2011-05-18, 13:38
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Vad ska en komiker skämta om då, menar då? Sådant som ingen jävel har hört talas om?

Det jag ville få fram med detta är att man ska inte ta en komiker seriöst i sådana här ämnen. Det går att förlöjliga allt och allting vilket komiker också gör just enbart för att locka fram skratt.

Citat:
Fullständigt jävla ointressant för den som är kritiskt tänkande och en smula allmänbildad.

Kristendomen - Hur lätt som helst att hitta paralleller med något så omfattande som kristendomen och vilken tro som helst. Gäsp...

9/11 - Samma jävla ogrundade konspirationsteorier som foliehattarna har tjatat om i snart ett decennium. Inget nytt under solen.

Banksystemet - Ja, bankerna skapar nya pengar genom lån. Kan säkert vara revolutionerande för en obildad dumjävel som inte redan visste det, precis som det är revolutionerande för någon som trodde att jorden var platt att får höra att jorden är rund, men helt odramatiskt. Det är så det funkar och det är ingen hemlighet på något sätt. Hela vårt samhälle och välstånd bygger på det. Det är bara tragiskt att det uppenbarligen finns så många som inte har fattat det.

Som sagt så är zeitgeist just till för den anledningen att upplysa folk hur det fungerar. Jag pratar om delen som tar upp pengasystemet nu. Teorin om 9/11 är som sagt bara en teori som jag själv i alla fall tar med en nypa salt. Den amerikanska regeringen är korkad, men inte så korkad att dom dödar sina egna.
Dom vill först och främst få fram att pengasystemet är mer skadligt för vårt samhälle än nyttigt. Du lägger för mycket av din kritik på den första filmen som jag så tidigare bara är en massa vilt spekulerande teorier. För att du konstruktivt ska kunna kritisera zeitgeist på allvar så ska du se Addendum och Moving Forward för det är kring dom två som rörelsen är baserad på.
Citera
2011-05-18, 23:50
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Det jag ville få fram med detta är att man ska inte ta en komiker seriöst i sådana här ämnen. Det går att förlöjliga allt och allting vilket komiker också gör just enbart för att locka fram skratt.

Ja, och för det kritiserar du Betnér. Vad ska han göra då? Vara tråkig? Han är, som bekant, komiker. Det är MENINGEN att han ska locka fram skratt.

Citat:
Som sagt så är zeitgeist just till för den anledningen att upplysa folk hur det fungerar. Jag pratar om delen som tar upp pengasystemet nu. Teorin om 9/11 är som sagt bara en teori som jag själv i alla fall tar med en nypa salt. Den amerikanska regeringen är korkad, men inte så korkad att dom dödar sina egna.
Dom vill först och främst få fram att pengasystemet är mer skadligt för vårt samhälle än nyttigt. Du lägger för mycket av din kritik på den första filmen som jag så tidigare bara är en massa vilt spekulerande teorier. För att du konstruktivt ska kunna kritisera zeitgeist på allvar så ska du se Addendum och Moving Forward för det är kring dom två som rörelsen är baserad på.

Konstruktiv kritik är när man kritiserar något, men också kommer med konstruktiva idéer om hur det skulle kunna göras bättre. Jag försäkrar dig: Det är INTE min avsikt. Jag sågar Zeitgeist jäms med fotknölarna och dömer ut det som en helt substanslös konspirationsteori som bara tilltalar de allra mest okunniga och okritiska. Det är i allra högsta grad DESTRUKTIV kritik jag kommer med. Lägg ner skiten!

Nej, pengasystemet är inte mer skadligt än nyttigt för vårt samhälle. Tvärtom. Det är därför vi har det. Om det hade varit bättre att gå till marknaden och byta mjöl mot ägg, mjölk, ägg och salt när man vill göra pannkaka, hade vi fortfarande gjort det, men ett sådant system är extremt opraktiskt.

