjuka genom att beröra dem. Ena gången gjorde han det genom att sträcka ut handen, andra gången genom att lägga handen på den som var sjuk, eller trycka in sitt finger i den sjuka kroppsdelen.[49] Ofta krävdes, liksom vid Jesu botande, att den sjuka personen själv trodde för att kunna botas.[50]

Enligt inskriptioner från Epidauros och andra vittnesbörd (bl.a. Justinus Martyren)[51] botade Asklepios alla sorters sjuka, däribland lama,[52] stumma[53] och blinda.[54] Han kunde bota även dem som befann sig på andra platser. De sjuka bar själva iväg sina bårar efter att de botats. Asklepios botade såväl gammal som ung, fattig som rik, kvinna som man, slav som fri och vän som fiende.[55]

Även Asklepios uppväckte folk från de döda.[56] Berättelserna om de fem (eller möjligen sex) personer[57] han uppväckte är i många detaljer samstämmiga med vad evangelierna förtäljer om de tre gånger Jesus gjorde detsamma.[58] Exempelvis var många vittnen närvarande; de icke-troende utgick ifrån att personerna varit skendöda; de uppväckta fick något att äta etc.[59] Lucius Apuleius berättar i Florida 19, hur Asklepios avbröt en begravning och uppväckte en flicka från de döda, en berättelse som mycket liknar den i Markus 5:21-43, där Jesus återuppväcker Jairos’ dotter.

För de tidiga kristna måste det ha varit besvärande att höra att alla de underverk, som de påstod att Jesus gjort, redan utförts av Asklepios och dessutom än storslagnare. Asklepios, vars själ, liksom Herakles’, ”levde vidare och åtnjöt evigt liv”.[60]"

Din film är demolerad.
http://www.unexplained-mysteries.com/forum/index.php?showtopic=98970

Fortsätt gärna sila mygg och käka kameler, du är väldigt underhållande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in