Citat:
Ursprungligen postat av World Of Robots
Ja fast det var ju inte det jag frågade. Det jag undrade var hur många saker man förutspått, för om man gissar tillräckligt mycket lär man ju pricka rätt till slut. Det kan ju mycket väl vara så att man samlat in tusentals gissningar på egenskaper som borde överensstämma med Big Bang teorin, och sedan när fyra stycken stämmer kan man ju bara säga: "se vi förutspådde detta".
Frågan är alltså hur många förutspådda egenskaper universum borde ha om Big Bang skulle stämma, och hur många procentuellt som "slagit in".
Big Bangs största förutsägelser är den kosmiska bakgrundsstrålningen som upptäcktes på 1960-talet. Bakgrundsstrålningen och studier av den har resulterat i flertalet Nobelpris samt mycket ny kunskap om galaxbildning och materiadistribution i universum. Tyngden bakom överensstämmelsen med denna observation är en mycket stark indikation på att BB stämmer.
Vidare förutsades mängden av ursprungligt väte, helium och tyngre element. Väte skulle utgöra cirka 75% av all ursprunglig materia som bildades, helium cirka 25% och tyngre element utgöra de små spårmängder som blir över. Mätningar på outvecklade galaxer (dvs galaxer där inte stjärnbildningen påverkat mängden av olika grundämnen) och interstellära gasmoln har visat att mängderna stämmer väl överens med BBs förutsägelser. BB är den enda modell som finns som lyckats uppvisa överensstämmelser mellan teori och observation på denna punkt.
Slutligen så stämmer galaxmorfologin och distributionen väl överens med vad som förutsägs av BB. Observationerna av galaxgruppernas strukturer och universums storskaliga struktur utesluter alla steady state-modeller. Överenstämmelsen här är också en mycket stark indikation på korrektheten hos BB.
Sedan finns det kvar en rad mindre viktiga förutsägelser som ännu inte observerats. Exempelvis magnetiska monopoler, men dessa är mer en produkt av storföreningsteorin än av BB-modellen. BB kan klara sig utan storföreningsteorin om det skulle behövas.
Universums ålder förutspås också i viss mån från BB-modellen och även här har observationerna alrig kunnat hitta något äldre än de maximala åldrarna som tillåts av BB.
Av de stora globala universum-egenskaperna så har 100% av det BB förutsäger överensstämmt med observationerna. Det som finns kvar är mindre viktiga egenskaper och diverse smådetaljer, ofta är dessa inte kopplade till BB-modellen utan till diverse anhörande teorier som storföreningsteorin eller strängteorin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Intressant...det är ingen som har några svar på dina frågor!

Tack för att du påminde mig. Jag hade glömt bort de obesvarade frågorna i denna tråd efter allt julstök. Nu kan jag fortsätta med att reda ut alla klavertramp och felaktigheter kring BB som okunna kritiker sprider omkring sig.