Det bygger dels på att någon i just det ögonblicket vill ha mjöl, samt har ägg, mjölk och salt som han/hon inte längre vill ha. Dels bygger det på att jag måste ha mjöl vilket jag kanske inte alls har möjlighet att framställa. Det kanske är så att jag är jävligt bra på att laga cyklar istället. Med ett pengasystem kan jag då sälja cykelreparationer, ta betalt för det och spara pengarna tills jag behöver använda dem. Med ett system utan pengar riskerar jag att svälta.

Vet att det är en förklaring på en barnslig nivå, men det tragiska är att ni i Zeitgeist-sekten har missat det allra mest grundläggande om hur ett samhälle fungerar, så det är där man måste börja.
Citera
2011-05-19, 16:16
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ja, och för det kritiserar du Betnér. Vad ska han göra då? Vara tråkig? Han är, som bekant, komiker. Det är MENINGEN att han ska locka fram skratt.
Ja det va la precis det jag sa elle? Men han kommer inte med några relevanta argument för han står bara på scen och fjantar sig. Precis som vi bägge säger så låter han komiken komma i första hand, precis som han ska göra för att han är en komiker, så hans försök att kritisera zeitgeist kan tyvärr inte tas på allvar.

Citat:
Konstruktiv kritik är när man kritiserar något, men också kommer med konstruktiva idéer om hur det skulle kunna göras bättre. Jag försäkrar dig: Det är INTE min avsikt. Jag sågar Zeitgeist jäms med fotknölarna och dömer ut det som en helt substanslös konspirationsteori som bara tilltalar de allra mest okunniga och okritiska. Det är i allra högsta grad DESTRUKTIV kritik jag kommer med. Lägg ner skiten!
Jag skulle ha förstått dig om du sa att du dömer ut den första zeitgeist som en substanslös konspirationsteori eftersom det är den enda av de tre som kan klassas som det. Du har nog inte sett de två sista zeitgeist filmerna och sitter ändå här och kritiserar dom trots att dom skiljer sig ganska mycket från den första. Jag undrar jag vilken det är som är okunnig. Du säger också att de mest okritiska tar till sig zeitgeist när det faktiskt är tvärtom. Zeitgeist går emot och kritiserar hela grunden av vårat samhälle och vi som håller med har äntligen vaknat och insett hur jävla sjukt vårat samhälle egentligen är. Du, och dom som tycker som dig, ni är dom som är okritiska för ni tror att samhället vi lever i inte kan förändras till det bättre så ni finner er i vilken skit som helst. Synd bara att ni är så korkade att ni inte fattar att ni försvarar ett system som förr eller senare kommer förinta er.

Citat:
Nej, pengasystemet är inte mer skadligt än nyttigt för vårt samhälle. Tvärtom. Det är därför vi har det.
Nej. Du har så fel. Jag råder dig bara till en sak, läs en bok som heter skuldfällan av Noreena Hertz. Den boken har ingen koppling till zeitgeist. Noreena Hertz har en gång jobbat åt Federal Reserve banken men hon slutade efter all korruption och den sjuka leken bankerna leker med de fattiga länderna genom att låna dom pengar de inte kan betala tillbaka osv osv.

Citat:
Om det hade varit bättre att gå till marknaden och byta mjöl mot ägg, mjölk, ägg och salt när man vill göra pannkaka, hade vi fortfarande gjort det, men ett sådant system är extremt opraktiskt.

Det bygger dels på att någon i just det ögonblicket vill ha mjöl, samt har ägg, mjölk och salt som han/hon inte längre vill ha. Dels bygger det på att jag måste ha mjöl vilket jag kanske inte alls har möjlighet att framställa. Det kanske är så att jag är jävligt bra på att laga cyklar istället. Med ett pengasystem kan jag då sälja cykelreparationer, ta betalt för det och spara pengarna tills jag behöver använda dem. Med ett system utan pengar riskerar jag att svälta.

Vet att det är en förklaring på en barnslig nivå, men det tragiska är att ni i Zeitgeist-sekten har missat det allra mest grundläggande om hur ett samhälle fungerar, så det är där man måste börja.

