Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Jag tror bestämt att du har fått det hela om bakfoten!!
Det är inte så att känslorna *sitter* i hjärnan, det är faktiskt inte ens med hjärnan du känner de djupa emotionerna...
Handen på hjärtat, när du har starka känslor kring något som du vill ventilera och lätta upp inför någon, lättar du då din hjärna?

Och varför säger man inte "ha hjärnan på rätta stället", istället för "ha hjärtat på rätta stället", om nu personlighet och känsloliv skulle vara fastspikat i hjärnan?
Och om du gör någon tjej djupt olycklig p.g.a. obesvarad kärlek, varför säger man inte då att du "krossade hennes hjärna", istället för "krossade hennes hjärta"?
Dessa talesätt finns över hela världen, i alla kulturer, genom alla tidsepoker, och det finns faktiskt en anledning till att man alltid kopplar ihop hjärta och känslor...
I själ och hjärta tror jag faktiskt att du innerst inne håller med mig...
Det är inte så att känslorna *sitter* i hjärnan, det är faktiskt inte ens med hjärnan du känner de djupa emotionerna...
Handen på hjärtat, när du har starka känslor kring något som du vill ventilera och lätta upp inför någon, lättar du då din hjärna?

Och varför säger man inte "ha hjärnan på rätta stället", istället för "ha hjärtat på rätta stället", om nu personlighet och känsloliv skulle vara fastspikat i hjärnan?
Och om du gör någon tjej djupt olycklig p.g.a. obesvarad kärlek, varför säger man inte då att du "krossade hennes hjärna", istället för "krossade hennes hjärta"?

Dessa talesätt finns över hela världen, i alla kulturer, genom alla tidsepoker, och det finns faktiskt en anledning till att man alltid kopplar ihop hjärta och känslor...

I själ och hjärta tror jag faktiskt att du innerst inne håller med mig...

tack för att ni inte förnekade mitt påstående om att ni är flera personer. som svar på ditt test av mina argument säger jag att alla känslor som vi uppfattar inte är annat än elektriska impulser. Så hurvida ni "känner" med hjärtat så är det fortfarande hjärnan som uppfattar och tolkar de känslor som man har.
finns även talesätt som lyder något i stil med
" Idioter snackar skit, smarta håller käft ". det passar väl in på era frågor och diskussioner. Fast iofs så är det hela ju bara ett spel från er sida då ni egentligen inte alls är så dumma som erat alter ego "mankan" är.