2007-01-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Jag tror bestämt att du har fått det hela om bakfoten!!

Det är inte så att känslorna *sitter* i hjärnan, det är faktiskt inte ens med hjärnan du känner de djupa emotionerna...

Handen på hjärtat, när du har starka känslor kring något som du vill ventilera och lätta upp inför någon, lättar du då din hjärna?

Och varför säger man inte "ha hjärnan på rätta stället", istället för "ha hjärtat på rätta stället", om nu personlighet och känsloliv skulle vara fastspikat i hjärnan?

Och om du gör någon tjej djupt olycklig p.g.a. obesvarad kärlek, varför säger man inte då att du "krossade hennes hjärna", istället för "krossade hennes hjärta"?

Dessa talesätt finns över hela världen, i alla kulturer, genom alla tidsepoker, och det finns faktiskt en anledning till att man alltid kopplar ihop hjärta och känslor...

I själ och hjärta tror jag faktiskt att du innerst inne håller med mig...

tack för att ni inte förnekade mitt påstående om att ni är flera personer. som svar på ditt test av mina argument säger jag att alla känslor som vi uppfattar inte är annat än elektriska impulser. Så hurvida ni "känner" med hjärtat så är det fortfarande hjärnan som uppfattar och tolkar de känslor som man har.

finns även talesätt som lyder något i stil med

" Idioter snackar skit, smarta håller käft ". det passar väl in på era frågor och diskussioner. Fast iofs så är det hela ju bara ett spel från er sida då ni egentligen inte alls är så dumma som erat alter ego "mankan" är.
Citera
2007-01-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mankans logik är lysande som vanligt. Eftersom han tydligen är bokstavstrogen så borde väl andra talesätt också gälla t ex:

Råg i ryggen, Mankan har verkligen råg i sin ryggrad, inte nerver.
Tummen mitt i handen, Mankan har verkligen sin tumme mellan långfingret och ringfingret.
Hals över huvud, Mankan har självklart en hals ovanför sitt huvud.
Ha tomtar på loftet, Mankan har verkligen små tomtar på sitt loft.

Det sista talesättet skulle jag nog använda om Mankan.
Hahaha! Dagens garv!
Citera
2007-01-06, 23:44
Medlem
Första gången jag ser denna tråd.

Tack Mankan! Du har gett mig ett gott skratt idag!

Finns egentligen inte så mycket mer att tillägga.
Fakta: Mankan har hittills i alla sina inlägg inte presenterat ett enda hållbart bevis för sin tes.
Allt han refererar till är ett fåtal löjeväckande, pseudovetenskapliga hemsidor där det tar ungefär 1-2 minuter att konstatera att innehållet saknar fullständigt substans.

Kan inte alla bara strunta i Mankans trådar/inlägg. Det är ju helt uppenbart att hon/han bara vill ha uppmärksamhet genom att påstå något genomkorkat och sedan upprepa det tusenfalt, helst ihop med två miljoner omotiverade smileys.

Sällan har väl uttrycket "skaffa dig ett liv" varit mer passande.
Citera
2007-01-07, 00:41
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Vad gäller min hjärna så är det en del av det jag kallar "jag" även om det helt klart är delen där allt lagras. Däremot ingår min kropp i de saker jag syftar på med termen "jag".

Så om det transplanteras in en ny hjärna i din kropp, så finns du, "jaget som upplever omvärlden", på 2 ställen efteråt, dels i kroppen som får den nya hjärnan och dels i hjärnan som hamnar i en ny kropp?

Har jag uppfattat dig rätt?

Med tanke på att du gör gällande att såväl din kropp som din hjärna utgör ditt "jag"...
Citera
2007-01-07, 00:53
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MembrumManuebri
Fyfan vilken idiot du är. Totalt obildad. Bäst torde vara att du höll käften så skulle det synas mindre.

Så du menar på fullaste allvar att hjärnan (du vet den grå massan) på något sätt kan ha ett eget känsloliv?

Berätta då för mig vad för sorts känslor din hjärna kan hysa?

Kan din hjärna bli trumpen?

Kan din hjärna känna sorg?

Kan din hjärna plågas av starka samvetskval?

Lätta din hjärna för oss nu!
Citera
2007-01-07, 01:14
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Hur ser själen ut!?
Kan man känna doften av den!?
Har en siamesisk tvilling en, två eller till och med tre själar!?