*suck*.... Du liksom många, många andra har GROVT missuppfattat vad zeitgeist i samband med The Venus Project förespråkar. Dom har inte sagt något om att återgå till byteshandel. Resursbaserad ekonomi innebär att alla människor ska få tillgång till det mest nödvändiga i livet UTAN någon prislapp. Med andra ord helt gratis. Du ska kunna gå till en stor central och plocka ihop mat så du har för dagen, behöver du ett fordon att ta dig nånstans så kommer kollektiv trafik bli grymt mer effektivare än den vi har idag samt gratis lånefordon, du kommer få tak över huvudet, precis allt som en människa behöver. Jag kan förstå att detta är svårt att tänka sig för en som inte är kapabel att tänka utanför sina referensramar som samhället vi lever i idag har lagt ut åt dig.
Senast redigerad av TheRockers 2011-05-19 kl. 16:21.
Citera
2011-06-02, 21:52
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Jag trodde inte att han var så dålig komiker att han va tvungen att ta till förutsägbara skämt och billiga knep för att få med sig publiken. Att dra skämt om något som blivit så stort och omtalat som Zeitgeist är rätt lätt, det är som att skjuta prick på en ladugårdsvägg ungefär. Samma sak görs alltid av komiker runt om i världen oavsett om det gäller stora skådisar, filmer, musiker, Tv serier, dokusåpor... ja precis allt som är populärt. Du har väl sett Jay Leno, David Letterman ect. Magnus Betnér ville bara kamma hem några billiga skratt här och jag som tyckte han va medioker komiker redan från början inser ju nu att jag överskattade honom grovt.

Har du själv sett Zeitgeist förresten? Den första filmen kan jag hålla med om innehåller mest vilt spekulerande teorier, en av dom trovärdig (den om religion), men dom två andra filmerna är ren fakta.
Stort som Zeitgeist, skojar du med mig?

www.thezeitgeistmovement.com är rankad på plats 51.818 på www.alexa.com.

Herregud FB är rankad 5.145, Politiskt Inkorrekt på plats 20.357

Zeitgeiströrelsen är ett luftslott helt enkelt. Mycket snack men egentligen ingenting.

Och de andra två filmerna med Jaques Frescos tokiga idéer är bara för muclet. man tar sig för pannan.
Citera
2011-06-03, 19:43
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Stort som Zeitgeist, skojar du med mig?

www.thezeitgeistmovement.com är rankad på plats 51.818 på www.alexa.com.

Herregud FB är rankad 5.145, Politiskt Inkorrekt på plats 20.357

Zeitgeiströrelsen är ett luftslott helt enkelt. Mycket snack men egentligen ingenting.

Jag menade inte att dom hade blivit megastora. Jag är väl medveten att Zeitgeist inte är stort men tydligen såpass stort att en komiker i alla fall kan skämta om det och komiker brukar ju välja aktuella händelser som för tillfället har blivit uppmärksammade i pressen eller annan form av media.
Just nu är det mycket prat men jag hoppas du inser att det är verkligen inte lätt att få folk att förstå att systemet de har levt i hela sitt liv är felaktigt och att det till slut, förr eller senare, kommer bli våran undergång. Alla lever ju med samma slogan: "Det har alltid varit så och kommer alltid vara så" så jag håller med dig, det är mycket prat och lite action. Men det är rätt svårt såvida man inte får med sig majoriteten av befolkningen och det är i det stadiet Zeitgeist rörelsen är i nu. Att informera och försöka få folk att öppna ögonen.

Citat:
Och de andra två filmerna med Jaques Frescos tokiga idéer är bara för muclet. man tar sig för pannan.

Dessa "tokiga" idéer har en vetenskaplig grund så dom är inte så tokiga trots allt. Allt det han nämner i tex filmen eller dokumentären eller vad man nu vill kalla den, Future By Design, går ju att genomföra, det är ju uppfinningar han har konstruerat men han saknar medlen att göra det.
Citera
2011-06-04, 21:53
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Jag menade inte att dom hade blivit megastora. Jag är väl medveten att Zeitgeist inte är stort men tydligen såpass stort att en komiker i alla fall kan skämta om det och komiker brukar ju välja aktuella händelser som för tillfället har blivit uppmärksammade i pressen eller annan form av media.
Just nu är det mycket prat men jag hoppas du inser att det är verkligen inte lätt att få folk att förstå att systemet de har levt i hela sitt liv är felaktigt och att det till slut, förr eller senare, kommer bli våran undergång. Alla lever ju med samma slogan: "Det har alltid varit så och kommer alltid vara så" så jag håller med dig, det är mycket prat och lite action. Men det är rätt svårt såvida man inte får med sig majoriteten av befolkningen och det är i det stadiet Zeitgeist rörelsen är i nu. Att informera och försöka få folk att öppna ögonen.

Dessa "tokiga" idéer har en vetenskaplig grund så dom är inte så tokiga trots allt. Allt det han nämner i tex filmen eller dokumentären eller vad man nu vill kalla den, Future By Design, går ju att genomföra, det är ju uppfinningar han har konstruerat men han saknar medlen att göra det.

Detorspelet Brink visar hur det skulle gå i en zeitgeist-stad. I den är det nåt likt, visserligen en flytande stad men ändå.
Citera
2011-06-04, 23:35
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Detorspelet Brink visar hur det skulle gå i en zeitgeist-stad. I den är det nåt likt, visserligen en flytande stad men ändå.

Såg precis trailern på spelet och det är så långt man kan komma från "zeitgeist verklighet". Den liknade mer våran nuvarande verklighet. Fick mig att tänka mer på filmen "Guds stad" som handlar om slumkvarteren nere i Brasilien tror jag det va. Kan dock hålla med om att designen på en av byggnaderna i slutet av trailern liknade Jacque Frescos design men det betyder inte att det behöver bli som i spelet bara för det.
Citera
2011-06-05, 15:29
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Såg precis trailern på spelet och det är så långt man kan komma från "zeitgeist verklighet". Den liknade mer våran nuvarande verklighet. Fick mig att tänka mer på filmen "Guds stad" som handlar om slumkvarteren nere i Brasilien tror jag det va. Kan dock hålla med om att designen på en av byggnaderna i slutet av trailern liknade Jacque Frescos design men det betyder inte att det behöver bli som i spelet bara för det.
Det betyder inte att det skulle bli som Fresco önskar heller...

Iaf, hittar inte nån vettig vtrailer som visar "Arken"

Men i början på den här vidoen visas det http://www.gametrailers.com/video/review-brink/713694

Och jepp en hel del nergångna delar, då människorna av naturen är förstörande. Är även ett flockdjur som tycker om att bilda gäng.
Senast redigerad av volvo 240 2011-06-05 kl. 15:41.
Citera
2011-06-05, 22:47
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Det betyder inte att det skulle bli som Fresco önskar heller...

Det va ju du som tog upp exemplet om att det skulle bli som i spelet, inte jag. Hur spelet ser ut har ju inget att göra med vad Fresco vill o inte vill.

Citat:
Och jepp en hel del nergångna delar, då människorna av naturen är förstörande. Är även ett flockdjur som tycker om att bilda gäng.

Det tror jag inte på. Pratar du om krig när du säger att människan är förstörande av naturen kanske? Krig skapas av två orsaker, pengar och brist på resurser. Det är de enda två orsakerna till krig. Människan har ingen egentlig natur utan vi formas av våran omgivning och det är därifrån vi snappar upp våra värderingar i livet.
Citera
2011-08-07, 17:22
Medlem
Precis efter presentationen av del II i Zeitgeist the Movie visas ett nyhetsinslag från CNN. Rösten låter exakt som Morgan Freeman.. men det kan väl inte vara möjligt?
Citera
2011-08-25, 16:09
Bannlyst
Tja,

Kan man ladda ned denna "film" direkt till iphone4?
Har ingen dator och är väldigt sugen på att se den, finns den även med svenskt text?
Citera
2011-12-13, 17:01
Medlem
Hej har sett denna filmen nu och tycker den var super intressant men skulle behöva några frågor som gör att jag tvingas diskutera filmens syfte, dess trovärdighet och dess innehåll ? Håller på att skriva en anlys på denna för skoj skull så är de någon som kommer på några bra frågor. Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in