Eftersom själen är immateriel, så kan du inte, hur mycket du än vill, se den med dina fysiska ögon, eller känna doften av den, sorry...

Två individer givetvis, annars skulle man ju aldrig ha kunnat separera dem...men är det bara ett hjärta så är det bara en individ...
Citera
2007-01-07, 02:47
Medlem
Citat:
Så du menar på fullaste allvar att hjärnan (du vet den grå massan) på något sätt kan ha ett eget känsloliv?

Jag kan visst inte låta bli att provoceras av dig...

Kan du sluta ställa korkade "frågor" till sig själv som du avslutar med en smiley??? Det verkar som att smilesarna är de enda som håller med dig. Knäppskalle!

Kan du bemöta kritiken i mitt förra inlägg, tack, istället för att komma med en massa trams?

Läs grundkurs Biologi A på gymnasiet, eller fråga alla professorerna på Harvard, gör vad sjutton du vill, men VARFÖR kommer du hit och ställer dina idotiska, pinsamma frågor???

Arrrghhh! Jag vet att man inte skall låta sig provoceras av människor i behov av vård, men ibland är det svårt.
Citera
2007-01-07, 03:57
Medlem
Citat:
Eftersom själen är immateriel, så kan du inte, hur mycket du än vill, se den med dina fysiska ögon, eller känna doften av den, sorry...

Två individer givetvis, annars skulle man ju aldrig ha kunnat separera dem...men är det bara ett hjärta så är det bara en individ...

En helt odetekterbar(el. immateriell om du så vill) själ har ingen möjlighet att påverka dig.

Eftersom alla dina kroppsliga funktioner och sinnesinntryck är beroende av din hjärna skulle den odekteterbara själen således styra din kropp via din hjärna(ifall du har invändningar vill jag gärna veta vad du har att säga om nervimpulser). Och ifall den gör det är den detekterbar eftersom det skulle innebära att man kan upptäcka verkan i din hjärna som saknar orsak.

Och ifall man skulle hitta orsak för verkan inom hjärnan betyder det att vår odetektbara själ inte gör nånting och att hjärnan innehåller och är orsaken till allt vad du är, alltså rakar herr Ockham bort själen då den på inget sätt har någon interaktion med detta universum, eller på svenska: inte finns.

Ifall du tänker hävda att hjärnan bara finns där som prydnad vill jag först att du förklarar varför hjärnskadade människor inte är som alla andra, varefter jag starkt rekommenderar dig komplett lobotomering av samtliga hjärnkomponenter så att du kan bevisa för oss otrogna att det inte gör något.
Citera
2007-01-07, 12:07
Medlem
Citat:

Låt mig gissa:
Du har inte någon högskoleutbildning. Gick ut grunskolan med dåliga betyg för att "du var smart på ett annat sätt"
Du har i efterhand försökt att bilda dig med varierande resultat. Tyvärr så saknar du förmåga till kritiskt tänkande, vilket får trista konsekvenser i ditt fall, vilket tydligt framgår i allt du skriver.

För att svara på din fråga så anser jag att hela mitt känsloliv och hela mitt jag finns i mitt centrala nervsystem. Dvs allt jag känner och upplever är en följd av frisättning av kemiska substanser och nervsignaler i min hjärna.

EDIT: Jag ber om ursäkt för påhoppen på din person om du har en diagnos av något slag.
Citera
2007-01-07, 13:02
Medlem
Men om din tanke i grunden är kemiska ämnen mellan nervceller, vem bestämmer att de kemikalierna skall skickas iväg och starta tanken? Är man slav under alla intryck, menar du? Ofta är man nog det men inte alltid. Det finns en fri vilja, tror jag.
Citera
2007-01-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MembrumManuebri
EDIT: Jag ber om ursäkt för påhoppen på din person om du har en diagnos av något slag.
http://www.netikka.net/carina/symptomvidkvicksilverforgiftning.php
Citat:
Ett annat framträdande symptom är en psykiatsteni (psyche = själ: a = brist på: sthenos = "styrka") med oförmåga att behärska ens eget tankeliv, att lösa problem, eller att motstå allehanda tankar och ideer, vilket kan leda till tvångshandlingar och fobier. även om dessa förefaller vara helt förnuftsvidriga!
Citera
2007-01-07, 14:56
Medlem
Swibbans avatar
Haha, Mankan du är verkligen FBs största pajjsare. Skulle inte förvåna mg om du blev medlem enbart för att reta upp folk och spela korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in